Margefactuur voor een particulier: erg of niet?

Ik heb me ooit door een mede-WIS’er laten vertellen dat je beter niet een horloge met een margefactuur kunt kopen of accepteren bij inruil. Is dit nu wel of niet zo?

Waarom?
Als particulier kan je toch niks vorderen.
Bij wederverkoop heeft de nieuwe koper ook niets aan zo’n factuur.

In het uiterst onwaarschijnlijke geval dat je eens bij de balastingdienst (lees Douane) moet aantonen waar je horloge vandaan komt, is het nodig dat je een factuur hebt waaruit blijkt dat btw-afdracht voor dat goed heeft plaatsgevonden.

Verwaarloosbaar dus.

En dan voldoet een margefactuur ook…immers houdt in dat in een eerder stadium al BTW geheven is…en later nog eens over de marge van de verkopende ondernemer.

Klopt. Maar dat zegt niet dat die btw op het goed dan ook in Nederland is ontvangen.

Ja dat was mijn gedachte ook. Marge factuur is toch niets minder dan laten we zeggen (occasion). Btw is al afgedragen.

De margeregeling voor gebruikte goederen, kunst, verzamelvoorwerpen en antiek werkt binnen de hele EU…m.a.w. maakt niet uit waar in eerste instantie de BTW is afgedragen.

Ik had er dit oude stukje ook even bijgepakt:

Dit zegt wat jij ook zegt.

Echter feit blijft dat de margefactuur niet onomstotelijk aantoont dat de fiscus ooit heeft gecasht op het produkt. En dat is juist wat die Douanebeambte wil weten als je op Schiphol terug komt van vakantie oid.

Marge factuur wil ook zeggen dat jij bij, waarschijnlijk een bedrijf koopt, iemand anders maakt namelijk geen factuur, en dat het bedrijf het horloge heeft ingekocht zonder factuur, waarschijnlijk dus particulier, het bedrijf zou voor de belasting dan wel een getekende, door verkoper, inkoopverklaring moeten hebben.

Het bedrijf betaald dan alleen btw, 21% over de verkoop minus inkoopsprijs. En dus niet over het totale bedrag. Dit moet het bedrijf dus aantonen Door de inkoopverklaring en margefactuur te overleggen aan de belasting.

Ben jij particulier dan maakt het dus niets uit.
Wil jij het horloge bedrijfsmatig inkopen en verkopen dan kan het een probleem zijn of je moet de verkoper ook weer een inkoopverklaring laten tekenen en de margefactuur weggooien.

Zo zit het bij mijn weten

Haha…was het maar zo…dan had ik geen werk meer…het feit dat jij een factuur krijgt wil helaas niet altijd zeggen dat de fiscus heeft gecasht…dan moet de ondernemer die jou de factuur uitreikt eerst afdragen en dat gebeurt niet altijd :slight_smile: