Mechanisch datum 30/31 dagen maand

Ik zie dat mijn Seiko 5 ( 7S26B ) denkt dat er 31 dagen waren in juni.
Staat hij op de verkeerde maand ingesteld , of ,indien daar bij dit kaliber geen rekening mee wordt gehouden , vanaf welke prijsklasse kunt ge horloges verwachten die daar wel rekening mee houden ?

Voor 30 euro heb je al een Timex met perpetual calender. Ik zit er niet zo mee hoor. FF uittrekken en een keer doordraaien en het is opgelost.

Mijn Seiko Premier Automatic SPB005J1 6R20 caliber .Winkelwaarde 995 euro moet ik ook doordraaien.
Groetjes webuser

Seiko met een perpetual calendar functie zoeken. Die houdt ook rekening met schrikkeljaren (tot het jaar 2100).
Is wel een quarts.

Of een kinetic perpetual calendar. Kinetic is toch ook een beetje automatic.

Mechanische horloges zijn nieuw voor mij , en ik ben dat zo gewoon van mijn quartzen, dat het mij een beetje verwonderde .Dat februari en de schrikkeljaren juist zouden gaan had ik niet verwacht , maar gewoon afwisselend 30/31 dagen zou toch moeten kunnen .
Weeral wat bijgeleerd .
Er is dus geen enkele zuiver mechanische die dat doet ?

Ik geloof dat IWC zoiets in huis heeft, even zoeken op IWC Perpetual, maar die kost dan ook flink wat geld!

-Erik- Schreef:

Mechanische horloges zijn nieuw voor mij , en ik
ben dat zo gewoon van mijn quartzen, dat het mij
een beetje verwonderde .Dat februari en de
schrikkeljaren juist zouden gaan had ik niet
verwacht , maar gewoon afwisselend 30/31 dagen zou
toch moeten kunnen .
Weeral wat bijgeleerd .
Er is dus geen enkele zuiver mechanische die dat
doet ?

Een normale quartz heeft dat ook niet alleen een perpetual.

Wel , die IWC Portuguese perpetual calendar is indrukwekkend . 64 jewels en een heel mooie dial . Kost wel iets : 28K euro ( in goud )
Hun Da Vinci perpetual versie ( in staal ) heeft dezelfde functies voor 3900 £
Het lezen van een review heeft de achting voor mijn Seiko-tje doen stijgen .
Ik had gelezen en gezien dat de 7S26 , uit kostenoverwegingen , een vork met grijptanden gebruikt , ipv 2 dubbele tandwielen , voor de overbrenging van de 2 richtings-rotorenergie naar de veer .
Die IWC gebruikt dat principe ook .

In feite is een Seiko een manufactuur :wink:

En niet een duur merkhorloge met een Eta-uurwerk erin gelepeld…

Als je dat probleem mechanisch opgelost wilt hebben moet je minimaal een jaarkalenderhorloge hebben of een ‘pepetual calender’. Die houdt dan ook nog rekening met de schrikkeljaren. Om dit met tandwielen en nokkenschijven te realiseren is een mechanisch meesterstukje waar een bijbehorend prijskaartje aan hangt.

Breitling Super Avenger… keurig op 31 juni hoor. Geen probleem :)o
Jur

Mijn Ascot gaat keurig door tot 39 juni :slight_smile: Maar die heeft ook niet 1 schijf die tot 31 loopt, maar twee, waar de ene van 1 tot 3 gaat, en de andere van 0 tot 9

Groeten,

Martin