Ik zal me kort voorstellen, wel zo netjes. Mijn naam is Dave en ben woonachtig in Rotterdam. Ik heb altijd al een zwak gehad voor horloges, maar ‘via via’ in aanraking gekomen met de wondere wereld van de enige echte (Zwitserse) uurwerken.
Mijn nieuwe aanwinst is een Maurice Lacroix Aikon, blauw 42mm uurwerk met dito kleur kalfsleer. Een mechanisch horloge welke ik met veel plezier en trots draag. Helaas is deze nu licht beschadigd geraakt zoals je rechtsboven op de foto wellicht kunt zien. De eerste krasjes zijn het pijnlijkst - en tot op zekere hoogte onvermijdelijk - echter had ik mij niet voorgenomen dit al binnen 2 weken voor elkaar te krijgen.
Het blijft een prachthorloge, maar iedere keer dat ik er een blik op werp moet ik flink mijn best doen om mijn ogen niet automatisch richting de krassen te laten glijden. Het polijsten kost bij de juwelier een goede EUR 200, en dat is mij vooralsnog iets teveel van het goede. Weet een van jullie raad, of is dit een gevalletje “pech gehad”?
Kleine krasjes op glimmend metaal cape cod doekjes, kleine krasjes op geborsteld metaal scotch brite of groene deel van schuursponsje (zelf nog niet uitgeprobeerd). Alles voor eigen risico uiteraard! En anders met de billen bloot en even slikken en er voor lappen bij een professional.
Bedankt voor je reactie. Cape cods heb ik mensen vaker positief over gehoord, maar met name wanneer de horlogeband wordt gepolijst ipv het uurwerk zelf. Heb je hier ervaring mee?
Ja maar niet op zo’n moeilijk hoekje als bij jou. Ik ken het horloge niet en misschien ligt het aan de foto, maar het lijkt alsof dat dat hoekje glimmend is en de kast er omheen geborsteld. Ik zou proberen om dat cape cod doekje zo vlak mogelijk te houden, desnoods door hem om een ijsstokje te binden ofzo, en voorzichtig een paar keer er overheen halen om te kijken wat het effect is. Probeer niet over de randen heen te wrijven want dan haal je het scherpe er af en maak je de rand rond. Gewoon voorzichtig aan stap voor stap.
Ik zie eerlijk gezegd al veel meer krassen… Dit ga je niet winnen. Dit gaat blijven gebeuren. Leg je er bij neer, of verkoop het horloge…
Bij elke nieuwe aanwinst is dit even doorbijten. Mijn 1971 Datejust die ik twee jaar terug kocht was volledig inside/out gereviseerd, gepolijst en gesatineerd. Maar hoe voorzichtig je ook bent, het is geen gehard staal - en het zal dus snel krassen.
En al zou je 'm 100% krijgen na een dure polijst/satineer-beurt. Twee weken later heb je de krasjes alweer terug…
Lastige plek voor cap cod, want je moet er wel secuur in zijn om er ook geen scherpe hoeken heel iets ronder mee te maken … mocht je het wel willen doen? Delen die je niet mee wil pakken afplakken en een klein afgeknipt stukje rondom uiteinde wattenstaafje doen en beetje inwrijven op de plek. Daarna goed uitwrijven met een doekje totdat product wat van de cape cod afkomt weg is … en dit herhalen tot je tevreden bent. met dit soort bezels ga je er alleen niet aan ontkomen dat er meer van dit soort krassen ontstaan … dus zou ik 200,- erg veel geld vinden voor een professionele polijstbeurt en wachten tot er “meer te polijsten valt”
Euhm, ja.
Van mij geen zo krijgt het karakter, is het jouw horloge etc. Maar dit is slechts het begin van meer, dit herstellen is echt zinloos. Zonde van het geld en van het materiaal wat wordt afgenomen.
Dit blijft een prachtig horloge en dat moet gedragen worden met alle gevolgen van dien. Kun je er niet mee leven dan kun je beter de horlogehobby vaarwel zeggen.
Het is en blijft jammer maar wat je beschrijft
herken ik en dat slijt en wel zover dat je straks nieuwe kraters niet eens meer ziet
Mijn advies, je kunt die beschadiging altijd nog weg laten halen maar draag hem zoals die nu is gewoon nog 2 weken of meer en beslis dan wat je doet.
Welkom op het forum en veel plezier van je mooie horloge, dat kan ook met kras
Cape Cod bevat veel vocht. Wrijf een wattenstaafje er een tijd op en laat die het vloeibare poetsmiddel opnemen. Die wordt op termijn flink vochtig, zodat je feitelijk een Cape Cod wattenstaafje krijgt.
Met dit staafje kan je vrij secuur druk zetten op dit kleine vlakje. Het kost je zeker een half uur en meerdere wattenstaafjes / pogingen. Alsmaar drukken en poetsen maar! Let op: dit werkt alleen bij dunne lijntjes, niet bij diepere krassen.
Dit proces kan je ook toepassen op de andere glimmende delen, waar ook ik krasjes zie. Als je dit elk kwartaal herhaalt, blijft hij wel vrij netjes.
Lukt dit niet: koop dan een potje Belgom Chrome en pas de truuk met de wattenstaafjes toe. Dat werkt ook briljant weet ik uit ervaring. Potje is te koop bij een zaak met autospullen of online.
Klaar en tevreden met het resultaat? Even de delen inspuiten met ontvetter van de Action. Afspoelen onder lauw water tot de poetsvettigheid eraf is.
Welkom op dit mooie forum, waar menigeen meer werkt tijdens kantooruren, dan voor de baas
Je moet opletten met die cape cod doekjes, dat is niet zonder gevaar.
Ten eerste, als de Aikon een AR coating heeft aan de bovenzijde van het saffierglaasje (geen idee) beschadig je die geheid permanent met een cape cod doekje.
Ten tweede voorkom bij het polijsten op die plek nooit dat het chemische cape cod middel langs je saffier op je o-ring / gasket komt te zitten. Dat krijg je er met een wasbeurtje nooit meer goed af. Het zal misschien niet direct a la minuut schadelijk zijn, maar ik zou dat zelf nooit doen ivm op lange termijn aantasting van de de gasket en eventuele impact op waterdichtheid.
Ik zou persoonlijk die doekjes dus nooit op een horloge gebruiken, enkel op de band wellicht. Mijn advies is om gewoon naar een goede juwelier te gaan, dat hoeft echt geen 200 euro te kosten. Ga niet zelf lopen prutsen als amateur met materiaal waar het eigenlijk niet voor bedoeld is.