Mechanich klokje

ik heb een vraag ten aanzien van een mechanich klokje van het merk christ gekocht in duitsland.
nu loopt het klokje sinds vandaag te snel 5 minuten per uur.
kan dat met het opwinden te maken hebben te strak opgewonden?
voor mijn gevoel heb ik het horloge niet te srak opgewonden.
vriendelijke gr magnepan

hoi magnepan,

misschien even naar de horlogemaker om de christ 5min per uur langzamer te laten lopen :smiley:

de spoedmeester

ik leg dubbel

Volgens mij is het verband met opwinding onwaarschijnlijk.

Daar het zo plotseling is opgetreden denk ik persoonlijk meer aan een spiraalslag dat door een klap(je) over een andere slag blijft hakken of aan de aan elkaar klevende spiraalslagen. Bijvoorbeeld door te veel olie op de balanceas. Of door de sterk gemagnetiseerde spiraal (ergens naast een krachtig magnetisch veld gezeten).

Groet,

Alex

Op zich is 5min per uur wel wat veel, maar geef het een paar weken. Meganische uurwerkjes moeten soms gewoon even aan hun nieuwe baasje wennen :smiley:
Ik heb een seiko5 van ca. 13 jaar oud. Nu loopt ie bij wijze van spreken zo goed als een radio controlled eco drive, maar in het begin gaf ie de tijd slechts bij benadering aan :smiley:
Dat heeft wel een paar maanden geduurd voordat ie echt goed ging lopen.

ik kijk het nog wel even aan een vriendin van mij haar oom is horlogemaker dan moet hij er maar even naar kijken iedergeval bedankt voor de antwoorden.
in duitsland gekocht heb er nog 2 jaar garantie op heen en weer rijden kost een stuk meer aan benzine dan hem hier na laten kijken gr magnepan.

het probleem is opgelost ik heb een zachte bank waarop ik zit daar heb ik het horloge een paar keer op geslagen zeg maar sindsdien loopt hij weer perfeckt.
dus waarshijnlijk toch de veer die misschien een beetje plakt.
gr magnepan

Het zal wel terugkomen (plakkende spiraal), maar nu weet je in ieder geval wat je moet doen:)!

Groeten, Tom Vreeken.