Ik heb een mechanisch horloge welke tot gisteren perfect werkte. Alleen heb ik nu het probleem dat soms het uren/minuten wijzer stilstaat. Dan stel ik een ander tijdstip in en werkt het weer even en staat wederom stil.
Uiteraard is het horloge voldoende opgewonden, seconde wijzer tikt vrolijk door.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Aangezien het een niet al te duur horloge is zijn hoge kosten bij een horlogemaker helaas duurder als de nieuwwaarde. Maar ipv direct weggooien is het misschien wel simpel op te lossen
Het kan van alles zijn. Niet goed geolied… slijtage in het uurwerk… wijzers die tegen elkaar lopen… enz. Er zijn een aantal horlogemakers actief via het forum. Sommige vragen een klein bedrag. Anderen niks. Als je zoekt kan je die wel vinden. Succes.
Als het uurwerk wel blijft tikken “lopen” en de wijzers blijven stilstaan is er meestal is fout in de overbrenging (slip) van de wielentrein naar de tijdsaanduiding. Het lijkt erop dat de minuutpijp iets geknepen moet worden.
Gaat het bijzetten toevallig ook super gemakkelijk?
Dat gaat inderdaad makkelijk. Is zoiets gemakkelijk om zelf te doen?
Ik heb wel basis gereedschap om een horloge te openen, maar enkel voor het vervangen van batterijen.
Als er geen datum of dagaanduiding aanwezig is, moet het te doen zijn. Alleen het knijpen van de minuutpijp is een beetje riskant. Daartoe moet je de pijp om een stalen stukje draad schuiven. Een schroeven draaier is hier geschikt voor. En niet te hard knijpen de eerste keer.
Je moet daartoe het uurwerk uit de kast nemen, de wijzers en wijzerplaat er af nemen.
Dan de uurpijp wegnemen en de minuutpijp er af trekken. Als er een centrale secondenwijzer aanwezig is oppassen met het asje van de secondenwijzer, die breekt nogal eens af als je de minuutpijp er te wild aftrekt.
Na het knijpen, de pijp er weer opdrukken en met de kroon draaien om vast te stellen of het verbeterd is. Het moet zeker niet te zwaar gaan, dan ben je zo maar een paar tanden kwijt.