Geen horloge, maar wel een bijzonder klokje. Een vriend van mij is een Maserati Sebring uit begin 60er jaren aan het restaureren. Op de foto’s een soortgelijk model en kleur.
In de auto zit een klokje van het merk Jaeger met een electrisch uurwerkje. Helaas liep het klokje niet meer en daarom deze onder handen genomen. Het was ongelofelijk smerig en heeft in de 60 jaar aardig wat voor zijn kiezen gehad. Het uurwerk is redelijk eenvoudig, geen kapotte onderdelen, dus een schoonmaak- en smeerbeurt volstond.
Er zijn niet heel veel van de Maserati’s gemaakt, dus de juiste klok is lastig te vinden. Gelukkig hebben we er meer (die ook nog opgeknapt moeten worden)
Handige Harry strikes again! Van alle markten thuis die man.
Ik neem aan dat in je in ruil voor deze werkzaamheden je een weekje mag touren in de Sebring als hij af is ?
Hmmm, een stukje rijden zal er zeker een keer van komen, maar of ik er een weekje mee weg wil… Alles aan die auto is zeldzaam, dus ik weet niet of ik de spanning van een weekje verantwoordelijkheid aan kan.
Goede vraag. Op de wijzerplaat staat “Made in France” en op het uurwerkje staat helemaal geen merknaam.
In de zoektocht naar soortgelijke klokjes is mij gebleken dat vroeger de British Jaeger Instruments Ltd vroeger ook klokjes maakte voor auto’s. Geen idee of de Engelse en de Franse fabriek een relatie met elkaar hadden en of er een Zwitserse relatie is. Dus ik kan geen antwoord geven op je vraag. Ik. En er wel benieuwd naar en ga toch eens op zoek.
Klopt en die is, na veel wikken en wegen, toch gerestaureerd. Is een kwetsbaar onderdeel van deze auto en de restauratie vanzelfsprekend een kostbare aangelegenheid, waar maar een enkele specialist voor is. Veel Sebrings hebben ipv die injectie carburateurs. Is een iets goedkopere oplossing.
Ja, ik zag eens één op tv van “the prince of darkness” en die restauratie kostte érg veel, van die injectie kon je een leuke auto kopen.
Dan kan je beter een carburateur hebben.
Ik had ooit een Xantia 2.1 turbodiesel, met Lucas injectie pomp, lekte op elke pakking diesel, was ook een dure revisie. Daarna reed het ding fantastisch, een soort brullend monster voorin, rij 80, geef stevig gas en alle auto’s om je heen gaan achteruit
Wat gaaf om te zien Lassale! Daar zal je vriend erg blij mee zijn. Het klokje in mijn Citroën SM (ook met Maserati-roots) heeft hetzelfde euvel. Heeft nooit gelopen helaas, opknappen staat nog op het lange to-do-lijstje.
Vroeg me ook al af of het Engelse Jaeger een relatie heeft met de horlogemaker. Ik zal eens navraag doen binnen onze club. Hierbij in ieder geval een plaatje van het dashboard met Jaeger-tellers, het klokje zit helemaal rechts (naast het stuur).
Knap resultaat @lassale ! Die kan weer een paar decennia mee. Respect.
Haha, het is met auto’s al net als met horloges: ook daar liefhebbers voor ouwe meuk.
Ik kan enige nostalgie ook wel waarderen, maar om nou een godsvermogen uit te geven aan een zwaar vervuilend oud lijk is niet aan mij besteed.
En de vraag is of je er dan uiteindelijk nog wel de weg mee op mag, milieu gezien.
Overigens heb ik erg veel bewondering voor de mensen die in staat zijn om zo’n oude dame weer in een nette staat te krijgen. Voor mij is het terug op z’n plek krijgen van de tankdop al een technische klus. Toen ik mijn nieuwe Auris op ging halen zei de verkoper “en zó kunt u de motorkap openen”. Ik heb hem maar in de waan gelaten
Wat een geweldige Citroën. Maar dat vind ik al langer, als kind al.
Het klokje uit zo’n SM is ook een uniek geval. Ik weet trouwens niet of het een electrisch of een quartz klokje is.
Ik heb een Jaeger klokje uit een (latere) Maserati, waar een quartz uurwerkje in zit. Verder is het klokje uiterlijk gelijk aan die met het electrische uurwerk.
Volgens mij staat er zo’n (ovaal?) SM klokje op eBay.