Mechanisch uurwerk regelmatig handmatig opwinden?

Ik heb laatst ergens gelezen dat een eta 2824 beter niet met de hand kan worden opgedraaid. Schijnt dat de constructie van het handopwindmechanisme niet heel erg robuust is.

Het gaat bij mij dus juist net om een eta 2824/2… Hij loopt vanaf het begin al niet super, dus wil hem sowieso na laten kijken. Mijn Aquis Date loopt veel beter.

zou schudden dan zoveel beter zijn?

Yep, zo keek ik ook bij sommige posts.

Hallo, ik heb een Thomas Earnshaw horloge handopwindbaar, ik ben totaal niet bekend met een mechanisch horloge maar ik heb perongeluk met opwinden de kroon de verkeerde kant opgedraaid, ik las dat dit niet goed is. Gelukkig diet hij het nog maar mijn vraag is wat er niet goed aan is en wat er kapot kan gaan als ik de kroon de verkeerde kantopdraai als ik hem opwind

Hee, net als in ander topic :wink:
Er gebeurt niets, je hoort een “ratel” als je hem tegen de slag in draait. net zo schadelijk als het aantrekken van je handrem (zonder het knopje in te drukken).
Is dus niet schadelijk en sommige mensen gebruiken de terugslag juist om de kroon niet los te hoeven laten voor de volgende halve slag.

Om je volgende vraag voor te zijn: ja, net zo lang doorwinden tot hij niet verder gaat. Dat kan ook helemaal geen kwaad want de veer zit vast in de ton. Bij een automaat kan je eindeloos doorwinden want die “sleept” bij het eindpunt.

1 like

Reageer anders hier ook even @Galf

:wink:

1 like

Een minuutje geleden gedaan, hehe…

1 like

Goed kijken, dit is een derde plekje. :sunglasses:

1 like

Ja, zo goed ben ik nu ook weer niet :sunglasses:

Wel een goeie taktiek: dezelfde vraag in tig topics droppen!

Zeker is zeker

Elke dag opwinden betekent elke dag lopen dus maximale belasting en bijbehorende slijtage van het uurwerk. Dan moet je het service-interval van de fabrikant ongeveer aanhouden anders gaan er dingen door slijtage in het uurwerk wel echt vervangen moeten worden ipv alleen schoonmaken/opnieuw smeren, met hogere kosten als gevolg.

Dat heeft hij 4 jaar geleden geschreven toen hij net lid was. Inmiddels weet hij wel beter. :wink:

1 like

Haha oeps! Gelijk weer wakker. :joy: