Marc nicolet skindiver met Felsa bidynator

Deze had ik vooral op de kop getikt vanwege het mooie uurwerk, de Felsa 692 “bidynator” voor zover ik begrijp het eerste automatische caliber met opwinding in twee richtingen. Dus bij allebei de bewegingen wordt het uurwerk opgewonden. Ik weet het niet precies, maar het uurwerk is tot eind jaren '50 gemaakt?

Het horloge stond op Ebay als “defect” en dat klopte ook wel, het horloge had blijkbaar een flinke klap gemaakt, de balans zat nogal vast. Door opnieuw monteren was dat gelukkig te corrigeren. Verder veel krassen op het uurwerk, losse schroeven, waarvan ik er één weer diep in het uurwerk terugvond. Ook een paar tanden van een tanwiel van het automatische opwindgedeelte zien er ietwat “gestript” uit. Maar het uurwerk loopt weer! Alleen de “cannon pinion” slipt te veel. De minuutpijp hóórt te kunnen slippen, om de tijd te kunnen instellen. Maar bij te veel slip blijven de wijzers staan terwijl het uurwerk loopt. Ik moet nog “even” uitzoeken hoe dat moet dus. Je schijnt de minuutpijp een beetje te kunnen samenknijpen.

Het uurwerk loopt dus weer :slight_smile:
Zelfs “adjusted” :slight_smile:

Nieuw glaasje zou ook mooi zijn, maar het moet dan wel ééntje zijn met dat extra dikke plexiglas :slight_smile: De secondewijzer is nogal roestig, ik heb al wat eraf kunnen krijgen.

hmmmmm…

Mooi, met die arrowhand!

Groet, Matthijs

Geweldig vind ik dit soort duikerts, heb zelf een Le Phare die ik nooit meer weg doe, een 2e kom je echt niet meer tegen.

Succes gewenst met het verder opknappen en veel draagplezier natuurlijk (als ze er weer klaar voor is) :wink:

mvg

Mooi klokje. (tu)
Het lijkt er inderdaad op dat Breitling bij dezelfde leverancier de boodschappen heeft gedaan.
Pas op dat je het minutenpijpje niet te veel samendrukt, anders breken de tandjes achter de wijzerplaat af als je de wijzers versteld.

Ik heb nachtdienst vanavond en ik zal mij eerst goed inlezen over het minuutpijpje :slight_smile:

Mooi hoor, Martijn! Maakt deze Felsa ook z’n mooi geluidje?

Ja, mooie langzame tik :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bedankt voor de goede tips, Ron.(tu)

Prachtig horloge, gefeliciteerd met deze aanwinst!

Erg aantrekkelijk (zeer vintage) duikertje Martijn (tu)!
Nieuw glaasje, misschien een andere band, en verder weinig aan doe is mijn mening.
Uurwerk en kast zien er (naast de gemelde schade) nog uitstekend uit. Heeft dit horloge een geschroefde kroon ?

Wat zijn de maten?

Mooi Martijn! Iets opfrissen, en genieten.

Ik zal de maten binnenkort opmeten, maar ik zit nu eerst nog even in de nachtdienst…
De kroon is geen schroefkroon trouwens. De kastvorm lijkt veel op andere duikhorloges die ik heb.
Ik neig er naar te denken dat het lichtgevende materiaal radium is, gezien het ontbreken van de “T” aanduiding, en het totaal geen licht meer geven.