Mechanisch horloge stopt

Goedemiddag,
Laatst dit leuke handopwindertje voor niet al te duur gescoord. Echter is het horloge ineens gestopt, terwijl hij hiervoor nauwkeurig de tijd bijhield. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Tips om hem weer draaiend te krijgen zijn welkom!

1 like

Opwinden ?
Maar denk dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft.

1 like

Horloge is volledig opgewonden

1 like

Is niet te beoordelen op basis van deze informatie.
Juiste advies is eigenlijk al gegeven breng hem naar een horlogemaker en laat hem een beurtje geven.
Gezien de onderhoudshistorie onbekend is kan dat zeker geen kwaad.

Ik schat dat dit een penanker uurwerkje is. Zou niet teveel moeite moeten kosten voor een horlogemaker.

1 like

Of juist wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Je hebt gelijk Tim, misschien heb ik wel geluk gehad met de laatste service van een Ruhla van me…

2 likes

Ah nee is gewoon een flauw grapje, ik doe ze zelf nief graag, maar er zijn erbij die het geweldig vinden.

1 like

Wilde dit net aankaarten :blush: Heb hier van jullie horlogemakers inmiddels wel geleerd dat die penankers niet gemaakt zijn voor zo’n lang leven en dat er dan onderdelen vervangen moeten worden.

1 like

Ook hiermee geldt … regelmatig onderhoud is de sleutel tot behoud…

1 like

Niks op het eerste oog te zien denk ik?

3 likes

Lijkt alsof je de stem hebt uitgetrokken…… zit die wel terug op zijn plek?

Is een Lorsa P75A denk ik, probeer eens met een klein blaasbalgje tegen de balans te blazen, als het goed is moet hij lopen, anders, tsja vies, iets met de balans, wie zal het zeggen…

1 like

Ik denk dat het wel eens de veer / veerton kan zijn.

Veer afgesprongen?

Mis je niet ook de bezel?

2 likes

Geprobeerd, horloge loopt weer als een trein. Bedankt! Ik juich nog niet te vroeg, even aankijken

2 likes

Klopt inderdaad, deze wil ik er nog bij proberen te scoren.

Mooie uitvoering met een prima kaliber. Wel jammer dat er in het verleden een behandeling heeft plaatsgevonden met de grove schroevendraaier.

Hee, die ken ik nog niet, deze Gevea’s ook weer eens opgraven - wie weet…

Lijken aardig hetzelfde model als die Krax :innocent:, waarschijnlijk ook zelfde plastic bezel ?!?:face_with_monocle:

2 likes