Interessant, want dit roept bij mij weer een volgende vraag op. De magie van de perpetual calendar is dat deze altijd de juiste datum weergeeft zolang het horloge ‘loopt’. Correcties zijn niet nodig. Bestaat er een perpetual calendar inclusief week-aanduiding die nooit hoeft aangepast te worden?
Bij de door mij gegeven voorbeelden zit een perpetual kalender van AP. Die geeft ook de weken weer, maar geen week 53! Dient deze AP RO Perpetual dan toch eens in de 4 handmatig aangepast te worden als een jaar 53 weken kent? Dat zou toch wel zonde zijn van zo een prachtstuk.
Bestaat er überhaupt een perpetual kalender met (53)wekenaanduiding? De perpetual kalenders worden al sinds jaar en dag gemaakt. Technisch zou een perpetual calendar met (53) weken aanduiding toch wel mogelijk zijn? Maar als het niet bestaat kunnen we concluderen dat dit een noviteit is.
Ik begin me steeds meer te verbazen.
Dat lijkt mij ook. Als ik onderstaand filmpje bekijk zou het ook gewoon met hetzelfde soort mechanisme kunnen werken. Disclaimer, ik ben geen uurwerktechnicus maar voertuigtechnicus
Gaaf om te zien zeg!! Leuk!
Gewoon aangeven dat je gewoon een datum wilt, in plaats van een irritant weeknummer. Als je partner vraagt hoe warm het vandaag is antwoord je toch ook niet in Kelvin?
Verder wel een gave complicatie hoor, maar zonder week 53 dus effectief nutteloos
Dit is niet eens in de vier jaar bedenk ik me net, maar wordt met een formule berekend. Is daarom ook niet constant zoals bv. om de vier jaar. Wordt wel ingewikkeld
Haha dan zal die mechanische perpetual calendar met weekaanduiding er wel nooit komen. Althans een variant die nooit hoeft te worden aangepast als het horloge eenmaal loopt.
De Oris vind ik ook erg gaaf. Ik vind het ook wel een horloge wat gedragen kan worden op alle gelegenheden. Ik twijfel echter ook over de grootte van de kast. Hopelijk kan ik hem eens in het echt bewonderen. Het horloge is nog niet zo gek lang geleden op de markt gebracht. Ik verwacht dus over een aantal jaren wel veel lagere prijzen voor een gebruikt model.
Allermooiste zou zijn als Oris een variant met mooie donkerblauwe kleur gaat uitbrengen. Een soort van ‘midnight blue’. Vergelijkbaar met de Oris Artix serie.
Denk dat dat meevalt; er worden volgens mij bijzonder weinig vergaderingen gepland in week 53.
Ja heel tof!! Ik had de witte variant opgenomen in het lijstje maar deze is wel wat stoerder. Ik hoop dat er ooit een blauwe variant komt.
Dit is wel een gaaf horloge. Ik heb hem even gegoogled en zie dat hij standaard met extra stalen band wordt geleverd. Tof!
Hij is wel wat dik.
Meer on topic. We hadden al een leuke conservatie over 52 weken of 53 weken weergave op de dial. Deze Sinn kiest voor 52 weken, maar hij maakt niet het hele ‘rondje’ op de subdial. Ik denk dat het een modificatie is van de chronograaf minuten teller die 60 stappen maakt, maar nu ‘60’ weken ipv minuten.
Wow, ik wist niet dat er horloges waren met weekaanduiding. Wat handig!
als iemand mij vraagt wel week het is wordt dat meestal gokken
Ik kijk ongeveer 4 keer per dag welke week het nou precies is. HEBBEN.
Wij leiden een ander leven, blijkbaar; Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een weeknummer heb moeten gebruiken
Ik werk in de bouwsector, en alles hangt hier aan elkaar van weeknummers…
Ik wist het tot voor kort ook niet dat ze bestaan. Komt door het beperkte aanbod, zoals je ziet zijn er niet zoveel horloges met deze complicatie en zijn de meeste modellen erg prijzig. Jammer!!
Precies! Ik ook.
Waarschijnlijk al door jullie gezien…
Jazeker gezien! Alleen quartz en wel een erg drukke dial wat mij betreft. Vanuit FC is er in deze lijn ook een variant met een wat rustigere dial.
Van de versie met drukke dial vind ik de variant in rosé goud overigens mooier.
Beiden zijn er ook in het zwart.
Overigens is dit horloge met wat zoeken al wel voor een prijs onder € 400 te bemachtigen!
Ik ben het met je eens, ook niet geheel mijn smaak. Denk dat ik de rustige zwarte het mooiste vind. Quartz vind ik niet zo’n probleem (immers, als je 'm afwisselt hoef je niet iedere keer de week enzovoort weer bij te stellen), maar kan me indenken dat je dat jammer vindt.