Mechanisch horloge afregelen: hoe doen jullie dat?

bij gebrek aan een dure vibrograf of hoe ze ook heten gaat het afregelen bij mij als volgt : dagje dragen, verschil checken en corrigeren. tja, prutswerk natuurlijk, maar ik heb effe niet beter.

hoe doen jullie dat? zijn er goedkope afregel opties?

(voor een poor-man’s vibrograf zat ik te denken om met een microfoontje het tikken op te nemen op de pc, en dan met wat signaalbewerking de tik-frequentie eruit te filteren. eerste proefjes vallen wat tegen, ik heb voor dat zachte getik een voorversterker met een gigantische versterkingsfactor nodig. wordt vervolgd…)

(of heeft iemand al eens zoiets eerder gedaan/gezien/gehoord etc?)

bedankt!

een eindversterker onder de pre zetten mischien?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat er setjes zijn voor het afregelen van horloges op de PC.
Geen idee meer waar:( Misschien ff de zoekfuntie gebruiken.

Je kunt zelf niet echt goed afstellen, het is meer uitproberen.

Om echt te zien wat je doet moet je de amplitude en afwijking in diverse posities in de gaten houden.

Hier vind je wat leesvoer om een ideetje te krijgen van wat er allemaal bij komt kijken…

Beste Stony,

Voordat ik me uiteindelijk een echte tweedehands Vibrograaf kon veroorloven (die van mij stamt uit de werkplaats van de Marine in Den Helder, waar toen nog scheepschronometers werden onderhouden en gerepareerd), behielp ik mij half jaren 70 met een zelfgebouwde optische tijdwaag, waarvan ik de schakeling had gevonden in een elektronicablad en waarvoor toentertijd een compleet bouwpakket te bestellen was.

Het apparaat heb ik nog steeds als een soort herinnering in de werkplaats staan en het functioneert zelfs nog. Alleen het gedoe met de optische sensor is, zoals ik 'm had bedacht, niet gemakkelijk te noemen en er wordt slechts voor de duur van 2 of 20 seconden bij een tikgetal van 18.000, 21.600 of 36.000 tikken per seconden gemeten.

Inderdaad loont zich de aanschaf van bijvoorbeeld een moderne Witschi-tijdwaag nauwelijks voor een niet-geregelde gebruiker, maar zo’n zelfbouwproject was toen voor de handige soldeerders een uitkomst. Misschien heb ik de schakeling en onderdelenlijst (en die onderdelen zouden inmiddels weleens moeilijk te krijgen kunnen zijn) nog ergens liggen, mocht er nog belangstelling voor zijn.

Hartelijke groeten,
Robbert

Ik heb enkele jaren geleden een software pakketje gekocht van Second Check. Er zat een houder met microfoon bij. Heeft de zelfde gebruiksfunties als de veel duurdere afregelapparaten en draait op een gewone PC. Kostte toen een paar honderd euro en bevalt nog steeds uitstekend.

Er zijn verschillende goedkope apparaten en een nogal bekende PC toepassing.
Je hebt in elk geval een stukje hardware nodig, zelfs bij PC gebaseerde toepassingen.

Het goedkoopste (betrouwbare) stand-alone toestel dat ik ken is het basismodel van Timegrapher:

http://www.timegrapher.com/tymc/mtg_5000L.html

(de basisversies kunnen geen amplitude meten, maar voldoen om het tikgetal en de symmetrie te adjusteren in alle posities)

Een deugdelijke PC toepassing (incl. hardware) is deze:

http://pczw.uhren-mikl.com/index.php?PC_Zeitwaage

De PC toepassing kan veel meer voor een kleine meerprijs. Het nadeel is natuurlijk dat je er altijd een PC of Laptop moet bijzeulen, terwijl de stand-alone toestellen gewoon veel compacter zijn.

Hopelijk ben je hier iets mee,

MVG,

Chris.

zo, ik heb de oude elektrokennis weer uit de kast getrokken.

versterkers bouwen met OpAmp’s, hoogdoorlaatfilters, afscherming, de hele rimbam.

dit is het plaatje met een piezo opnemer (conrad 60 cent), ca 30x versterkt (opamp 1eur) de geluidskaart in en in een wave editor de laagste 1000 Hz afgeknepen:

tja, die tikt niet helemaal zuiver. (het horloge bedoel ik dan :D)

de hele zooi ligt nu nog los, als je met je ogen knippert dan komt de brom je tegemoet uit de boxen. afschermen dus, een conserverblik uit de keuken doet wonderen :slight_smile:

nu nog wat signaalbewerking uit de kast gaan trekken. eens kijken hoe goed ik nog met MATLAB overweg kan.