Mechanisch uurwerk regelmatig handmatig opwinden?

Hallo allen. Ik heb een vraag: ik heb momenteel een mechanisch horloge dat iets minder tijd om de pols krijgt. Is het beter deze dagelijks handmatig op te winden zodat die blijft lopen? Of kan je het uurwerk beter met rust laten?

1 like

Goeie vraag ben ik ook benieuwd naar.
Ik doe elke dag ff handmatig opwinden ff een paar keer aan de kroon draaien en dan blijft tie lopen. Weet alleen niet of dat goed is

Hoi Tempus fugit aka time flies? …
Het is beter het horloge eenmaal per dag op te winden i.v.m. gangconditie behoud.Tevens voor de smering overal binnenin het uurwerk zelf.
Te uwer dienste staat,
JurgBoomstra, positief forumlid

( JurgBoomstra de klier, die is weg gegaan per 27-12-15 )

Dat doe je prima, ArendW.
Wel elke dag op hetzelfde tijdstip, is van belang.
JurgBoomstra.

Toch zou ik een ongebruikt horloge ongemoeid laten. Als er niets draait slijt er ook niets. Gewoon wegleggen.
Het maakt ook niets uit hoe je het neerlegt. WP boven of onder of op zijn kant maakt niet uit.

Met vriendelijke groet,
Inca

3 likes

Interessante vraag, ik volg hem even voor een handopwinder die ik nog heb liggen.
Misschien toch maar eens verkopen…

maakt het nog uit hoe vaak je aan de kroon draait

Dank voor je antwoord en blij dat je er positief instaat en je negatieve alter ego gesneuveld is :smiley:

Hoeveel omwindingen (als dat een woord is) zijn er dan dagelijks nodig? Doe er nu 50 per dag.

50 is wel veel denk ik, ik doe meestal iets van 30 ofso, soms smorgen een keer of 15 en savonds weer.

Gene idee of het goed is :grin:
Is men eerste automaat…

Aan Temp. Fug. en ArendW,
Het aantal slagen, omwentelingen of omwindingen is zo’ n 30 a 40. Beter nog i s het, om op je gevoel te draaien tot je weerstand gaat voelen. Bij de minste weerstand, meteen stoppen en klaar is 't.
Dit alles geschrevene, geldt ongeacht het horloge merk.

P.s.: kan zo niet meer snel antwoorden i.v.m. visite.

1 like

Geldt dat ook voor handwinders?
Ik heb nog een Steinhart handwinder liggen die door de Tissot Visodate geen polstijd meer krijgt…

Bedankt voor je reactie.
Die 30 klopt dan redelijk met mijn gevoel.

Moet geloof ik precies om 01:00 uur gebeuren geloof ik, dat i.v.m. datum wissel.

4 likes

Ja elke nacht ff de wekker zetten om alle klokken op te winden :confounded:

2 likes

2 likes

Je kunt je afvragen… hoe lang gaat een mechanisch horloge doorgaans mee?. Vele tientallen jaren… kijk maar naar de hoeveelheid Vintage die er gedragen wordt…

als je een mechanisch horloge niet elke dag een paar slagen zou geven… dan heeft ie een levensduur die je eigen levensduur ver gaat overstijgen… en waarschijnlijk de levensduur van je kinderen ook nog…

Ik wissel regelmatig van horloge… draag eigenlijk geen dag hetzelfde… gisteren de Zentra, vandaag de Instrument 2… morgen?.. P1lot One… who knows?.. dus wind ik ze dagelijks op… hoef ik ze ook niet gelijk te zetten…

1 like

Ga met Inca mee, is ook niet te doen met al die handopwinders hier :sweat:

1 like

Bij mijn weten is er geen wetenschappenlijk onderzoek naar verricht.
Er zijn een aantal redeneringen waarvan sommigen me wel aanspreken:

  1. “Als een horloge stilstaat slijt het niet”.
  2. “Een reden voor onderhoud is dat de smeermiddelen uitrogen”.
  3. “Moderne (synthetische) smeermiddelen drogen beduidend minder snel uit dan mineralie smeermiddelen”.

Als 1, 2 en 3 waar zijn is het geen probleem als je je horloges laat stilvallen.

Er zijn er die me minder aanspreken:
“Het regelmatig laten lopen zorgt ervoor dat smeermiddelen minder snel uitdrogen”.
Het lijkt mij dat dat uitdrogingsproces contnue verloopt door blootstelling aan de lucht en niet sterk afhankelijk is van mechanische belasting.

Ik denk dat een serviceinterval niet heel veel verder opgerekt moet worden als een horloge b.v. maar 25% van de tijd loopt.

Stel je hebt een rotatie van 7 horloges, en elk horloge loopt 48 uur per week. Stel je gaat uit van een service interval van 6 jaar bij continuegebruik. Is het dan zo dat je veilig kunt stellen dat bij 48 uur per week het serviceinterval te verlengen is naar (168/48)*6=21 jaar? Lijkt mij niet.
Hoe je daar mee omgaat kun je van het uurwerk laten afhangen. Ik zou een Rolex of een JLC toch wel ruim binnen de 8 jaar houden. Een Seiko 7s26 bv die nog prima loopt na 10 jaar zou ik alleen laten onderhouden “in een gekke bui” maar niet omdat dat een rationele beslissing is. Een Seiko 7s26 van de eerste lichting (19 jaar geleden) die wat loopproblemen krijgt? Gewoon het uurwerk vervangen.

Gebruiksgemak is een ander verhaal. Een horloge met complicaties die veel tijdkosten om in te stellen (al is het maar een datum zonder snelverstelling) die je regelmatig draait zou ik zonder bezwaar op een winder zetten.

Dus mijn antwoord op je vraag:
Het maakt voor het onderhoudsinterval niet zo veel uit of het laat lopen of laat stilvallen. Als je dat leuk vind moet je dat gewoon doen en anders niet. Eens in de maand een keer opwinden bv “om smeermiddelen goed te verdelen” is misschien wel een goed idee. Het voordeel daarvan acht ik niet overtuigend bewezen, maar omdat het nauwelijks invloed heeft voor het serviceinterval (ca 48 uur in de maand is heel weinig draaiuren per jaar) doe ik dat toch wel.

Een nieuw gevonden vintage die mogelijk lang geen onderhoud heeft gehad zou ik echter zo min mogelijk laten lopen tot je een onderhoudsbeurt kunt geven.

ik heb bij een penanker ontdekt dat zodra je hem regelmatig opdraait
dat ie lekker regelmatig de tijd houdt,
zodra de veer teveel is afgelopen gaat ie juist te snel lopen.

Als de veer op volledige spanning is loopt het horloge sneller dan als er minder spanning op de veer staat.

Een automatisch horloge heeft een slip-veer, als de veer maximaal op spanning is en nog meer spanning wordt overgedragen zal de veer een stukje slippen om niet meer dan maximaal worden opgewonden. Handopwinders hebben een veer welke vast aan de trommel zit. Vandaar dat je een automaat met de hand oneindig kan blijven opwinden, terwijl je bij een handopwinder op een gegeven moment niet meer verder kan draaien.

Een automaat wordt afgesteld om zo nauwkeurig mogelijk te lopen bij maximaal spanning, een automaat is dus eigenlijk ook een complicatie om nauwkeurigheid te waarborgen.