Max bill (bauhaus

ik ben qua model weg van een horloge van junghans ontworpen door max bill, ik kocht een retro model (nieuw gemaakt) via ebay; had het nooit live gezien en toen ik het in huis had heb ik het teruggestuurd. het model is vergroot door junghans en voldoet nu aan de huidige mode maar het heeft het design geen goed gedaan en ik wil er niet mee lopen…
voor zover mogelijk probeer ik vintage horloges in die stijl aan te schaffen en heb er nu 3 maar een mooie gave max bill zit er niet bij, weet iemand iets voor mij.

Je kocht de moderne Max Bill van Junghans zelf of een ander merk?
Die vind ik namelijk qua uitvoering best oké.
Wat beviel je er niet aan?

Marz Schreef:

Je kocht de moderne Max Bill van Junghans zelf of
een ander merk?

Het formaat.

ticothijs82 Schreef:

Marz Schreef:

Je kocht de moderne Max Bill van Junghans zelf
of
een ander merk?

Het formaat.

Overheen gelezen :z

Proficiat met je goede smaak! :wink:

Ik mag hopen dat je weet dat er twee “hedendaagse” versies op de markt zijn, een handopwinder en een automaat.
De Handopwindversie is kleiner dan de automaat.
In de tijd van Max Bill maakte Junghans volgens mij, zijn horoge ook niet in een automatische versie.

ik heb die nieuwe hand-opwinder van junghans (max bill) gezien, die voldoet meer aan de idee van het origineel maar automaat vind ik voor de prijs van 500@ toch wel een must., ze zijn zelfs als quartz te verkrijgen, met gekleurde bandjes voor de dames, die zijn nog kleiner 33 mm…
als ik de max bill niet tegen redelijke prijs op ebay kan krijgen dan doe ik het met clonen van kiezle of ancre.

zijn er nog andere interessante adressen om iets te verwerven dan ebay?

Zoeken op eBay.de en dan kijken of de verkoper naar NL wil versturen wil nog wel eens lukken. En verder gewoon veel geduld oefenen
Succes!

plaaster Schreef:

het model is vergroot door junghans

en voldoet nu aan de huidige mode maar het heeft
het design geen goed gedaan en ik wil er niet mee
lopen…

wat is er niet goed aan 34mm dan? Dat is de handopwinder namelijk.
Dat is gewoon een normale vintage maat hoor. Het enige wat anders is dan de vintage zijn de lume dots.

Ik kwam deze tegen, geen Junghans wel Duits. Dit horloge moet in de smaak vallen:

Ik word er zelf wel wild van!

ik heb een 34mm max bill handaufzug en ik vind het heel leuk :slight_smile:

het is een mooi ding en leuk om te zien hoe die om je pols zit en voor de genomen moeite… maar voor die prijs had het ook een automaat mogen zijn. ken je de bauhaus collectie van junkers, die wel automatisch en iets goedkoper maar 40mm groot en dus helemaal overweldigend.

plaaster Schreef:

het is een mooi ding en leuk om te zien hoe die om
je pols zit en voor de genomen moeite… maar
voor die prijs had het ook een automaat mogen
zijn. ken je de bauhaus collectie van junkers, die
wel automatisch en iets goedkoper maar 40mm groot
en dus helemaal overweldigend.

Heb nff gegoogled naar die Junkers dingen.
40mm is veel te groot, de lay out is ordinair van Junghans gejat en dan die vetgedrukte lange naam en dat verschrikkelijke driekantige beeldmerk op de wijzerplaat…
Er blijft dus niets van de idee van Max Bill over.

Wil je de purist uithangen koop een Max Bill handopwinder; wil je voor het gemak gaan, spaar door en koop de iets grotere automaat.
Maar wat is er in hemelsnaam tegen de romantiek van dagelijks ff je horloge opwinden?
Wil je wat anders: toon geduld en blijf net zolang op Ebay zoeken tot je jouw ideale horloge heb gevonden. Vergeet niet, dat er bij een vintage aanschaf altijd een onderhoudsbeurtje komt van een 75 tot 125 euro.

Mijn alternatief is een handopwinder van het Franse Lip uit de 60er jaren

Ben het wel met je eens Brutus, de 34mm Max Bill
had ik in gedachten ook al om mijn pols hangen.
De Junkers vind ik ook niet mooi en haalt het niet
bij de Junghans. Toch heb ik voor een alternatief
gekozen ook wel omdat ik nieuw gewoon te nieuw
vind of schrijf ik nu iets geks :S

Een SM600 komt mi. heel dicht in de buurt,
overigens vind ik jouw Lip ook heel mooi!

Hier een plaatje van mijn SM600:

mvg

Of een automatische Seamaster:

Maar eigenlijk vind ik de platen van de Omega’s als alternatief voor een Max Bill, op de één of andere manier eigenlijk al te “gevuld”, .
Denk dat het door de lange, maar vooral iets dikkere indexen komt. Ik weet het: ik ben een zeurpiet;)

Op zich vind ik dat er niets mis met een “nieuwe” Max Bill, als ie maar door Junghans is gemaakt en niet zo’n ongegeneerd, door Junkers gestolen ontwerp.
De superdunne indexen met die bolletjes zijn gewoon 1:1 door Junkers nagemaakt.

Toevallig kwam ik deze weer tegen. Ooit in Leer in Duitsland in mijn handen gehad.
Jammer van de datum en cijfers, maar verder was het een leuk ding om te zien. Rond de €160 is ook een nette prijs. wel quarts, maar dat mag de pret niet bederven.

• Modell: 1141
• Saphirglas
• Edelstahl-Gehäuse
• hochwertiges schwarzes Leder-Armband
• Uhrwerk: Ronda 715 (Quarz)
• analoge Zeitanzeige
• 5 bar Wasserdicht
• mit Datumsanzeige
• Made in Germany

prachtig al deze informative reacties en tips, de lip houd ik ook in de gaten, omega is ook leuk maar het is toch niet derect wat ik zoek…

misschien kom ik wel bij de handopwinder van junghans (bill) uit… anders is de kans groot dat ik horloges blijf kopen die er op lijken maar het net niet zijn en dat kost ook veel geld he?
is die 34 origineel eigenlijk, ik heb geloof ik nooit een oorspronkelijk exemplaar gezien?

plaaster Schreef:

misschien kom ik wel bij de handopwinder van
junghans (bill) uit… anders is de kans groot dat
ik horloges blijf kopen die er op lijken maar het
net niet zijn en dat kost ook veel geld he?
is die 34 origineel eigenlijk, ik heb geloof ik
nooit een oorspronkelijk exemplaar gezien?

Weet ik niet zeker, maar gezien de maar van 34 denk ik het wel.