Marine Horloges, wie weet meer?

Weet een van jullie waarvoor deze marine horloges gebruikt werden?

Het lijken me geen duikers. De vliegers hadden volgens mij chrono’s (heb er ooit 1 gehad, elka met valjoux 23 uurwerk).

Op basis van de serienummers denk ik dat de linker uit 1951 is en rechter uit 1960. Beide hebben anonieme ebauche uurwerken. Het rechter horloge heeft zo’n radio actief plaatje (zoals je wel eens bij militaire Blancpains ziet). Het is een plaatje en het is ook nog eens scheef geplakt, iets te links van de 6. mogelijk in 69 gedaan wat op dat jaar staat een KM kenmerk aan de binnenkant van de deksel gegraveerd.

Wie weet meer?!
Ook over het plaatje want dat heb ik nog niet eerder gezien op een Nederlands horloge!
(de horloges komen van een marinier uit Aruba en gezien de prijs geloof ik niet dat er mee gefaked is, de banden zijn door mij toegevoegd)

Dag Erik,

Alledaags lijken ze me zeker niet. Militaire horloges nemen in aparte plaats in het horlogewereldje in.

Een jaartje of wat geleden stond er een Seiko 6105 duiker met zo’n zelfde plaatje als op het rechtse horloge te koop op MP, dus gevoelsmatig is dat plaatje niet incidenteel. Waarvoor het precies dient…? Heb je wellicht nog wat foto’s van coderingen die op het horloge aangebracht zijn ?

Nog een plaats om deze vraag voor te leggen:

http://www.mwrforum.net/cgi-bin/mwr.pl en http://forums.watchuseek.com/forumdisplay.php?f=7

In het buitenland zitten een aantal mensen die er heeel veel van weten, zelfs mensen van Nederlandse oorsprong die nu in de VS wonen.

Zelf heb ik een ERA (ooit van Henrik overgenomen) gehad, op deze forums ben ik achter de historie van dit horloge gekomen. De ERA is op weg naar een Amerikaan die in Nederland gestudeerd heeft. Hij heeft ook het broertje van deze maar dan in een Universal Geneve uitvoering.

Bedankt voor de tips Lucien!

De Universal van rond 1939 ken ik maar deze Era had ik ook nog nooit gezien!

Het plaatje heeft te maken met de licht radio actieve lichtstof op de wijzers en de plaat. Ergens eind jaren 60 / begin jaren 70 werd het verplicht dit op de wijzerplaat aan te geven. Amerikaanse militaire horloges uit die tijd hebben ook allemaal zo’n symbool maar dit plaatje is er later opgezet en dat ben ik nog niet eerder tegengekomen…

Groet, Erik