Mechanisch alarm: brrrrrrrr of ting-ting?

Ik kocht verleden jaar een Aviator Alarm watch.

Als het “alarm” afgaat hoor je een soort “getril”, net als van een vibrerende GSM.

Ik vroeg me af of er onder die betaalbare “Russen” ook horloges zijn met een meer “belletjes”-alarm; dus geen brrrrrrrrrr, maar “ting-ting-ting” :wink:

Of zit dat alleen maar in die peperdure minute repeaters ?

Ik heb er een paar, en ze doen allemaal brr.
Als je kijkt zie je, dat aan de binnenkant van de bodem een kleine stift gelast of geniet is, dat is het deel dat voor het geluid zorgt (samen met de mechaniek natuurlijk) Bij de goedkopere zie je de laspunt ook aan de buitenkant.

Zelfs de Jaeger Memovox heeft dat systeem
hier is een foto van een object op de bekende veilingsite

alleen hier zie je de laspunt niet van buiten. Mag ook wel bij die prijs.

Wat betreft de repetition, die ken ik niet als wekker. De repetitie horloges die ik in mijn handen mocht houden, begonnen pas te tingelingen als je de schuifknop aan de zijkant van de kast bewoog. De bedoeling is, dat je in het donker toch de tijd te weten komt.
Ik sluit natuurlijk niet uit, dat ze ook als wekker bestaan.

Voor zover ik ze ken, zeggen alle Russen met een 2612.1 uurwerk: brrrrr, of zelfs krrrrrr, of erger nog grrrrrr. Ik heb ze nog nooit horen rinkelen.
En verder zeggen ze ook nog tik-tok-tik-tok.

Adriaan

:smiley: Tja, het was misschien een domme vraag, maar ik wist het echt niet.

Als je ze draagt en het alarm klinkt, zoekt iedereen naar zijn GSM :smiley:

Is er verschil in kwaliteit ( geluidssterkte en duur ) van de brrrr, krrrr of grrrr ?

PS: Adriaan, sta jij ook op de Rikketik en zo ja, standnummer plies :wink:

Ja, volgens mij is de krrrr duidelijk harder. De duur hangt vooral af van je uithoudingsvermogen. Meestal druk je de knop wel in voor ze uigerateld zijn.

Helaas nee, niet op de Rikketik. In gedachten zal ik erbij zijn.

En welke types zijn zo het luidst ?

Heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik heb er eerlijk gezegd af en toe maar een.

Zoals deze Nautilus bijvoorbeeld

Is meer een Rrrrrrr.