Maurice Lacroix calibre 151

Beste mensen,

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een Maurice Lacroix Masterpiece Double Retrograde met het manufacture ML151 calibre. Nu heb ik gepoogd om wat onderzoek te doen naar de technische details van het uurwerk. En helaas valt dat nog niet mee.

Uiteraard heb ik contact opgenomen met het Maurice Lacroix service centre en hen gevraagd om meer details over de gebruikte materialen en over de specifieke kenmerken van het uurwerk. Ook heb ik gevraagd in hoeverre het uurwerk is gebaseerd danwel geinspireerd op het bekende Unitas basisuurwerk van de oude Double Retrograde modellen. Als antwoord kreeg ik:

"Please let me give you some facts on the movements:

  • your watch model MP7218 contains the movement ML151
  • ML150, 151 and 152 are our first rétrograde manufacture movements, later expanded through the automatic winding calibers ML190/191
  • they are not based on Unitas basis movments like the previous ML100 (and ML76) calibers"

Op internationale fora bestaat hier en daar echter wat discussie over e vraag in hoeverre het uurwerk geheel zelf ontwikkeld is. Van een afstandje lijkt het uurwerk gelijkenissen te vertonen met het Unitas calibre. Ik ben dan ook zelf in de veronderstelling dat het uurwerk weliswaar geinspireerd is op het Unitas uurwerk maar wel geheel zelf ontwikkeld en gefabriceerd is.

wel ontving ik nog een tecnische instructie voor de horlogemakers van Maurice Lacroix van het automatische ML191 calibre. Mij werd medegedeeld dat - op het automatiche opwindmechanisme na - alle componenten van het ML151 calibre hetzelfde zijn als het ML191 calibre.

Wellicht kan iemand mijn honger naar informatie over dit uurwerk stillen. Ik zou het bijzonder op prijs stellen.

Voor de volledigheid heb ik nog een fotootje bijgevoegd van het desbetreffende horloge dat ik dit weekeind heb gemaakt.

Hartelijke groet,

Marco