Mechanisch of Quartz?

Verstandig kopen is kopen wat jij mooi vindt en je geld waard vindt. En dat is persoonlijk en (dus) subjectief.

Een quartz is een stukje nauwkeuriger, maar ‘leeft’ minder. Zoals eerder al aangegeven, vallen velen voor de raderen, wieltjes, pennetjes etc. van een mechanisch klokje. Tesamen met de historie van een merk, geeft het een bepaalde charme. Vandaar ook waarschijnlijk dat over mechanische horloges vaak liefdevoller en enthousiaster wordt gesproken. Een quartz wordt toch vaak als gewoon gezien. Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk. je hebt mooie merken met mooie quartzhorloges. Extra functies maken het dan vaak weer een stukje interessanter. De meesten met een verzameling mechanische, hebben ook wel een aantal quartz horloges.

Tip: Begin voorzichtig; kijk eens op Marktplaats of Ebay om eens een net (evt.2e hands) horloge te proberen. Het zoeken hiernaar geeft al voldoende lol (of niet) en helpt je misschien te ontdekken wat je aanspreekt. Je kunt natuurlijk ook een (bijvoorbeeld) leuk geprijse Rus, Alpha of een automaat bij de Aldi proberen (EUR. 50,00).

Wel een waarschuwing: Als je eenmaal valt voor een mechanisch horloge, gaat dat nooit meer over en ben je besmet :wink:

Houd je ons op de hoogte?

Wat is de mening over met de hand opwinden? Vervelend? Moet dat vaak? Of misschien kicken sommigen er wel op? - wil namelijk wel iets zonder batterijen maar het moet ook weer niet de 500 overstijgen!

zijn beide oke ik had een cartier santos daar was de quartz veel mooier van 5 mm dik ronding in de kast de automaat had zo een dikke hobbel aan de onderkant
dus k bedoel maar, en een quartz kun je nog eens laten vallen

Ook ik wilde geen batterijen meer, dus ga je zoeken.
Ik kocht een automaat, maar had daar gewoon dikke pech mee.

Nu heb ik een eco drive gekocht (zonne-energie) juist omdat ik ook geen batterijen meer wil.

Hij loopt op tijd, ook als ik hem niet draag, hij is waterdicht want een batterij wisselen is 1, maar dan moet het horloge ook weer waterdicht gemaakt worden, en dat is a, duurder en b, het duurt langer.

Hier loopt men er in het algemeen niet zo warm voor, maar het gaat er toch om wat je zelf, leuk mooi betaalbaar vindt.

Ik moet er wel bij zeggen, er komt zeker een keer een automaat bij.
Waarschijnlijk een Seiko 5, die zijn er heel veel, en heeeeele mooie erbij.

Nadeel is alleen dat er net zoveel typenummers zijn als seiko’s :smiley:

maarre heeft elke quartz een batterij of…? Meeste sites zijn een beetje vaag over wat nu een automaat is en wat een quartz en wat dat dan weer inhoudt voor het specifieke model etcetera… pfff

Hallo Alexander,

Op Wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Watches staat een artikel horloges en de diverse soorten uurwerken.
Er is vast nog veel meer op internet te vinden, maar dit is vast iets om even door te lezen.

Tijdje niet geweest op de forum… terug in het nieuwe jaar en ik kom meteen deze interessante thread tegen.

Persoonlijk kan ik moeilijk begrijpen hoe mensen op zo’n of/of manier denken over quartz vs mechanisch. Beide hebben hun voordelen, beide hebben hun charmes. Er zijn sommige oninteressante mechanische horloges en sommige fascinerende quartz horloges… en ook andersom natuurlijk. Terwijl ik ook niet echt warm word van een mode-klokje met een standaard quartz uurwerk daarin gestopt, geldt dat net zo veel voor de miljoenen mechanische horloges met een ingekochte ETA uurwerk waaraan er verder niets gedaan is. Een horloge met een mooi ‘in-house’ of gemodificeerd mechanisch uurwerk aan de andere kant - dat is interessant. Net zoals de fascinerende ‘high-end quartz’ uurweken die op een bijzonder hoog frequentie werken of een ingebouwde thermocompensatie mechanisme hebben zodat ze veel nauwkeuriger zijn dan gewone quartz uurwerken.

Het is dus geen of/of kwestie - naar mijn mening heeft een goede horloge verzameling ruimte voor zowel quartz als mechanische horloges. Het is natuurlijk niet alsof je genoegen gaat nemen met slechts 1 horloge… :wink:

Een " normale " quartz heeft een batterij, maar er zijn er al die 5 tot 10 jaar meegaan.

De kinetic is een automaat die een batterij oplaad, en die batterij stuurt een quartz horloge aan.

