Mechanisch of Quartz?

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort lid van het horlogeforum. Een vriend van me (Stefanmol) heeft me wat meer over zijn horloge verslaving vertelt en dit heeft aanstekelijk gewerkt:)

Binnenkort ga ik weer eens een horloge kopen, maar nu heerst er de vraag wat beter/verstandiger is om te kopen, een mechanisch horloge of een quartz horloge? Wat is jullie mening hierin?

Met vriendelijke groet,

Tom

Ojee!!

Allereerst: welkom hier op het forum!

Voordat de rest van het forum gaat reageren grijp ik mijn kans om je te vertellen dat er HELEMAAL NIKS MIS IS met quartzhorloges, wat anderen ook in gloedvolle betogen hier zullen gaan beweren.

Tuurlijk heb ook ik mechanische horloges, tuurlijk ben ook ik geboeid door de techniek ervan.
Maar ik heb ook een quartzklokje dat ik niet graag zou missen om dat die zo betrouwbaar, apart en (imo) mooi is.
En grijp, als ik werkelijk de juiste tijd bij me wil hebben, een quartzklokje.

Laat je leiden door wat je mooi en interessant vindt.
En anders: eentje mechanisch èn eentje quartz kan ook.

En als je dan een half jaar verder bent… :slight_smile: :slight_smile:

grootmokum Schreef:

Ojee!!

Allereerst: welkom hier op het forum!

Voordat de rest van het forum gaat reageren grijp
ik mijn kans om je te vertellen dat er HELEMAAL
NIKS MIS IS met quartzhorloges, wat anderen ook in
gloedvolle betogen hier zullen gaan beweren.

niks mis? foei toch, de batterijen gaan leeg! heel erg milieuonvriendelijk!! LOL :smiley: :smiley:

Tja, wat is verstandig… Ik denk dat het verstandig is, om te kopen wat je zelf mooi vindt!

(Mechanisch-mechanisch-mechanisch-mechanisch-mechanisch):smiley:

MP;)

Hoi Tom,
er is volgens mij geen eenduidig antwoord te geven op je vraag. Naast natuurlijk je budget, is het belangrijker welk horloge emotie bij je oproept en wat je belangrijk vind in een horloge.
Wil je een zeer accuraat en onderhouds vrij horloge dan kun je gaan voor de Quartz. Persoonlijk ben ik hier geen liefhebber van, omdat er geen emotie en leven in het horloge zit en vandaar dat mijn keuze uitsluitend voor mechanische horloge valt. Hierbij altijd weer de keuze van de auto of handopwinder, complicaties, chronometer eigenschappen, materialen etc etc etc etc:)
Gr Steef

Mijn voorkeur gaat naar mechanisch. Handopwinder of automaat maakt niet zoveel uit.

Ik vindt het gewoon erg leuk om te weten dat er van alles beweegt in dat kastje :slight_smile:

Daarnaast denk ik dat quartz horloges in het algemeen geen waarde meer hebben bij eventuele doorverkoop later (enkele uitzonderingen daargelaten).

Idd de batterijen gaan leeg maar voor wat 1 service van een mechanisch klokje je kost koop je levenslang batterijtjes aan. Trouwens de olieên die nodig zijn om de klok te " smeren" zijn ook niet ecologisch verantwoord.
Dus flauw argument om geen quartz aan te schaffen mijn inziens

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal mijn emotionele bril eens even opzetten om tot een besluit te kunnen komen:)
De laatste reactie was dat een quartz horloge eerder zijn waarde verliest? Is dit waar? Nu ga ik er natuurlijk niet van uit dat ik de aangeschafte horloges direct weer doorverkoop, maar het is toch wel een meerwaarde voor het horloge dat je draagt…

Groetjes, Tom

dat is idd waar, maar wat is prijsverlies? Koop je een automaat dan zou je em in princiepe om de 4 a 5 jaar moeten servicen voor een toch niet onaardig bedrag. Als je dit mee in rekening neemt dan valt het verschil in prijsverlies echt wel mee hoor.

Klinkt allemaal heel logisch inderdaad.
Wat zijn ongeveer de gemiddelde kosten voor een service beurt voor een doorsnee mechanisch horloge?

Ligt aan het merk van het horloge en waar je het laat doen.

Ik heb laatst zelf een Seiko horloge laten servicen inclusief glas vervangen en een kleine reparatie voor ong 100 Euro.

Een servicebeurt voor een Breitling gaat echter al snel richting de 400 Euro.

Tom,

Allereerst welkom op het horlogeforum. Zoals mensen al zeggen, het is allemaal op basis van persoonlijke waarde waar je keuze naar uit gaat. Belangrijkste is dat je geen spijt krijgt van je aankoop, want vooral als je een duur horloge koopt, voel je dat wel.

