Mechanisch alarm/wekker horloge

Wellicht heel herkenbaar, na je laatste aankoop begint het al snel weer te kriebelen. Het spreekwoord “het bezit van de zaak is het eind van het vermaak” gaat niet helemaal op maar ik moet wel bekennen dat de zoektocht een groot gedeelte van het vermaak is.

Nou ben ik altijd al gefascineerd van mechanische alarm of wekker horloges. Voor een Jaeger-LeCoultre Memovox of een Vulcain cricket is mijn budget echer nog niet toereikend en daarom ben ik maar eens opzoek gegaan naar wat goedkopere varianten.

Hierbij kwam ik de volgende horloges/kalibers:

• Seiko Bell-matic.
  • Seagull ST28.
  • Poljot 2612.1

Ten eerste vroeg ik mij af of Seiko nog nieuwe mechanische alarm horloges maakt? De Bell-matic’s die ik op het www tegenkom zijn allen vintage. Ook erg mooi maar ik merk dat ik toch vaak nieuw of jong gebruikt prefereer. Wellicht dat een NOS in aanmerking zou komen. Is er toevallig iemand die een goed adresje weet waar ik Bell-matic’s kan bekijken en eventueel aan zou kunnen schaffen?

Deze Bell-matic vind ik persoonlijk echt heel mooi:

Van de Seagull kan ik maar weinig vinden. Schijnt ook niet echt een heel populair kaliber te zijn aangezien ze (naar mijn weten) zelf geen horloges met die uurwerk hebben gemaakt. Kan iemand mij misschien vertellen in welke horloges een Seagull ST28 uurwerk zit?

Zelf ben ik er een aantal tegen gekomen waaronder de Minorva World Time maar deze is voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar:

Tijdens mijn zoektocht ben ik wel veel Poljot’s tegengekomen. Zowel vintage als nieuw. Het schijnt dat het uurwerk niet meer gemaakt wordt en volgens mij zijn de prijzen de afgelopen jaren ook aanzienlijk gestegen.

Hierbij nog een plaatje van een Poljot die mij wel kan bekoren:

Zoals jullie al begrepen hebben zijn dit echt goedkope varianten die geenzins te vergelijken zijn met een Jaeger-LeCoultre Memovox of een Vulcain cricket. Toch ben ik erg benieuwd naar dergelijke goedkope mechanische alarm horloges en wellicht zie ik er nog een paar over het hoofd. Ik hoor graag van jullie wanneer dit het geval is.

AS 1475 is een aanrader.

Haha, ja las het vanochtend inderdaad al en moest er ook aan denken toen ik mijn post schreef. Wel echt een mooi verhaal maar niet voor iedereen weggelegd. Ik ga er voor het gemak daarom maar vanuit dat een Memovox voor mijn budget niet gaat lukken.

Zoek op Ebay naar Poljot Alarm en ze zijn de krijgen vanaf een tientje.

Knap…of heb je het dan over alleen de stem ?

Fortis heeft er ook wel zo één in zen assortiment , ik dacht de B42 official cosmonauts alarm Chronograaf…

Die Fortis is inderdaad ook een hele mooie maar helaas ook boven mijn budget. Daarnaast heb je voor de prijs van de Fortis ook al een Vulcain of een Memovox. Bedankt voor je reactie :~

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd!

Ik heb zelf 2 memomatics, n poljot en n paar bellmatics.

Zelf vind ik de bellmatic leuk, omdat ik alarmwijzers niet zo leuk vind. De bellmatic heeft m als interne draaibare bezel.

En de memomatic vind ik leuk, omdat ie als 1 vd weinig theoretisch op de minuut ingesteld kan worden. Hij zit er helaas n paar minuutjes naast.

Op n meeting dee cricket v hhe mogen horen. Das toch wel de bom. Veel luider dan mijn alarmhorloges. En dat voor zo n kleine… Krekel :+

Op ebay vind je n hele hoop, wel in verschillende staat. Op de rikketik was er ook iemand die alleen maar mech alar horloges verkocht.