Marktaandelen

Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft waar je marktaandelen van horlogemerken kan vinden?

Degene met antwoord wordt heel erg bedankt!!

Groeten,
Jeanette

Interessante vraag, maar het antwoord zal niet eenvoudig zijn. Hoe wilde je het opgesplitst hebben; per horlogemerk, fabrikant of groep? Dergelijke cijfers liggen niet op straat en bovendien is deze markt niet zo transparant, zoals je kunt verwachten in een business waarin marketiers met historie, prestige en exclusiviteit schermen.
Verhelderend vond ik het artiekel in Watching 3/2005 over de Swatch Group; die 18 merken horloges op de markt blijkt te brengen.
Groeten en succes met je zoektocht!
PS.: was dit zo maar een vraag die bij je op kwam borrelen, of werk je aan een scriptie of studie?

Bedankt voor je reactie. Bedoel het Watching van Maart dit jaar of van vorig jaar?
Ik ben inderdaad bezig met mijn afstudeerscriptie. Het is een oneindige zoektocht…

Nog een andere vraag, heb je enig idee in welke prijscategorien je horloges in kan delen?

bij de horloge van het jaar verkiezing heb je de volgende categorien,
1: tot 3000 euro
2: tot 10000 euro
3: tot 35000 euro
4: boven 35000 euro

Ik vind dit zelf best om te hanteren, alleen geld dit natuurlijk alleen voor echt dure horloges, zelf doe ik altijd zo:
tot 250 euro, tot 500 euro, tot 1000 euro, van 1000 tot 5000 euro , van 5000 tot 10000 euro, en alles boven 10000 euro. maar goed nogmaals dat is mijn kijk op het geheel…

Even hier klikken voor een (deel van een) marktonderzoek
http://www.dezinvanluxe.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1512&highlight=marktonderzoek
. Wel even kritisch blijven want volgens mij betreft het vooral de naamsbekendheid van de merken in verschillende landen…

Bron van dit onderzoek: http://www.worldwatchreport.com/, voor slechts 7680 euro kun je het bestellen :smiley:

Voor een afstudeer project zou ik een brief samen met m’n begeleider opstellen, met een beknopte uitleg van de vraagstelling en een vriendelijk en beleefd verzoek tot medewerking, dwz ter beschikking stelling van de gezochte cijfers. Zo’n brief zou je kunnen sturen naar de organisaties die de rapporten opstellen, maar waarschijnlijk beter naar de merken zelf. (Beter in de zin dat je denk ik meer kans op positieve reacties hebt, met wel het probleem dat het moeilijker is een zgn. unbiased sample te verkrijgen.)

Je zou ook eens kunnen kijken van welke merken de meeste neppers worden geadverteerd/aangeboden. Dat zegt waarschijnlijk iets over de vraag. (Hoe exclusiever het merk/type, hoe meer het marktaandeel [kunstmatig] klein wordt gehouden?)

Jeanette,

Naar wat voor aandelen ben je op zoek. In deze markt is er nogal een verschil tussen volume- en value share. En voor welke regio ben je aan het zoeken? (Rolex hoeft een stuk minder horloges te verkopen voor hun value share, dan bijvoorbeeld seiko)

Ik kan wel kijken of ik wat kan vinden, aangezien Richemont een van onze klanten is. Maar ik kan je wel vertellen dat het altijd een ingeschat cijfer zal zijn, omdat voor dit soort producten er niet een grote organisatie als GFK is die dit alles in kaart brengt.

Daarbij komt idd dat je ook zal moeten bedenken of je het op concernniveau nodig hebt, of juist op merkniveau.

Mick

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben op zoek naar cijfers met betrekking tot het volume (de aantallen die verkocht worden per merk). Het liefst voor Nederland, indien dit onmogelijk is dan voor Duitsland, Belgie, Frankrijk (West Europa) of gewoon Europa in het algemeen.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Heeft iemand ook een idee over horloge merken die in de prijscategorie 500 tot 2.500 euro vallen?

als je zo veel bezig bent met horloges, kun je misschien het beste een jaarboek kopen.