Matteren

Heren,

Is er een simpele manier om een horloge een satin brushed/geschuurd effect te geven ??? Ik beschik niet over een straalcabine, dus da’s geen optie !!! Kan het ook met een Dremel o.i.d. ???

Vergeef me even mijn onwetendheid, maar heb ik dus echt geen kaas van gegeten !

Zoals gewoonlijk: alle imput wordt weer gewaardeerd.

Patrick

Misschien kan het zelfs met een chemisch goedje?

Afbijt ofzo?

Zal me niets verbazen!

Je kunt hem ook laten stralen bij een gewaardeerd mede-forumlid…
voor weinig :wink:

Namen en prijzen mot ik hebbu… !!! :wink: (:smiley:

ik dacht dat er verschillende methodes zijn, scotch brite sponsjes zijn populair, maar voor de wat grovere mattering (zoals bv op 70-er jaren horloges) heb je een speciale roterende “staalborstel” nodig.
In alle gevallen moet je eerst de kast (of band) helemaal hoogglans polijsten, pas daarna breng je de mattering aan.
Zoals altijd geldt ook hier weer: het lijkt misschien simpel, maar voor goeie resultaten zul je wel wat moeten oefenen.

Voor een voorbeeld zie:
http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&goto=1403285&rid=20092#msg_1403285

Succes!

Mooi verslag. Wie heeft een idee waar en bij welke doe het zelf zaak je zo’n Garryflex block kunt halen? Zijn hier in Nederland andere merken?

Hoi Jürgen,

Ik denk dat het een soort van schuursponsje is dat je kunt kopen bij bijvoorbeeld Decokay. Ik noem Decokay omdat ik hier een maand geleden een soortgelijk sponsje heb gehaald om de aluminuim kozijnen beneden een beetje mee op te schuren. Het blokje is steviger dan een sponsje en aan vier zijden voorzien van ‘schuurpapier’. Geen echt schuurpapier, want dat zou gaan scheuren. De korrels zijn direct op het stugge materiaal (rubber?) geplakt. Je kunt ze in verschillende korrelgroottes kopen. In het verhaal waar Paul naar linkt wordt korrel 120 gebruikt. Is toch nog vrij grof. Ik zou het eerst met een wat fijnere korrel proberen. Succes!

Gerwin

Mocht je toch tot stralen willen overgaan…kan ik je wel helpen.

Schuurmatje om te schuren voldoet prima, word in ieder carrosserie bedrijf gebruikt om nieuwe onderdelen “effe te matten”

Ik heb indrdaad een schuurmatje gekocht en ben met deze aan de slag gegaan. Na een aantal keren te hebben "geschuurd"weer op te hebben gepolijst en vervolgens een doodnormale schuurspons te hebben gebruikt, is het resultaat alleszins redelijk geworden. Geloof me maar op m’n woord !!! Ik zal kijken of ik tzt een foto kan plaatsen.

Bedankt voor alle goede imput en nuttige tips !!!

Patrick

Ben benieuwd naar de foto’s