Manufacture

Ik probeer me zelf in te lezen. En waar ik elke keer tegen aanloop is, dat ik niet begrijp dat ik af en toe lees dat JL de enige echte manufacture zou zijn.
Graag hoor ik wat sommige forum leden onder een pure manufature verstaan en wat hun argumentatie of definities dan zijn.
Bijvoorbeeld op Patek Phillip`s interview op Timezone wordt deze vermeld als echte manufacture die alles in principe in huis kan maken en daarom denk ik dat ze zichzelf als manufacture aanduiden. Lijkt mij wel plausibel maar als gezegd graag wat reacties.
Wellicht kunnen wat mensen licht werpen op dit onderwerp

Ik ben vooral diegene die Jaeger le Coultre de enige echte manufacture noemt. JLC maakt alles zelf. Patek Phillipe kocht voorheen zijn chronograaf uurwerken in. En maakt ze pas sinds kort zelf. Audemars Piguet koopt uurwerken in bij JLC. JLC is bij mijn weten de enige die niets zoals patek, of AP inkoop of ingekocht heeft.

Dat maakt voor mij JLC de enige echte manufactuur!!!

Ja ik denk dat ik het o.a. in wat posts je heb gelezen. Naar aanleiding van sommige ben ik trouwens wel gaan kijken wat nu wat is maar zoals gezegd. Ik werd er niet helemaal wijs uit.

Wat me trouwens wel aanstaat is dat Patek nog een familie bedrijf is. Maar eerlijk is eerlijk ik heb naar aanleiding van jou positieve notes wat betreft JL ook steeds meer geprobeers me te verdiepen in JL…

Zijn er trouwens bij de AHCI geen manufactures aangesloten ?

Ik waag te betwijfelen of JLC de enige echte manufacture is… Denk dat DAT statement niet vol te houden is…
Maar wel zeker is dat JLC inderdaad beter dan menig ander prestigieus merk de eigen broek kan ophouden. Echter, er is natuurlijk altijd baas boven baas: Seiko - het merk dat het meest “in house” doet… Kan natuurlijk door de schaal van het bedrijf.

Vrijwel alle merken kopen onderdelen in - al was het maar dingen als bandjes, vouwsluitingen, vensters…
In het algemeen wordt een merk als “manufacture” beschouwd als het zelf movements maakt.

Het merk hoeft niet noodzakelijkerwijs ALLE movements zelf te maken om beschouwd te worden als manufacture. Bijvoorbeeld IWC: IWC wordt natuurlijk beschouwd als een manufacture, maar niet ALLE modellen hebben een in-house movement. Mijn Portugieser heeft een in-house movement maar de goedkopere modellen zoals de Mark XV (nu Mark XVI) hebben movements die zijn ingekocht bij bijv ETA en vervolgens gemodificeerd worden door IWC zelf.

Jaquet Droz, mijn favoriete merk, is geen manufactuur maar gebruikt A Piguet movements. Niets op tegen, maar klaarblijkelijk werkt het hebben van een EIGEN movement statusverhogend. Overigens - het werkt ook PRIJSverhogend! De ontwikkel-kosten gecombineerd met de relatief lage productie kunnen bij kleine merken de prijs flink opjagen als ze met een eigen movement uitkomen.

Vergeet niet - er zitten grote voordelen aan het gebruik van bijvoorbeeld een ETA 7750 movement. Door de grote schaal waarop dit movement gebruikt wordt kunnen we ervan uit gaan dat er geen “kinderziektes” meer in dit movement zitten. Je maakt bij een horlogemaker in meer kans dat je geholpen kan worden met je Van der Gang met 7750 movement dan met je Richard Mille !
Het verkrijgen van onderdelen in de toekomst is eenvoudiger voor een 7750 dan voor een Dufour.

Groet
Mark

hallo allemaal,
wat te denken van Rolex ? Sinds enige tijd geheel onafhankelijk !

… nog een goed voorbeeld.

JLC is voor 40% eigendom van audemars-piguet.
Groetjes Harry