Massis Horloge, wie heeft info over functies en kan hem in een era plaatsen?

Ik heb dit horloge gekocht in een lot en ben zeer benieuwd naar dit horloge.
Ik kan over het merk niets vinden er bevinden zich geen kenmerken op het uurwerkje zelf.
Iemand die iets kan zeggen waar de drukknoppen voor zijn? Als je de een indrukt komt de ander eruit en andersom. Volgens mij kunnen ze ook in een tussenstand als je voorzichtig drukt. Zou dit iets kunnen zijn om de secondewijzer een andere functie te geven wat te maken heeft met de meter in het blauw op de wijzerplaat?

Wie kan mij meer info geven over functie, herkomst, tijd waarin dit horloge is gemaakt, (wellicht oorlog, met een of andere vliegeniersfunctie?)

Toen ik het uurwerkje uit de kast haalde begon het met vereende krachten te tikken, een paar tikken en weer stil met een beetje overtuigingskracht tikt hij wel dus de basis is in orde en met een reinigingsbeurt weer lopend te krijgen, mits ik kroon en opwindstift kan vinden die passen.

Voor degene die nieuwsgierig zijn geworden foto’s:

Het is een eenvoudig uurwerkje want niet gesteent. Die blauwe schaal is een tachymeter schaal om snelheid vast te kunnen stellen over een afstand van 1000m verplaatsing. Wellicht kon met beide drukknoppen de secondewijzer worden gereset op nul en gestart, om de snelheid te kunnen meten.

Is dat niet een schijnchrono, zo’n horloge waarbij je de de balans kan stilzetten om een chronograaf functie te simuleren?

Hallo,
Dit is inderdaat een schijncrono,met de ene knop stop je het balanswiel,met de andere knop zet je hem weer vrij,probleem is dat je horloge dan stilstaat,laat je hem weer lopen klopt de tijd niet meer.
Zit waarschijnlijk een uurwerkje met een penanker in,is goedoop te maken ,en maakt een lekker tikkend geluid,toch lopen ze niet slecht als ze goed in orde zijn.
Restoratie is gezien de waarde niet echt lonend,tenzij je het voor de lol doet,als vingeroefening.
Waren eigelijk goedkope horloges,maarje kon toch mooi de bilts maken met al die knopjes op je klokje.
Ze werden onder diverze fantazienamen verkocht,komen nog geregeld langs op markt plaats en zo.
Heeft ook zijn goede kanten,je hoef hem niet te verzekeren bijvoorbeeld.
Vool sucses met het opknappen .
Groeten.
M.C.

Hallo Forummers,

Het lijkt mij een Baumgartner 677 te zijn.
Remarks
pin-lever escapement after Roskopf
often or always signed as 670
differences not known between 677, 680
family:
666: without second
670: second, with/without date
677, 680: second start/stop

Example, year: signature; shock device
ca. 1950: Swiss Made
Bron http://www.ranfft.de

Haal de wijzers er maar eens af en verwijder de wijzerplaat, op
het uurwerk staat het merkje ‘BFG 670’ of een ander nummer.

groet,
Inca

Nog even een toevoeging/justering van de opmerking gemaakt door ‘Arjen’.

Met de Tachometer is de snelheid van ‘iets’ in km/h (over een afstand van 1000m) of de afstand in km per tijdseenheid vast te stellen.

De Telemeter wordt gebruikt ten behoeve van het bepalen van een afstand, deze wordt berekend aan de hand van een lichtflits en een geluid. Zo is de afstand te bepalen hoever een onweersbui nog verwijderd is.

groet,
Inca