Maurice Lacroix kroon verdwenen.

Een vriend van mijn ouders heeft een quartz Maurice Lacroix. Kroon is verdwenen, horloge loopt nog. Omdat ik wat met horloges heb kwam de vraag bij mij wat er mee te doen. Bij de lokale juwelier (Oisterwijk) kost het blijkbaar 100 euro om er een nieuwe kroon en wrs stift op te zetten.

Ik ken het merk niet echt, maar er zal vast een generiek quartz uurwerk inzitten, 100 euro lijkt mij wat gortig voor een karweitje dat volgens mij maar 5 min kost?

Zou het denk ik zelf wel kunnen, maar dan moet je net de juiste stift incl kroon hebben. Kroon mag merkloos zijn, hij heeft de originele niet meer.

Nu hink ik op twee gedachten, 100 euro vd lokale juwelier is natuurlijk te veel, maar in de regio Oisterwijk/Tilburg zie ik op de welbekende kaart met horlogemakers, behalve Koen natuurlijk, weinig hits. Dus waar dan te laten maken?

Of ik doe het zelf, maar heb geen idee welke stift en kroon ik moet bestellen.

Hopelijk weet iemand, of waar dit in die regio kan, of welke stift ik moet bestellen.

Onderstaand het horloge, dank alvast!

Die van mij heeft laatst een servicebeurt gehad, toen werd ook de kroon vervangen. Enkel het vervangen van de batterij, pakkingen en kroon kostte 150 euro. Dus dat ze dit vragen voor een kroon, verbaast me niet.

De oude kreeg ik overigens mee. Van een Miros Coussin Reveil, een heel ander model, dus het lijkt me sterk dat die zou passen (zou het nog goed zijn).

1 like

Jeetje, wat een bedrag vragen ze daarvoor dan… Ik ken natuurlijk het verhaal niet naar de juwelier, wel naar de horlogemaker, anders pakt de juwelier ook nog een stukje marge mee, enkel voor het doorschuiven, maar vind het toch fors!

1 like

Inderdaad, absurde prijzen. Maar bij mij zorgde de juwelier er uiteindelijk wel voor dat er een volledige service werd gegeven, inclusief reparatie wekker. Dat was nadat ik niet echt vrolijk was om m’n horloge terug te krijgen na 4 maanden met niet-werkende wekker :face_with_raised_eyebrow:.

1 like

Ik zou zeggen ga je gang…

De beste stuurlui staan aan wal. :sunglasses:

6 likes

Verwijder het deksel; en zoek het kaliber. Staat er vast op.
Aan de hand daarvan kun je op zoek naar een stift.

Voor een kroon:

2 likes

Denk dat het openen, opzoeken en bestellen al meer dan 5 min. kost. :grin:

2 likes

Als je een stift op maat en een kroon hebt kan het in 5 minuten.

Stift op de 100ste mm. op maat maken is nogal een dingetje hoor. Kun je een beetje met een diamantvijl overweg…? Wel in een puntje vijlen he! :face_with_monocle:

En kroon er weer op, weer de hele boel er in, en weer checken. 5 minuten my ass.

Was bedoeld als reactie op @dins1 natuurlijk. :slight_smile:

5 likes

Stift is niet op maat… dat moet je zelf opmeten en op maat maken. :wink:

En dat op maat maken is niet van de eerste keer direct correct.

Wij begrijpen elkaar!

3 likes

@BMWX6M @PeterLC @Inca, dank voor de reacties!

Een stift verwisselen moet mij nog wel lukken, op maat maken kan ik idd niet, dus die optie valt af.

Ik zal aan hem doorgeven dat het dus idd een lastig klusje is, 100 euro daarvoor een normaal bedrag is, en dat hij hem het beste bij de juwelier kan inleveren om het te laten doen.

Dank voor de input!

1 like

Of een horlogemaker, eventueel met toegang tot onderdelen van ML voor een originele kroon.

1 like

Ik hoorde dat hij twijfelde tussen laten maken of in de kliko gooien, dus denk niet dat hij de moeite gaat nemen om naar een horlogemaker te gaan zoeken die ook nog eens toegang heeft tot ML onderdelen.

Ik heb eea, via mijn vader, doorgegeven, hoor vast nog weleens wat hij er uiteindelijk mee heeft gedaan.

1 like

Even heel simpel: aangetekend verzenden in een doosje €10 exclusief btw, retourkosten €10 ex btw., kroon ~€25 exclusief BTW + €20 ex. voor het vervangen + WD testen. €100 = €82.65 ex. btw en dan heb €65 aan kosten = €17,65 aan winst (+ risico van problemen, personeelskosten om met jou te praten, je retour te verwerken etc.).
Effectief is de eigenaar van de juwelier blij om er €5 aan over te houden. Niet bepaald fors, maar ik snap dat de perceptie zo kan zijn. Anderzijds betalen we ook een loodgieter €60 per uur. Een juwelier is ook tijd bezig hiermee en dan valt het eigenlijk heel erg mee. Als ik m’n loodgieter zo’n reparatie laat verwerken ben ik het dubbele kwijt.

Idem voor de opmerkingen van ‘oh kost 5 minuten!’. Ik weet niet of je ooit een beeld hebt gemaakt van hoe een service centrum werkt, maar er zit altijd een stuk administratie in, een stuk risico (wat als je uitschiet met het openmaken?), een stuk verwerking, een stuk uitzoeken. Wellicht kennen bepaalde mensen alle calibers uit hun hoofd (inclusief van oude modellen met de geweldige ML modelnummers), maar niet iedereen heeft het geluk van een eidetisch geheugen.

4 likes