Manufactuur vs aangepast vs eigen naam uurwerk. Snaptniemeer

Hallo iedereen.

Ik ben een beetje in de war wat nu wat is.

Een Manufactuur betekend dat een horlogemerk t uurwerk zelf ontwikkeld heeft om t maar even simpel te houden. Maar in hoeverre moet dat dan? Moet dan een horlogemerk elk edelsteentje en veertje van t uurwerk enschroefje ook zelf maken?

En bestaat zoiets wel dat een horloge, dus alles van lugs tot glas tot indices en elk dingtje door een merk 100% intern gemaakt word, dus inclusief eigen glasblazerij of zoiets voor t saffier of denk ik dan te ver?

Maar nu komt het en dan houden we het misschien even speciek of bij een merk.

In een Oris Aquis date tikt als Basis een Sellita SW-200-1, Oris 733. Dit betekend dus als Basis een Sellita uurwerk ( Dus externe partij) met een (kleine) aanpassing van Oris? En wat dan precies, ik weet dat de rode roter echt iets van Oris is maar wat nog meer dan? En een kleine aanpassing kan dus al reden genoeg te zijn om achter of voor een basis uurwerk een eigen merk iets te zetten?

En dan Nomos > Basis kaliber een Pesseux 7001 die ze zelf gebruikt hebben tot pakweg 2005 meen ik? Nu is t basis kaliber een Alpha, gebasseerd op een Pesseux 7001. Maar waarom mag Nomos t dan een Alpha noemen in plaats van bijvoorbeeld een Pesseux 7001 Nomos adjustment?

Want is de Alpha niet een enorm aangepaste Pesseux 7001? Of een ‘kloon’ ervan? En waarom mag Nomos dit dan wel zo doen en bijvoorbeeld Oris niet? Of is het zo dat Oris bij 733 alleen rotor doet en Nomos veel meer dan dat en dat het daarom zo mag? Ik meen dat de Alpha op 6 punten is aangepast tegenover een normale Pesseux 7001.

Ik snap met name deze laatste twee even niet qua onderscheidt

3 likes

Wallet, ik zal hier met aandacht lezen, want ik snap dit ook niet.

+1

De meeste merken geven de door hun gebruikte calibers een eigen naam. Dit terwijl er (bijna) niets verder is aangepast. Blijkbaar heeft de leverancier van het uurwerk daar geen bezwaar tegen. Als voorbeeld een favoriet merk van mij, laco, die zijn uurwerken gewoon Laco 01, Laco 04 noemt, en bij de FAQ op de site toelicht welke uurwerken het zijn. Ik zie daar geen probleem in. Op de meeste sites wordt wel toegelicht welke uurwerken het nu werkelijk zijn.

Ik beschouw zelf een uurwerk als een manufactuur als het inhouse is ontwikkeld, en geproduceerd. En natuurlijk mogen ze dan best onderdeeltjes extern laten maken, zoals schroefjes of zo.

Schijnbaar heb ik een goede vraag gesteld. :wink:

Maar heb nog een aanvullende.

Om even bij Oris te blijven

Aquis date heeft Oris 733 SW 200-1

Artix complication (Die met datum en maanfase) heeft Oris 915 SW 200-1 DD900

Small second is Oris 396 Eta 7001. Deze heeft dus als basis een Eta (Pesseux 7001) volgens mij iets wat veel gebruikt word bij small second horloges. Als t geen Unitas is, volgens mij is de een voor horloge ontwikkeld en de ander meer voor zakhorloge (Unitas 6498-1) en dus groter qua formaat maar das even ander verhaal

Maar ik vraag me met deze voorbeelden twee dingen af.

  1. Wat is nu precies het verschil tussen de Oris 733, Oris 915 en Oris 396? Basis is bij de 733 en de 915 nog altijd dezelfde SW200-1 Zijn dit de aanpassingen die gedaan worden aan t basis uurwerk en zo ja wat dan exact? is dat ergens te achterhalen?

  2. De toevoeging DD9000, zou toch zweren dat ik dit ook weleens bij een ander merk gezien heb, wat betekend dit precies?

1 like

Beste allemaal,

Volgens het jaarboek van Gentlemen’s Watch:
Manufacture: Er bestaat geen algemene overeenstemming over de definitie van dit woord, maar de meeste experts zijn het er over eens dat het alleen gebruikt mag worden voor een bedrijf dat ten minste 1 kaliber, of in elk geval de cruciale onderdelen ervan zoals de hoofdplaat, in eigen huis vervaardigd. Dit gold 10 jaar geleden slechts voor een handje vol producenten uit Zwitserland en Duitsland, maar door de hoogst competitieve markt van tegenwoordig hebben verschillende creatievelingen zich geroepen gezien om een uurwerk te ontwikkelen. ETA is ontegenzeggelijk de grootste manufacture van Zwitserland. Het woord zelf komt uit het latijn en betekent ‘met de hand gemaakt’.

