Hallo,
ik heb onlangs een Junghans Max Bill chronoscope gekocht op internet .
Ik vind dat de rotor lawaai maakt en je voelt hem ook.
Bij het handmatig opwinden maakt hij ,als ik de kroon rechts opdraai een ander geluid dan als ik hem links om opdraai .
Is dit normaal ,kan iemand mij hier iets over vertellen
Als ik mij niet vergis is de j880.2, die in dit horloge zijn werk doet, gebaseerd op een VJ 7750. Deze uurwerken staan bekend om de voelbare wobble, die je ook hoort. Bij een slanke dunne kas natuurlijk iets meer, dan bij een zware en robuuste kas.
Bij het handmatig opdraaien, hoor je altijd een ander geluid als je rechtsom draait dan linksom. Rechtsom wordt het opwindmechaniek namelijk gebruikt en linksom loopt hij vrij!
Als hij stil staat is er de vuistregel, om hem niet meer dan circa 25 slagen op te winden. Daarna moet hij de rest automatisch doen.
Tot zover mijn kennis over dit uurwerk. Als ik ernaast zit hoor ik het graag en leer ik weer iets bij
Uurwerk is een Valjoux 7750 als ik het goed heb.
Staan bekend om hun “lawaaierige” rotor.
Zelfde ervaringen als bovenstaanden. Ik vind het wel wat hebben. Niet zo kil als een quartz. Dit beestje leeft bijna. Ongeduldig zit ie op je pols heen en.weer te wiebelen, alsof ie wilt zeggen beweeg nog es wat meer, ik heb honger en wil aandacht
Proficiat met je aanwinst en welkom! Welke uitvoering heb je?
Dan moet je een keer een horloge kopen met Felsa Bidynator, die klinkt als een ratel, ik vind het gaaf, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Of iets met een Seagull ST25 erin, zoals bijvoorbeeld een Parnis. Die kun je als samba-bal gebruiken…
Helemaal normaal. Vind het een charme van de 7750.
Heb ik ook. Ik vind dat wel leuk
Alsof je klokje leeft
Het ander geluid met opwinden is bij elk uurwerk, zoals Limbo70 uitlegt.
De lawaaierige rotor is typisch voor de 7750, omdat deze maar eenzijdig opwind en de andere kant vrijloopt zonder weerstand.
Als die dan als een gek ronddraait voel je dat aan je pols, niks om je zorgen over te maken.
Niet alleen het geluid Is anders, je voelt ook een verschil in weerstand. En uiteraard de gang Is anders (hoe lang het horloge daarna nog blijft lopen)