Marconi en Rolex, wie weet hoe dat zit?

Als je op Marconi (Special) zoekt kom je altijd een link met Rolex tegen, Marconi zou van Rolex zijn zoals ook Tudor dat is.
Klopt dat, wie weet hoe het verband tussen beide in elkaar zit?

Als ik via google naar Marconi special zoek kom ik radio’s e.d. tegen. Heb je mogelijk een meer specifieke site?

Ik zoek “marconi special”. Dus tussen aanhalingstekens, dan moet het ook in die volgorde in de resultaten verschijnen en dan zie je veel meer Rolex erbij :smiley:

Marconi was Ă©Ă©n van de vele merknamen die door Hans Wilsdorf geregistreerd werd in 1911,
Deze merknaam was de eerste van velen die na de merknaam Rolex (1908) voor 1945 voorkwamen.
in 1920 werden de meeste merknamen door Wilsdorf geregistreerd: Falcon-Rolwatco-Lonex-Genex-Rolexis-Irex-Lexis-Elvira- en Calix.
Unicorn (1919) Rolco (1927) en Tudor (1945) zijn de bekendste submerken.

Marconi was in 1911 een sterke merknaam, maar na verloop van jaren nam de betekenis en bekendheid van deze beroemde uitvinder af bij het publiek. Unicorn nam toen die rol als belangrijk submerk over,

toen Wilsdorf uiteindelijk de naam Tudor kon overnemen (Tudor was al geregistreerd door een andere
horloge fabrikant) werd dit merk het belangrijkste en uiteindelijk enige submerk van Rolex.

groet André

1 like

Dank je André! Dus is Marconi eigenlijk net als Rolex (en Tudor) een merk van Wilsdorf geweest. Geen Rolex maar een broertje daarvan. Kijk, dat is dus erg leuk! En dan zullen de uurwerken wel van dezelfde bron komen.

Wilsdorf kocht al zijn calibers ( in ieder geval voor zijn Rolex horloges) van Jean Aegler in Bienne Zwitserland, tot 1927 de zogenaamde Rebberg
calibers en daarna de Hunter calibers( in gebruik tot 1970), interessant is dat Gruen diezelfde calibers daar ook vandaan haalde
Wilsdorf heeft op een gegeven ogenbllik de fabriek opgekocht van de Aegler familie,
en is nu dus een Rolex onderneming.