Manufactuurwerken en in-house movements!?

Ik vind het altijd leuk als een uurwerkje volledig door het merk wordt gemaakt.
Het blijft altijd iets specialer als een gewone ETA of Valjoux.
Langs de andere kant hebben de ETA werkpaarden hun kwaliteit en levensduur al lang bewezen.
En is het het allemaal wel waard zoveel te spenderen aan een in-house movement?

  • Ze zijn duurder in aankoop.
  • Ze moeten altijd opgestuurd worden voor onderhoud of reparatie, dit kost al snel vele honderden euro’s, terwijl mijn horlogemaker me ongeveer 50 euro vraagt voor een onderhoudje op een automaatje.
  • Worden ze door hun vele onderdelen niet wat ingewikkeld:
    met meer onderdelen kan er ook meer stuk gaan.

Graag wil ik jullie mening hierover horen.

Pics van jullie ‘speciale’ horloges zijn natuurlijk ook altijd tof!

Waar zit die horlogemaker? Ik ben gewend 3-cijferige bedragen af te rekenen voor onderhoud. Bij een std. ETA begint dat met een 1, Valjoux met een 2 en Valjoux met een (kleine) reparatie erbij maar zo met een 3.

Grt. Marco

1 like

Mijne heeft een Breitling Caliber 17 uurwerk.
Ik weet dat een kale beurt €375 kost en de onderdelen er nog bij.
Natuurlijk een hoop geld, maar dan krijg je je horloge ook als nieuw terug.
En daarbij is het 1 keer in de 6/7 jaar.
Dat is het allemaal wel waard als het je grail is.

Manufactuur! Tuurlijk leuk als een merk alles zelf maakt, maar tegenwoordig is het eerst en vooral een marketingterm.

1 like

Beste Bally,

Natuurlijk is het mooier als een uurwerk door de horlogemaker zelf is gemaakt maar er zijn daar maar heel erg weinig van over. Het verschil tussen en manufacture en standaard ETA is flinterdun.

Ik heb daar eerder op dit forum iets over geschreven:

Cursieve tekstVolgens het jaarboek van Gentlemen’s Watch:
Manufacture: Er bestaat geen algemene overeenstemming over de definitie van dit woord, maar de meeste experts zijn het er over eens dat het alleen gebruikt mag worden voor een bedrijf dat ten minste 1 kaliber, of in elk geval de cruciale onderdelen ervan zoals de hoofdplaat, in eigen huis vervaardigd. Dit gold 10 jaar geleden slechts voor een handje vol producenten uit Zwitserland en Duitsland, maar door de hoogst competitieve markt van tegenwoordig hebben verschillende creatievelingen zich geroepen gezien om een uurwerk te ontwikkelen. ETA is ontegenzeggelijk de grootste manufacture van Zwitserland. Het woord zelf komt uit het latijn en betekent ‘met de hand gemaakt’.

Volgens een hele grote meneer binnen de horloge-branche bestaan en maar 2 manufactures in de wereld. Patek Philippe en Breguet. En als er een derde zou zijn was dit Jeager LeCoultre.
Deze meneer is een purist pur sang.
Hij gaat, mijns inziens, ook even voorbij aan het feit dat IEDERE Seiko een 100% manufacture is. Maar goed, de term geldt ook eigenlijk alleen maar voor Duitse en Zwitserse horloges.
Seiko heeft zelfs onderdelen aan TAG Heuer geleverd. Caliber 1887, en ze durfden dit ook een manufacture te noemen. Totdat het verhaal in de publiciteit kwam.

Ga er maar vanuit dat er bijna geen echte manufactures zijn en dat bijna ieder merk onderdelen, al dan niet aangepast, van andere merken gebruikt. Als ik de grondplaat van een 2824 zelf maak met een hele dure CNC machine, de rest van het uurwerk mooi oppoets mag ik het volgens Gentlemen’s Watch dus gewoon een manufacture noemen.
De meeste merken zullen echt niet het wiel opnieuw gaan uitvinden.

Tot zover mijn eerder epistel.
ETA wil in de toekomst alleen nog maar gaan leveren aan merken binnen de Swatch Group. Dit heeft alles met winst te maken. Ook zie ik steeds meer merken kleine aanpassingen maken waardoor je wel je horloge bij het merk zelf moet laten servicen. Hierdoor kunnen ze belachelijke prijzen blijven vragen.
Uiteindelijk geldt: hoe simpeler het uurwerk, hoe lager de onderhouds-kosten zullen zijn.
Als je gaat voor de beste prijs/kwaliteit verhouding zowel in aanschaf als in onderhoud zou ik een japanner kiezen. Zowel voor auto’s als voor horloges.

3 likes

Zeer interessant

10 jaar terug toen ik m’n eerste zwitserse horloge wilde kopen, wilde ik het liefste een ETA / Valjoux, omdat die zichzelf al voldoende bewezen hadden (en ik geen geld voor een Rolex had :stuck_out_tongue: ). Dus ik ging voor TAG Heuer / Steinhart en een aantal modified ETA’s.

Nu kijk ik er anders naar. Ik heb een Panerai 312 met P9000 uurwerk, wat zichzelf nog niet echt bewezen heeft, maar ik heb er voldoende vertrouwen in dat het een stabiel uurwerk is. En ik waardeer het dat zo’n merk een eigen uurwerk heeft ontwikkeld en gemaakt.

Doet me overigens terugdenken aan die “blunder” van TAG Heuer, toen ze met het eerste “inhouse” uurwerk (1887 ?) kwamen, wat eigenlijk een Seiko ripoff was…

2 likes