Als je een quartzhorloge tegen een mechanisch horloge zet, krijg je gelijklijnige voor- en nadelen. De belangrijkste zijn al wel genoemd, maar persoonlijk zou ik voor een mechanische gaan. Je hebt iets ‘levends’ om je pols zitten en het feit dat je de tijd bij je draagt door middel van veertjes, tandwieltjes en pennetjes e.d., dat moet je gewoon raken. Al ben ik zelf nog maar kortdurig automaatliefhebber, toch ben ik er van overtuigd dat ik vrijwel nooit meer over zal gaan op quartz.
Uiteraard is er absoluut niets mis met quartz. Ik heb zelf altijd quartz gedragen en over betrouwbaarheid (mits een goede quartz) valt absoluut niet te twisten.

Enfin, het is iets wat je zelf moet beslissen. Orienteer je vooral erg goed op wat er allemaal is en sowieso kan ik ook erg aanraden om eens bij een juwelier langs te gaan. Daar mag je natuurlijk altijd passen wat je wilt.

Veel succes!

Rogier

Is heel simpel: ben je rationalist, dan volgt quartz. Ben je daarentegen meer emotionel ingesteld dan mechanisch.

Oftewel exact science contra soul.

Genesis

Euhhh…Kies!.. :wink:

Quartz…:

Of Mechanisch…:

Of,… iets tussenin… misschien…:

Moeilijke vraag toch ?.. omdat het zo moeilijk kiezen is en alles afhangt van : wat, wie, waar, wanneer… Overigens zijn er zoveel “klassiekers” te vinden in beide categoriën (denk maar even aan de Braun design-horloges of de Max Bill’s van Junghans enz…)…

Maar stel… dat ik er maar ééntje mocht houden… (ik mag er niet aan denken…:(),… dan zou die vermoedelijk toch vrolijk “tikken” :smiley:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hallo Tom.

Welkom op dit forum. Ja, een verstandige keuze tussen mechanisch en quartz. Ik heb ruim 30 jaar alleen mechanisch gedragen. Daarna een jaar of acht quartz, tot ik ook net als jij op dit forum terecht kwam. De meeste horlogegekken kicken toch op mechanisch en de eerste aanwinsten waren dan ook mechanisch, waaronder een leuke goedkope Seiko 5 (rond de €100.-) als dagelijks horloge. Maar toch heb ik dit jaar ook een (militair) horloge met een quartz uurwerk gekocht. Ik draag hem ook geregeld, maar zijn voorkeur gaat naar de mechanische horloges uit. Het zal ook wel met sentiment te maken hebben.
Het gaat erom dat je aanschaft wat je zelf graag wilt dragen en mooi vindt. Dat is het belangrijkste. Het model moet je aanspreken en eventueel het merk. Hierbij gaat het dan vooral om de echte merken en niet om de z.g. plakmerken (een, vaak goedkoop, klokje uit China met een merkje erop geplakt) en modemerken. De echte merken hebben toch ook altijd een stuk historie en dat heeft voor veel horlogegekken een meerwaarde. Ik neem aan dat Stefanmol al wel het één en ander heeft verteld over de verschillen tussen een handopwinder en een automaat.
Maar als je een keuze hebt gemaakt, laat het even weten:) We zijn hier gek op foto’s!
Als je nog vragen mocht hebben, stel ze gerust.

Tom,

Als je hier vaker gaat komen wordt het een quartz… en een handopwinder en nog een quartz en dan nog een automaat… en dan nog een handopwinder en nog een automaat… en dan nog een handopwinder

:smiley:

Succes!

Hoi Tom,

Het is voornamelijk smaak en gevoel, zoals al eerder gezegd.
't Net als bij zoveel dingen, de een wil een romantisch jaren '30 huis, de ander gruwelt van de kwaliteit en wil nieuwbouw.
Met auto’s is het ook zo. Een leuke oldtimer, of een betrouwbare Toyota. Zeg het maar.

Zelf had ik alleen maar quarz totdat ik ‘per ongeluk’ en mechanisch horloge kocht. Ik wil niet meer terug. Ik denk niet dat ik ooit nog een quarz koop, tenzij het een ‘echt’ digitaal horloge is.

Groeten,

Martin

Wil je de tijd EXACT weten?
Vind je het belangrijk dat het er mooi uitziet?
Heb je interesse naar uurwerken, ben je technisch?
Vind je het belangrijk wat anderen van jouw horloge vinden?
Heb je er meer dan 500 euro voor over?

ja-ja-nee-nee-nee->Quartz
nee-ja-ja-ja-ja->Mechanisch

Quartz, kom nou!

Op je gsm kun je ook zien hoe laat het is.:smiley:

je boezemt boetz angst in hoor, niet iedere automaat hoeft meer dan 500 euro te kosten toch