Massief of plated/filled

Een klein vraagje omdat ik hier totaal geen verstand van heb. Is deze kast nu filled/plated of van massief 14k goud? Het horloge zelf is een (30s, 40s?) Ancre.

3 likes

Ik herken het als een 14k goud stamp, dus het lijkt me massief? Is hij naar verhouding zwaar of valt het mee? Hoe zien de hoekjes eruit?

1 like

Ik zou zeggen massief

2 likes

Massief volgens keurmerk.

2 likes

Nope, hij is erg licht. Kast is een gram of 2 a 3. Lijkt alsof de kast nergens gesleten is of iets dergelijks.

Ik heb zelf weinig verstand van die stempels.

Zo’n stempel mag er wettelijk niet op staan als hij niet massief 14k is, dus je kunt er vanuit gaan dat hij massief is.
Tenzij het een replica zou zijn, dan nemen ze het niet altijd even nauw met de regels, maar dat is hier -neem ik aan- niet het geval.

Edit: massief kan in theorie ook flinterdun zijn, dus het gewicht is niet per sé een indicator.

2 likes

Het is massief 14 karaat goud maar waarschijnlijk hol gemaakt en daarom licht.

4 likes

Deze kast leent zich niet voor holle delen maar ik denk wel dat het een hele kleine kast is. Ik schat een gram of twee á drie.

Misschien is de wijzerplaat trouwens van zilver, dat is zeker mogelijk.

1 like

Met hol bedoelde ik eigenlijk flinterdun. Ook gezien het deukje achterop de kast.

1 like

Dank voor de reacties allemaal! Hij is inderdaad erg klein, een 35mm Seiko ter vergelijking. Kennisen vroegen of ik eens naar wat horloges wilde kijken voor ze. Er zat ook een 18k Omega bij, die is ook wel een stukje zwaarder.

3 likes

Zeker massief Daniel! De merken liegen niet. :slightly_smiling_face:

1 like

De eekhoorn is het Zwitserse Stempel voor 585 (14 karaat) gouden stukken, van voor 1.8.1995

grafik

Het nummer 109 in de hamerkop geeft aan, dat de kast gemaakt is door Oreade, Manufacture de boites SA uit La Chaux-de-Fonds

Verantwortlichkeitsmarken

7 likes

Kan ook zijn dat de achterplaat 14k is… de kast verder inspecteren voor keurmerken.
Evt aan de binnenkant.

dit kastje bestaat uit 2 delen die je inelkaar schuift. Idd flinterdun en ik denk ook bijde delen 14K zo als de stempel aangeeft.

goud waarde bij sloop prijs echt niet meer dan 30 euro :sleepy:

wil je hem ooit weer terugkopen opeens 100Euro + omdat het een vroege vintage horloge is…

weer even dit topic nieuw leven inblazen. 585 = 14k heb ik geleerd. Maar wat is dat “sp” tekentje? Dit is de sluiting van de band, band zit aan wat ik denk een massief gouden buren. Alleen krijg ik het uurwerk niet uit de kast.

Logo van Friedrich Speidel, fabrikant van armbanden:

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Sp&searchMode=exact&searchWhere=all#sucheMarker

2 likes

Ah :+1: De parate kennis op dit forum stelt nooit teleur. :grin: Band is dus massief 14k? :money_mouth_face:

1 like

Er moeten dan nog wel ergens goudmerkjes staan, maar ik vermoed inderdaad massief.

dit waren eigenlijk de enige twee merkjes die ik kon ontdekken. :thinking:

edit: toch enkele mini merkjes ontdekt. Zag ze niet zonder vergroting.

1 like

Zijn vaak erg klein en op onmogelijke plekken ingeslagen.

En anders moet je met Archimedes in bad. :sweat_smile:
Volume bepalen en wegen, 14 k goud weegt 14 gram/cm3, messing 8.7 gram/cm3

2 likes