Volgens een hele grote meneer binnen de horloge-branche bestaan en maar 2 manufactures in de wereld. Patek Philippe en Breguet. En als er een derde zou zijn was dit Jeager LeCoultre.
Deze meneer is een purist pur sang.
Hij gaat, mijns inziens, ook even voorbij aan het feit dat IEDERE Seiko een 100% manufacture is. Maar goed, de term geldt ook eigenlijk alleen maar voor Duitse en Zwitserse horloges.
Seiko heeft zelfs onderdelen aan TAG Heuer geleverd. Caliber 1887, en ze durfden dit ook een manufacture te noemen. Totdat het verhaal in de publiciteit kwam.

Ga er maar vanuit dat er bijna geen echte manufactures zijn en dat bijna ieder merk onderdelen, al dan niet aangepast, van andere merken gebruikt. Als ik de grondplaat van een 2824 zelf maak met een hele dure CNC machine, de rest van het uurwerk mooi oppoets mag ik het volgens Gentlemen’s Watch dus gewoon een manufacture noemen.
De meeste merken zullen echt niet het wiel opnieuw gaan uitvinden.

Groet,
Arvid

2 likes

We hebben het steeds over het caliber. Maar moet een manufacture ook zijn eigen wijzerplaten maken? De wijzers zelf produceren? Maakt Rolex bv zijn eigen wijzerplaten? Of Omega, die zijn Co-axial volledig in house heeft ontwikkeld. Gezien de geheimzinnigheid dat elk merk bewaart rond zijn productie kom je daar volgens mij nooit helemaal achter.
Ik wil misschien wel de nieuwste Tudor Pelagos, omdat ik het een heel mooi horloge vind, én het een door Tudor zelf ontwikkeld uurwerk heeft. Maar is Tudor dan nu wel een manufacture? Misschien is de wijzerplaat wel in China geproduceerd. Wie zal het zeggen?

overigens:

Ze maken alleen uurwerken. Bepaalt dat dus dat het een manufacture is? Ze maken geen horloges.

Zoals hierboven al aangegeven zijn er geen afspraken over wat een manufactuur is, na hoeveel aanpassing een kaliber een eigen naam mag krijgen etc. Fabrikanten zijn er om commerciële en marketing redenen vaak mistig over.

In dit verband vind ik onderstaande WUS-topics altijd informatief.

http://forums.watchuseek.com/f2/smoke-mirrors-part-1-eta-grades-explained-458060.html#post3383841

http://forums.watchuseek.com/f2/smoke-mirrors-part-1-eta-grades-explained-458060.html#/forumsite/20758/topics/459866?page=1

  1. Van de Oris website:
    Oris 733: Centre hands for hours, minutes and seconds, date window.
    Is dus een standaard Sellita (met rode rotor)
    Oris 915: base SW 200-1 / DD 9000
    DD9000 is een kalender/maanfase moduul van Dubois Dépraz. Is een vrij beschikbaar moduul voor andere merken.
    Oris 396: Oris 396, base ETA 7001, is gewoon een ETA 7001.

  2. Zie boven.

Ik vind dat Oris open is over de herkomst van hun uurwerken. Andere merken doen daar wel eens geheimzinniger over / doen het voorkomen alsof het een eigen werk is als het om een ingekocht werk gaat.

@arvid volgens mij zijn er vijf Manufacture (alles inhouse ontworpen en vervaardigd) merken: Patek Philippe, Breguet, Jaeger LeCoultre, Rolex en… Raketa uit Rusland. Zij leverden aan het Sovjet ministerie van defensie en dienden daarom helemaal standalone te kunnen opereren.

2 likes

Naar mijn weten gaat het om de calibers. Het rare is dat die grote meneer die ik sprak Rolex niet eens wilde overwegen om een manufacture te noemen. De techniek van de co-axial vind je volgens mij ook terug in andere merken die binnen de Swatch-group vallen. Maar omdat het allemaal familie is, zijn het toch allemaal manufactures.
Ik denk dat je er gewoon maar vanuit moet gaan dat als een merk schreeuw dat het een manifacture is je gewoon een beetje extra moet gaan betalen. Met uitzondering van Nomos. Die zijn voor manufactures relatief goedkoop. Ik noemde gekscherend in een ander topic mijn Porsche Design, gemaakt door Eterna met een ETA 2824-2 ook een manufacture.
Waar precies de grens ligt weet ik niet. Die is vaag, Nomos is een manufacture, van der Klaauw niet. Ik weet het echt ook niet meer. Maar als je echt zekerheid wil, koop een SEIKO!

