Manufactuur vs aangepast vs eigen naam uurwerk. Snaptniemeer

Naar mijn weten heeft Raketa niet aan Marine geleverd. Wel aan de deelnemers van de Arctische en Antarctische expedities (inderdaad, 24-uurs horloges). Deze expedities waren echter niet door het Ministerie van defensie georganiseerd (waaronder de Marine valt), maar door het Ministerie van Koopvaardij en andere, niet militaire, ministeries.

Ik weet natuurlijk niet alles over de Russische horloges en ben makkelijk te overtuigen door een plaatje van een Raketa met een of ander stukje papier waaruit blijkt dat dit model voor de Sovjet Marine is geproduceerd :wink:

Een kleine correctie, zoals ik ook al in mijn vorige berichtje plaatste. manufacture is een samen gesletd woord uit het latijns. Waarin manu hand betekend. Manual in het engels betekend ook handmatig. Het 2e deel van het woord betekent inderdaad maken/gemaakt.

Manual mag dan handmatig zijn in het Engels, maar het Engelse woord ā€œmanufactureā€ betekent productie op grote schaal met machinesā€¦

Dat klopt maar het waren niet de Engelsen, noch de Amerikanen die deze benaming bedachten voor horloges. Of het de Fransen of de Zwitser waren weet ik niet, is ook niet interessant. De internationale naam in de horlogerie is Frans. Veel uitdrukking komen daarom ook uit het Frans. Frans is een Romaanse taal, een afgeleide uit het Latijn. En mijn uitleg over het woord manufacture was berust op het latijnse woord.

Jij haalde het Engels erbij, ik niet :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Uiteraard is het Frans woord & is gelukkig is mijn Latijn nog goed genoeg om te weten waar het van afgeleid is :smile:. Maar het Engelse woord is een leenwoord uit het Frans met uiteraard dezelfde afleiding, maar betekent heel iets anders.

1 like

Zou kunnen, zoeken we op, maar om welke veer gaat het hier
balans, main of beiden?

Grt.

Klopt als een zwerende vingerā€¦ Raketa maakt ALLES in houseā€¦ ook de spiraalverenā€¦ ik geloof niet dat ETA die zelf maaktā€¦ ze hebben gewoon de fabrikant opgekochtā€¦ jaā€¦ als je alles kan kopenā€¦ dan is het vanzelf ā€œin-houseā€ā€¦ maar in mijn optiek wel een beetje valsspelenā€¦

Raketa, ofwel de Petrodvorets watch factory is ooit begonnen als Steen-slijp bedrijf, voor het bewerken van Natuursteenā€¦ de stap naar Robijnen voor uurwerken, en daarna complete uurwerken is niet zo gekā€¦

Ik geloof dat Miyota van Citizen isā€¦ maakt dat Citizen ook ā€œmanufactuurā€?..

1 like

Wat is jouw definitie van kort?

Dat was tot eind 1930ā€¦

Niet helemaal

Rolex en Aegler hadden een samenwerkingsverbond omdat Rolex voor een gedeelte ook eigenaar was van Aegler

quote
. This meant that the two factories now had single family ownership; Geneva with Wilsdorf and his wife, May and Bienne with the Aegler/Borer family. However, this did not reflect a worsening relationship between the two, rather it signified a new stage in the relationship; the Aegler factory was renamed ā€œManufactre des Montres Rolex SAā€ and the two families agreed that, from now on, Geneva would only use movements from Bienne and that Bienne would only sell movements to Geneva.

Maar dit verbond eindigde in 2004 doordat Rolex alle aandelen van Aegler had overgenomenā€¦

This convivial, yet completely informal, relationship lasted for almost seventy years, but in March 2004 an email landed in my in-box which amazed me; Rolex Geneva had bought Rolex Bienne outright; and, not long after, the consolidation masterplan was modified to include the Bienne facilities.

Dus Rolex was deels eigenaar van de aandelen,het was nog steeds de familie Aegler/Borer die de scepter zwaaide.

Heb je daar een linkje over? Het enige dat ik tot nu toe kan vinden is dat ETA en Nivarox beiden onderdeel waren van ASUAG, Ć©Ć©n van de voorgangers van de Swatch groep.

Over wie wanneer wie gekocht heeft in de tijd voor Swatch kan ik niet vinden.

Ik heb Nomos even gemaild.

Kreeg in de tussentijd voordat ik daadwerkelijk antwoord kreeg nog een mail dat ze mijn mail in goede orde hadden ontvangen ( En nee geen automatisch gegenereerde).

Sympathiek merk.

Maar anyway

Regarding your question about the NOMOS movements: In 2005
the Alpha movement was introduced and was the first fully in-house
movement produced by NOMOS GlashĆ¼tte. Visually you can observe
similarities between the Pesseux 7001 and the Alpha movement.
Indeed, the forerunner to the Alpha movement was, as you mentioned, a
heavily modified Pesseux 7001.