Massieve prijsverhogingen ETA verwacht

ETA (Swatch Groep) is gedwongen tot minstens 2019 te blijven leveren aan derden … om de meerkosten hiervoor te dekken is de verwachting dat ETA de prijzen flink omhoog gaat gooien …

-> Artikel

2 likes

Ach. Dat is spekkie naar het bekkie van onafhankelijke leveranciers, zoals Sellita. Die krijgen steeds meer voet aan de grond door dat achterlijke beleid van de Swatch Group om alleen hun eigen inteeltmerken snel en voordelig van uurwerken te voorzien. Wacht maar tot het daar minder gaat. Dan hebben ze de relatie met veel afnemers verziekt.

3 likes

mijn idee! :slight_smile:

Even een stukje nuancering. Hebben zij zichzelf de das om gedaan?
Wellicht dat er eerder een prijsverlaging aan komt :sunglasses:

UPDATE 1-Swatch has to stick to movement supply rules-Swiss watchdog

By Silke Koltrowitz

Oct 27 Swatch Group has to stick to a 2013 agreement to phase out watch movement deliveries that bans it from selling excess stock to new customers, Swiss competition authority Weko ruled on Thursday, prompting Swatch to mull price hikes.

Weko said tough market conditions for watchmakers were not enough to justify deviating from the rules to phase out deliveries of mechanical watch movements made by Swatch’s ETA unit to external customers.

Under the agreement drawn up at the time at Swatch’s request, the group can progressively lower the quantities of movements – the tiny mechanisms that make a watch tick without help of a battery – until the end of 2019, but has to be ready to supply minimum quantities and cannot serve any new customers.

Swatch said Weko’s decision would force it to “consider massive price hikes” at ETA to cover the costs of maintaining production capacity. It said major customers, such as Sellita or Tudor, had ordered 700,000 fewer movements for 2017 than for this year, leading to idle capacity at ETA.

The group, known for Omega and Swatch watches, said it had to maintain capacity to deliver roughly 1.5 million mechanical movements, and would now not be allowed to find new customers for movements that existing customers left on the shelves.

Swatch Group shares were down 1.8 percent at 0725 GMT, lagging a 0.3 percent lower industry index.

“Swatch looks like a prisoner of its own high upstream integration given the low flexibility; it appears stuck between the rock of suffering inventory build-up to keep utilisation high, and the hard place of suffering gross margin compression,” Exane BNP Paribas analyst Luca Solca said in a note.
Also In Intel

Weko said that changing the supply agreement at this stage would create difficulties for ETA competitors that are building up movement production capacity.

“Everybody has overcapacity in mechanical movements when you compare it to what the market can absorb at the moment,” Jean-Daniel Dubois, head of independent high-end movement maker Vaucher Manufacture, said in a telephone interview.

He said all movement makers had squeezed costs as much as possible so it was not necessarily a bad thing if prices for the basic movements ETA supplies started rising a bit.

During the watch industry’s boom years, Swatch initiated the phasing-out of deliveries of mechanical movements to the industry. Reuters reported in June that the group had asked Weko to review the agreement as weak global watch demand led to an oversupply.

Hier het originele artikel.

2 likes

Heel veel bedrijven zijn uit voorzorg al op Sellita overgestapt, dat is gelukkig geen probleem meer. :rolling_eyes:

2 likes

Massieve?

Shit, even snel de lawyers van mijn company bellen, misschien dat zij nog een deal kunnen tackelen!

3 likes

Toch maar even vasthouden aan mijn Steinharts dan :slight_smile:

1 like

Geen probleem, dan blijf ik wel werken met Seiko, Miyota en Sea Gul uurwerken, niks mis mee. Straks zijn die klokjes alleen nog maar voor types als Trump en olie sjeiks.

Ik dacht exact hetzelfde. Ik heb de OVM 1.0 en de 2.0 en wilde de 2.0 verpatsen. Denk nu misschien nog maar even niet.

Angstaanjagend hoor. Zelfs al verdubbelt eta de prijs en de horlogeproductent rekent dit integraal door, dan stijgt de prijs van een gemiddeld horloge met eta binnenwerk van 1500 naar 1550? We hebben al ergere prijsstijgingen gezien zonder reden…

1 like

als een ETA werkje voor 50,- gaat… dan bestel ik morgen een doos 2824’s voor de eerste oplagen Dumet Instrument 1 en 2…

prijzen liggen toch meer rond de 200,- voor een automaatje (prijs van Soprod in 2014)…ik heb de Email aan mijn memoboard gehangen…

't grootste gevolg van de leveringsstop van ETA is wel dat de andere “onafhankelijke” fabrikanten zoals Sellita, Soprod, STP, Technotime, Isoprog en dergelijke meer zijn gaan produceren, en dat de prijzen daar volgens mij niet noemenswaardig zijn gestegen… (hoogstens een correctie vanwege de koers van de Frank).
Ook andere fabrikanten “springen nu op de trein”… Ronda bijvoorbeeld komt binnenkort met een mechanisch kaliber op de markt, terwijl ze in het verleden eigenlijk alleen maar Quartz kalibertjes maakten…

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar dat mechanische Ronda uurwerkje… 't is een mogelijke kandidaat voor de Instrument 1 en 2…

2 likes