(heb je die? :D)

De eco drive van Citizen en de wave concepror van casio zijn zogenaamde solar horloges die hun batterij opladen met behulp van licht energie.
Ook quartz.

Een automaat wind zich op door armbeweging, en heeft geen batterij.

Het ligt er ook maar aan wat je wel of niet wilt, ik wilde geen batterijen meer, maar heb dus eigenlijk toch weer een quartz gekocht.

Niels2 Schreef:

Verstandig kopen is kopen wat jij mooi vindt en je
geld waard vindt. En dat is persoonlijk en (dus)
subjectief.

Een quartz is een stukje nauwkeuriger, maar
’leeft’ minder. Zoals eerder al aangegeven, vallen
velen voor de raderen, wieltjes, pennetjes etc.
van een mechanisch klokje. Tesamen met de historie
van een merk, geeft het een bepaalde charme.
Vandaar ook waarschijnlijk dat over mechanische
horloges vaak liefdevoller en enthousiaster wordt
gesproken. Een quartz wordt toch vaak als gewoon
gezien. Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk. je
hebt mooie merken met mooie quartzhorloges. Extra
functies maken het dan vaak weer een stukje
interessanter. De meesten met een verzameling
mechanische, hebben ook wel een aantal quartz
horloges.

Tip: Begin voorzichtig; kijk eens op Marktplaats
of Ebay om eens een net (evt.2e hands) horloge te
proberen. Het zoeken hiernaar geeft al voldoende
lol (of niet) en helpt je misschien te ontdekken
wat je aanspreekt. Je kunt natuurlijk ook een
(bijvoorbeeld) leuk geprijse Rus, Alpha of een
automaat bij de Aldi proberen (EUR. 50,00).

Wel een waarschuwing: Als je eenmaal valt voor een
mechanisch horloge, gaat dat nooit meer over en
ben je besmet :wink:

Houd je ons op de hoogte?

Hier sluit ik me grotendels bij aan. Persoonlijk ben ik een voorstander van de automatische horloges. Hierbij heb je toch het gevoel een echte techniek om je arm te hebben. Ook het “lopen” van het wijzertje is zoveel mooier als het springen. En het geluid van een automaat als je deze tegen je oor legt is ook bijna onbetaalbaar. Kortom geeft een automaat mij veel meer het gevoel dat ik iets speciaals om mijn arm heb, iets wat niet iedereen heeft en wat je graag koestert. Als iemand het opmerkt begint het feest pas, alhoewel je niet zo erg vaak een liefhebber tegenkomt op straat.

Overigens tot €500,- (eigenlijk tot €1000,-) heb je een geweldig merk wat van mij gigantisch veel lof verdient en dat is Hamilton. Zelf heb ik nu 2 Hamilton’s gehad en ik kijk al uit naar mijn 3e. Overigens staat mijn huidige te koop (Zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,109347), dit om mijn volgende aanwinst te financieren en omdat ik voldoening haal uit 2 of 3 horloges die ik ECHT wil, ECHT mooi vind en ECHT graag draag, iets waarvan ik gewoon een aantal momenten per dag nadenk over welk horloge ik de volgende ochtend ga pakken. In plaats van een (te) grote collectie, waarvan ik sommige niet ga dragen. Echter valt me ook op dat de klokken elke keer wel een stuk duurder worden ;(.

Anyway, succes!

Ik verzamel gewoon horloges die ik mooi vind (en die ik kan betalen :slight_smile:
Of het nu automaten zijn of Quarts maakt voor mij niet veel uit.
Als ik ze maar mooi vind.
Horloges kopen omdat een ander ze mooi vind dat gaat er bij mijn niet in hoor.:S

jan van ginkel Schreef:

Ik verzamel gewoon horloges die ik mooi vind

Horloges kopen omdat een ander ze mooi vind dat
gaat er bij mijn niet in hoor.:S

Helemaal mee eens(tu)

Beste Nolly 1987,
Allereerst welkom , gelukkig 2009.
Op jou vraag wat je het beste zou kopen , is helemaal jou keus.
Volgende vraag wat wil je er mee ?Verzamelen?
Bij verzamelen kan ik kort en krachtig wezen.
Mechanische horloges mits je een mooie kunt kopen en een merk horloge ,blijft hij z,n waarde houden en gaat meestal in prijs omhoog voor je verzameling.
Maar wil je met de mode trent megaan moet je gewoon een mooie quards horloge kopen voor weinig geld.
Persoonlijk draag ik absoluut geen quards horloge aan mijn pols.Want ik heb het gevoel dat er geen leven in zit maar dat is persoonlijk !
Voordeel van quards is deze kan wat zuiverder de tijd aangeven.Natuurlijk een goed afgesteld mechanisch horloge kan ook de goede tijd aangeven maar mist de charme.Succes er mee.
De branwacht