Markt vangst

KAl jaren struin ik marktjes en kringlopen af op zoek naar van alles én dat ene moment van geluk dat je ervaart bij het vinden van iets leuks of bijzonders.
Zo ook afgelopen weekend toen ik wederom een marktje bezocht.
Ik moet wel zeggen dat de kans dat je iets van je gading tegenkomt heel klein is.

Een kennis van mij heeft het wel eens zo verwoord: je loopt tussen het vuilnis van een ander door.
Maar goed, een ander gezegde luidt: de jacht is mooier dan de vangst en dat is zeker waar.
Maar na 10x met lege handen naar huis gaan denk je wel eens: zonde van mijn tijd, ik had andere (leukere) dingen kunnen doen!

Terug naar de vondst die ik nu uiteindelijk wel deed.
Bij de eerste kraam van de markt die ik bezocht lag een grote kluwen kralen en andere snuisterijen waartussen weer wat goedkope horloges lagen.
Ik spit zo iets altijd door, vaak niet voor de klokjes, maar wel voor de bandjes, die soms nog bruikbaar zijn.
De kraamhouder zag me blijkbaar graven en attendeerde mij op een hersluitbaar zakje wat op zijn kraam lag.
In het zakje zat een goudkleurig herenhorloge.
Ik pakte mijn onmisbare loepje en bekeek de wijzerplaat.
Omega , automatic, Genève stond er op ,
Hmm, mijn interesse was gewekt.
Nu zag het horloge er vreselijk slecht uit, het glas was gekrast, en de kast was zo mat dat het wel koper leek.
De prijs werd overeengekomen en de gok maar gewaagd.
Echt of niet, ik schep er genoegen in om de satéprikkers en de polijstpasta’s te pakken en lekker te gaan zitten schoonmaken aan de tafel.
thuis aangekomen heb ik eerst de dikke korsten verwijderd.

De pushpins er af en ook daar veel vuil verwijderd.
Daar leek toch een merkteken zichtbaar te worden.
Warempel: 20 en het omega teken.
Ik interpreteerde dit als 20 micron vergulde kast en wellicht toch een echte Omega?
Verder poetsend kwam ik bij de kroon ( overigens niet verguld) waarvan de ribbels ook dichtgekoekt zaten.
Tot mijn verassing ook hier weer een aanwijzing dat het wel eens " the real thing" zou kunnen zijn: een omega teken op de kroon.

Als laatste het glaasje geschuurd met 400, 3000 en 2x polijstpasta(setje van de Liddl om krassen uit autolak te verwijderen, werkt perfect.)
De laatste clou kwam nu letterlijk te voorschijn: op de centrale wijzer as stond in het glas wederom een omega teken!
Het werd me nu wel duidelijk dat dit geen nepper was.

Nog even een tijdelijk bandje uit de collectie er aan zetten en klaar.
Leuk om deze chique klok aan mijn hoofdzakelijk uit duikers bestaande verzameling toe te voegen!

Mochten jullie nog commentaar hebben of info over dit type Omega: ik hoor het graag!

Echt een gaaf horloge en mooi verhaal, veel plezier ervan !

Die ziet er weer super strak uit. Als je meer info wilt, zou je even het deksel eraf moeten halen en een foto moeten maken van de binnenkant van het deksel en van het uurwerk. Dan kun je zien uit welk jaartal het horloge ongeveer komt en uit welke collectie, plus welk caliber er in zit. Mooie vangst!

mvg Melvin

Leuk verhaal en horloge. Meer info kan ik je helaas niet verschaffen, want zit niet echt in de vintage horloges :wink:

De aanhouder wint!

Mooie vangst!

Lijken wel 2 verschillende horloges…knap hoor(tu)

Mooi dat het geluk eens met je was (tu)
Hij ziet er echt weer als nieuw uit,
volgens mij is het een model uit de jaren '70.
Proficiat en veel draag genoegen :wink:

Leuke klok! Mooi opgeknapt

Geweldig! :}

Ik vind hem werkelijk waar fantastisch.

Nu weet ik niet hoe je ogen zijn , maar zou voortaan dat loepje niet (meer) gebruiken…:smiley:
Maakt hem op dat moment alleen maar ‘interessanter’ voor de verkoper en de prijs…denk ik…
maar ja…vind deze maar eens zonder loep.;):wink:

Dat bandje hoeft m.i niet tijdelijk te zijn.(tu)

Mooie Vondst!.. 't bandje past er in mijn ogen mooi bij… "oud klokkie/klein prijsje + Elbowgrease + vastberadenheid + mooi bandje = Tophorloge!.. Geniet ervan…

Mooi hoor. Ik denk dat het een cal. 1020 of 1022 is. Als je daar op zoekt, vind je vast meer info.

Dat is een mooie meevaller. Je vraagt je weleens af wat mensen met hun horloge doen om het er zo uit te laten zien.

Whooo. Wat een vonst.
En dat hij dan zo mooi onder het vuil vandaan komt.
(tu)
Gefeliciteerd !!!

Elf.

Wat een verschil, mooi hoor.
Leuk verhaal ook.

Erg gave vondst, en mooi opgeknapt. Die kastvorm vind ik top! Geniet ervan.

Gr, HJR

Dit zijn inderdaad de mooie vondsten. Proficiat met deze geweldige aanwinst. Je hebt 'm ook erg mooi opgeknapt.

Gefeliciteerd! Ik denk ook jaren zeventig, gezien de kastvoem, lijkt wat op een quartz seamaster uit 77 van mij.

Daily beater… en dat letterlijk.

Dit zijn de betere vondsten, maar even uit persoonlijke interesse, wat heb je nu moeten betalen?

Wat een verschil voor - na prachtig . (tu)