Marktplaats Breitling; fake of niet?

Ik zag op een Marktplaats een vintage Breitling waar stevig op wordt geboden, nu denk ik zelf dat deze fake is maar dit is voor mij nog een leerproces. Dus ik som nu een aantal argumenten op, aan jullie de vraag of dit correct is en ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.

Het gaat om dit horloge:

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-antiek/m807822958-vintage-breitling-chronograph.html

-Het uurwerk is op geen enkele manier gemarkeerd als Breitling (dit hoeft geloof ik niet altijd zo te zijn)
-De gravering van het serienummer ziet er niet echt professioneel uit (alleen de drie’tjes zijn diep, de andere oppervlakkig)
-De verhoudingen in de dial zijn wat vreemd:
-Er is erg veel ruimte voor de telemetre schaal
-Het logo is wat aan de kleine kant en staat relatief laag
-In totaal erg veel loze ruimte
-Er ontbreekt een reference number
-De pushers zijn verchroomd, maar dit is er praktisch helemaal af, een echte Breitling zou hoogwaardige materialen gebruiken voor de kast en pushers

Misschien heb ik het wel helemaal mis (daar loop ik ook niet voor weg) maar dan ben ik ook wel benieuwd naar waaraan je dan kunt zien dat deze wel echt is.

beste, ik deed in het verleden reeds zaken met deze man, deze beschikt over een mooie collectie (patek, Jaeger, Corum, Omega, breitling,…) deze man heeft geloof ik ook een antiekzaak. Het kan uiteraard zijn dat het uurwerk niet volledig origineel is, maar dit zijn mijn bevindingen met deze man. Het gaat wel om een vroeg model, dat is zeker (vandaar mss de verschillen met de chrono’s uit de jaren 50-60??.groeten.

Ik heb ook geen verstand van Breitling. Ik ben het met je eens dat het ontbreken van een ref nummer heel vreemd is. De deksel lijkt me te shiny (of flink gepolijst). Voor de rest zie ik niet zoveel vreemds.
Het is wel een model wat zo’n 70+ jaar oud is, gezien de coffin pushers. Dat het chroom eraf is, vind ik niet zo raar. Zelfs hoogwaardig materiaal slijt.
Misschien dat ze zo vroeg ook niet altijd ref nummers of andere info in de deksel graveerden.
Ik heb er te weinig verstand van om te bieden dus dat zou ik nooit doen, maar ik neig naar echt.

Dat vind ik dus ook zo razend lastig, met een referentienummer erbij heb je tenminste nog vergelijkingsmateriaal (ook al kom je dan nog steeds tientallen varianten tegen).

Denk beste optie is renejk pb die weet er geloof ik erg veel van.

Uiteraard, ik zie hem als een autoriteit voor Breitling. Waar het mij om gaat is welke criteria je ook als leek kunt gebruiken om te bepalen of iets echt is of nep. Na enige research kun je bijvoorbeeld wel zien of het logo de correcte vorm heeft of niet. Maar of een bepaald type wijzer wel bij die jaargang van een model horloge hoort vereist al een grondige studie van alle modelreeksen door de jaren heen(ook geen straf). Maar het lijkt me dat je dit toch makkelijker moet kunnen doen…

Ja, ik denk dat het heel makkelijk kan als leek.
Gewoon aan je voorbij laten gaan en geen aandacht aan besteden :slight_smile:

deze is 100% fake

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-antiek/m807822958-vintage-breitling-chronograph.html

niets maar dan ook niets van dit horloge is ooit dichtbij de Breitling fabrieken geweest

Kijk, dat is een duidelijk statement, maar Rene zou je ons kunnen vertellen waar bij jou dan de rode vlaggetjes opgaan?

en voor dat ik gebombardeerd wordt met ‘waarom’ vragen

-: Geen referentie nummer aan binnen en of buitenzijde achterdeksel
-: Breitling gebruikte geen Hahn / Landeron werken
-: in de 20er en 30er jaren werdt de naam Breitling niet (zeer zeer zeer zeer zelden) op de wijzerplaat gebruikt maar stond er ‘Montbrillant’ of niets
-: Breitling script op the wijzerplaat klopt niet
-: binnenkant deksel gravering klopt niet
-: wijzerplaat opnieuw bedrukt

kortom : fake

maar geloof mij niet , doe je eigen onderzoek en misschien kom je tot een andere conclusie

Hahaha… dat doe ik inderdaad al wel bij alles waar Rolex op staat.

Is dit voor jou puur op ervaring of gebruik je ook nog materiaal zoals een boek als referentie?

bij moeilijke horloges gebruik ik boeken, naslagwerken, internet , oude veiling catalogi , andere vintage breitling kenners, andere fora en mijn eigen ervaring/geheugen

bij deze alleen mijn eigen ervaring/geheugen :slight_smile:

Naslagwerk zoals bv Breitling museum kan je alle modellen checken, deze komt nergens voor en zou sws een ref nummer op moeten staan. Uurwerk zou venus moeten zijn volgens mij , is wel een kolomwiel uurwerk maar geen Breitling .

Breitling gebruikte bij vroege modellen ook vaak verchroomde kasten dus die slijtage zegt niets maar het is simpelweg een niet bestaand model.

De achterdeksel verteld wel overduidelijk dat hij flink gepolijst is , cijfers zijn bijna eruit gepolijst en dat is niet van slijtage zo te zien .

Met andere woorden, als je niet beschikt over gedegen naslagmateriaal, kennis en een flinke dosis ervaring is het niet te doen. Overlaten aan de experts is denk ik het beste :wink:

gekkehuus Schreef:

Naslagwerk zoals bv Breitling museum kan je alle
modellen checken,

Wat is dat voor een naslag werk ? , niet eerder van gehoord ?

Vintage1982 Schreef:

Met andere woorden, als je niet beschikt over
gedegen naslagmateriaal, kennis en een flinke
dosis ervaring is het niet te doen. Overlaten aan
de experts is denk ik het beste :wink:

Of even in de diverse fora navragen voordat je koopt/bied :wink:

Jawel, ik geloof ook wel dat je graag wilt helpen. Zou ik ook doen als iemand me om informatie vraagt. Maar dan krijg je iedere keer van die “ik zie deze, is dat wat en voor hoeveel?” topics. Dat is toch niet te doen?

Ik ben geen Breitling man, dus zal niet zo gauw om informatie vragen.
Maar als ik een Breitling zou willen hebben zou ik René om advies vragen.
Volgens mij een lopende encyclopodie op Breitling gebied:)

Ja tuurlijk, daar heb je ook gelijk in. Dat zou ik ook doen, maar dan wel met een pb. Anders staat het forum vol met “kijk hier eens even naar’s”. Plus als Rene een keer zegt dat het origineel is, aast meteen het halve forum mee.