1 like

Rolex bouwde tot voor kort niet zijn eigen uurwerken,maar werden vervaardigd door Aegler.
Het gebouw waar Aegler de uurwerken maakten was wel van Rolex,maar het was nog steeds Aegler die de uurwerken maakten…en was Rolex tot voor kort ook geen manufactuur.

Ondertussen heeft Rolex bezit genomen vanAegler en zijn nu wel een manufactuur.

leesvoer

Seiko maakt alles zelf, dus dat is dan.direct de enige gok ik, tot de olie toe is van hun zelf heb ik begrepen, joh als het maar tikt. :slight_smile:

1 like

Ja, Raketa is inderdaad een manufacture horlogemerk. Nu gebruikt een Franse ondernemer de oude ontwerpen en het machinepark van oude Raketa fabriek om horloges te maken. Maar Raketa heeft nooit horloges aan het Ministerie van defensie geleverd.

De andere manufacture - Poljot - heeft Sturmanskie, Strela en Okean voor het Min. van defensie geproduceerd. Hoewel al deze modellen klonen zijn van diverse Valjoux kalibers. Dat is dus alweer de vraag of dat een manufacture is.

En het meest bekende manufacturemerk uit Sovjetunie is, uiteraard, Wostok, dat Komandirskie Zakaz MO SSSR (Заказ МО СССР) produceerde. Wostok is nu, naast Raketa, volgens mij, de enige fabriek, die nog steeds (in eigen beheer = manufacture) polshorloges produceert, bijvoorbeeld ook breed bekende Amphibia’s.

De andere Sovjet manufactures hebben de Perestrojka (Перестройка) niet overleefd. Alleen speciale klokken worden nog manufacture geproduceerd - marinechronometers, vliegtuigklokken, autoklokken en dergelijke.

1 like

Hoe ‘manufactuur’ historisch gezien dan ook precies gedefinieerd werd of bedoeld is, en ook daarover verschillen de meningen, het is mij duidelijk dat het inmiddels verworden is tot een marketingterm.

Jaeger lecoultre is een echte manufacture die alles in house maakt van het uurwerk tot de kast.
Zelfs het bedrijf die saffierglazen levert is opgekocht door JLC .

JLC levert ook uurwerken aan derden als Vacheron e.d…(vacheron Patrimony).
Vacheron is ook een manufacture,maar maakt net als Patek gebruik van ebauches van Lemania voor hun '‘standaard’'
chronograaf horloges.

Vacheron heeft ondertussen wel een eigen chrono uurwerk maar die valt toch in de hogere prijsklasse binnen Vacheron.

Het blijft een moeilijk verhaal daar in Zwitserland.

Tag heuer maakt ook een eigen uurwerk,maar is eigenlijk een seiko ebauge.
http://forums.watchuseek.com/f2/tag-heuer-shamed-into-admitting-manufacture-cal-1887-bought-seiko-336032.html

Bremont maakt ook een eigen uurwerk …maar is ook eigenlijk weer van origine een ander merk.

1 like

Dan heb ik toch meer manufacturen op de plank liggen dan ik dacht. :stuck_out_tongue_winking_eye: :+1:
Seiko, Wostok, Poljot en PUW

Grt.

1 like

Volgens mij betrekt Vostok zijn veren van een externe partij, dus dat zou dan geen manufacture zijn…

En Raketa leverde wel degelijk horloges aan met name de Sovjet Marine, zeker aan boord van onderzeeers is zo’n 24 uurshorloge met een bezel die je kan instellen op je wacht erg handig!

@Wallet, leuke en leerzame topic heb je geopend.
Ik ben enkele jaren geleden bij IWC in Schaffhausen op bezoek geweest.
Heb altijd gedacht dat ze daar ook alles zelf maakten, maar dat bleek na de rondleiding ook niet zo te zijn.
Wel een supermooie dag gehad.

En dan heb je de trend nog dat horlogefabrikanten uurwerkmakers op gaan kopen om zich daarna een manufacture te kunnen noemen. Manufacture betekent in wezen natuurlijk niets meer dan “maker”, dus daar kan weer een ieder een eigen interpretatie aan geven.