Marti horloge

Ik heb onlangs een marti automatic horloge gekregen via familie. Dit is een horloge uit ongeveer de jaren 50. Het is een gouden horloge 14k. Ik kan helemaal niets over het merk vinden, behalve dat het Swissmade is, en wat vage verwijzingen op het internet. Is er misschien iemand die meer over het merk weet of weet waar je er wat over kunt vinden

Hallo kenners / liefhebbers,

Een jaar later. :slight_smile:
Ook ik heb jaren geleden een “Marti” horloge van mijn opa geërfd en zou er graag meer over willen weten. Wie kan mij iets over het merk in het algemeen en dit model in het bijzonder vertellen?

Alvast bedankt!

Marti horloge’s is een handelsmerk van de Fa. Speerstra uit Amsterdam.
Welke ik kan uit de begin jaren 60 en ben ze eind jaren 70 uit het zicht verloren.
Toen veel van verkocht.
Inde duurdere zaten ETA, AS en Peseux werken en later ST/FHF. de midden klasse PUW zowel Hp en Dp
En de jongens en meisjes horloge Lorsa en Cuppilard.

Ruudklok

2 likes

ik heb ook een marti … :smiley:

Bedankt!

heb je die om je been gedaan of zo…:smiley:

Deze Marti heb ik gekocht in 1977 met originele stalen band. Na 2 jaar was het glas beschadigd, de juwelier kon het niet door een origineel vervangen en heeft het voorzien van een nieuw glas dat weliswaar sterker is, maar zo dik is dat het horloge met bijna 3 mm verhoogd is. Tegelijkertijd heeft hij de kast grondig voorzien van krassen.

Momenteel loopt het uurwerk niet meer (ik denk dat een grondige service beurt nodig is), maar dat wil ik pas doen als ik ook het glas op een fastoenlijke wijze kan laten vervangen. Her en der heb ik als eens gezocht naar een horlogemaker die het leuk vindt om dit te vervangen, maar niet gevonden.

Ik vind het ontwerp nog steeds prachtig (lijnen en kleuren) en de zuiverheid (0,2sec) leuk als je wel heel goede ogen hebt).

uh…nee mijn pols…deze heeft een maat van slechts 22mm :smiley:

een pols van 22mm is best slank :slight_smile:

ik zie het … lekker … :wink:

Ziehier mijn Marti horloge. Voor een paar euro gescoord bij een kringloopwinkel. Flinke schoonmaakbeurt gegeven. Glaasje gepolijst, helaas wel een paar barsten.

1 like

Leuk horloge! Zo kom je nog eens wat tegen bij de kringloop…