Marti horloge gekregen, tips?

Van mijn vader heb ik zijn Marti horloge gekregen. Een Marti automatic, 25 jewels. Het zegt mij niets en heb dan ook een paar vragen.

Het horloge heeft lang stil gelegen en werkt nu nog goed. Is het verstandig om een service beurt te doen / laten doen?
Wat houdt zo’n beurt in?
Op de wijzerplaat zitten lichte vlekjes, laten zitten of proberen te reinigen?

Alle opmerkingen welkom!

1 like

Bijgaand de link van een ander topic over deze horloges;

Ik zou hem zeker een beurt laten geven voordat je hem gaat dragen.

Leuke vintage, en met mooi stuk geschiedenis omdat hij van je vader was.

Ik zou hem inderdaad een servicebeurt laten geven, dan kan het uurwerkje er weer jaren tegenaan.
Vlekjes op de wijzerplaat kan viezigheid zijn, dat zou ik dan laten verwijderen; mogelijk is het oxidatie, daar is dan niet veel aan te doen. (of je moet de hele wijzerplaat opnieuw laten opmaken, maar dat zou ik in deze staat niet overwegen, zeker niet bij een erfstuk)
Wel zou ik het glaasje laten polijsten, of als het ergens gebarsten is laten vervangen.

Veel plezier met de aanwinst!

Ik heb het glas ondertussen gepolijst. Ziet er al stukken beter uit zo. Ook een ander bandje besteld waardoor het horloge beter uit zal komen.

Is er een horloge enthousiast die in de buurt van Alkmaar woont en mij wil helpen met de service?
Ik wil alles graag zelf doen, maar in 1 keer erin duiken zal niet goed zijn voor dit horloge. Vandaar dat ik het leuk zou vinden als ik erbij kan zijn.

Ik zou eens bij Wesseling en Vreeker kijken wat zij voor dit horologe kunnen betekenen.

http://www.wesselinkenvreeker.nl/uurwerkreparatie

Groeten, Tom.

Leuk horloge hoor. Maar een andere band? Ik vind de band op de foto geweldig.

Het is een expandro bandje. Werkt nog prima, maar oogt wat iel. Morgen komt het bandje binnen. Ik ben benieuwd hoe het staat.

Bandje is inderdaad wat smalletjes. Misschien meer geschikt voor mensen met een dunnere pols. Laatste foto van het horloge doet 'm beter tot zijn recht komen (die linker dan).