Yep, dit horloge heeft een ISO 6425 certificering. Ik heb even gekeken in deze ISO, en inderdaad dit horloge zou beschermd moeten zijn tegen magnetisering. De tolerantie is echter 30 seconden per dag…(dat is best ruim).
“Magnetic resistance. This is tested by 3 expositions to a direct current magnetic field of 4,800 A/m. The watch must keep its accuracy to +/- 30 seconds/day as measured before the test despite the magnetic field”.
Ik stond op het punt om er mee naar de horlogemaker te gaan, toen ik ineens constateerde dat-ie de tijd weer goed hield…bizar. Ben nu een paar dagen aan het monitoren met een app (atomic clock & watch accuracy tool) en het horloge lijkt de tijd nu wel goed te houden.
Snap er niks van…
Cheers, TY
Goed…ik heb het horloge gisteren op atoomtijd gezet en daarna de oplopende afwijking gemeten met eerder genoemde app (want meten is weten).
We zien een mooie (
) lineaire afwijking ontstaan van zo’n 30-35 seconden per 24 uur. Als ik dus niks doe, loopt het horloge aan het eind van de maand zo’n 10 minuten voor. Dat vind ik eigenlijk onacceptabel…Ik ga dus contact maken met de eerder genoemde horlogemaker om te kijken of dit verbeterd kan worden…
Verder heb ik ook eens zitten neuzen in de brochure van het Sellita SW200 uurwerk. Schijnbaar wordt dit uurwerk in 4 versies uitgevoerd, namelijk standaard, special, premium en chronometer. Als ik er nu van uitga (bij gebrek aan meer kennis), dat mijn Marathon met een standaard uurwerk is uitgerust, dan is de opgegeven maximale afwijking 30 seconden per dag. Mijn horloge valt daarmee dus nog ongeveer in de fabriekstoleratie, maar wel een borderline gevalletje.
Iemand met meer inhoudelijke kennis? Ben benieuwd naar reacties.
Cheers, TY
1 like
Meten is weten
!!
Daarnaast heb je zelf al behoorlijk research gedaan. Met de bevindingen + het feit dat je het zelf ook onacceptabel vindt. Zal ik gewoon beroep doen op de fabrieksgarantie. Dan heb je gelijk je antwoord daarnaast lijkt het me dat ze ook niet op slechte PR zitten te wachten.
Plan B: ik koop het horloge graag van je over 
Ik heb nog een beter plan…ruil 'm graag tegen je Lolex…
1 like
Ls, ben gisteren bij Toke Grutters geweest. Een warm welkom en passie voor horloges. Erg leuk om het uurwerk van binnen te zien en meer te horen over de sw200. Toke bevestigde inderdaad met een Timegrapher dat het horloge 36 seconden voor liep. Door wat bijstellingen en aanpassingen zit ik nu op 3 seconden en hoop binnen de 5 seconden te blijven. Echt fantastisch dat Toke hiervoor de tijd genomen heeft…

.
Cheers TY
Ps. Waarschijnlijk heeft het horloge een offset opgelopen door 3 weken in Afrika rondstuiteren in onze Toyota Hilux.
2 likes
Geluk bij een ongeluk! Het klinkt als een mooi dagje uit zo in deze tijd 
Toch zal ik zelf alleen hierom al even een berichtje tikken naar de fabrikant. Misschien levert het nog wel wat op. 
Inbeeldend dat er vast en zeker ook genoeg militairen rondstuiteren in een Toyota Hilux met een Marathon om hun pols…
LS.,
Ter lering en vermaak inderdaad nog een mailtje naar Marathon gestuurd. Ik interpreteer dit bericht als: “if you want to play it rough, buy a quartz”…haha.
Het horloge loopt nu op 5 seconden nauwkeurig…top!!
Cheers, TY
Hi,
It is possible that your watch had become magnetized (exposed to strong magnetic fields), or perhaps went through a forceful shock at some point. These types of instances can affect all types of movements within a watch. SW200 has a rating of +/- 17s a day give or take, so an offset of 5-6 seconds is remarkable, given that it is nearing chronometer standards.
Best regards,
Jerry Zhang
Sales Administrator
www.MarathonWatch.com|jerry.zhang@marathonwatch.com
1-8355 Jane Street, Vaughan, Ontario, L4K 5Y3, Canada
Phone: 905-764-9420 X 3002| Toll Free: 1-800-822-4329 | Fax: 905-764-0035
1 like
LS.,
Een kleine nabrander: ik houd het horloge nu sinds een kleine week nauwlettend in de gaten. De nauwkeurigheid is opvallend: iets meer dan 3 seconden per dag. Dat is inderdaad in het bereik van COSC nauwkeurigheid.
Cheers, TY
1 like
LS.,
Wederom een toegift. Ik heb het horloge een maand lang iedere dag geklokt op de tijd. Niks veranderd aan mijn draag-patroon, behalve helemaal aan het einde. Toen heb ik het horloge 2 dagen niet gedragen ivm klussen.
Opvallend resultaat…
Iemand die wil reageren?
Cheers, TY