Mechanisch week agenda / kalender horloge (52 weken), wie vult de lijst aan?

Beste horlogefanaten,

De meesten van ons zijn natuurlijk onwijs gek op horloges. Één van de leuke aspecten van horloges zijn de vele complicaties die er bestaan. Neem de datumaanduiding, de één kan niet zonder en de ander vindt het nutteloos en afbreuk doen aan het design van de dial.

Veel complicaties worden in het dagelijks leven door de meeste dragers waarschijnlijk zelden gebruikt. Een complicatie die ik erg handig zou vinden, maar die zelden voorkomt is een week aanduiding. Ik weet over het algemeen wel welke datum het is, maar als iemand mij vraagt wel week het is wordt dat meestal gokken. In de praktijk merk ik echter toch vaak dat met name op het werk bij plannen van afspraken vaak voorstellen worden gedaan in de trend van ‘kan u in week x’.

Als liefhebber van mechanische horloges zou ik daarom graag een horloge bemachtigen met een week aanduiding. Gisteravond heb ik wat research gedaan, maar die zoektocht is knap lastig. Ja, we kennen waarschijnlijk allemaal de varianten van de grote jongens. Werkelijk prachtig, maar ik kan alleen maar hopen dat ik een dergelijk exemplaar ooit kan bemachtigen. Waarschijnlijk ben ik dan al met pensioen en heeft de complicatie van de weekaanduiding minder nut. :joy:

Tijdens mijn zoektocht heb ik ook even het forum afgestruind. Ik loop nog niet zo heel erg lang mee, maar het verbaasde me dat er over dit onderwerp nog geen topic is (of ik moet verkeerd zoeken). Vandaar dat ik dit topic start. Ik deel met jullie wat foto’s van merken waarvan ik weet dat ze de week complicatie in sommige modellen hebben.

Wie van jullie vult de lijst aan? Met name de prijscategorie 1000-3000 is erg schraal. Geen quartz modellen alsjeblieft!

AP RO perpetual (wat een variant is dit, platinum en zalmkleurige wijzerplaat)

Patek weekly calendar

Vacheron Constatin Patrimony
image

Blanpain Semainier (waarvan deze variant wat mij betreft veruit het mooist is)
image

Breitling Navitimer (nog steeds serieus geld, maar voor veel mensen zal dit nog bereikbaar zijn)

Oris Atelier calibre 113

Junghans Meister Agenda (de meeste betaalbare van alle opties)

Dank voor het lezen.

Wie vult de lijst aan?

19 likes

Ik was deze nog vergeten in het rijtje zie ik.

Glashutte original Senator

5 likes

En natuurlijk die andere jongens uit glashutte.

A. Lange & Sohne kalenderwoche

5 likes

Een prachtige complicatie inderdaad! Nooit aan gedacht, maar je verhaal klinkt erg herkenbaar. Ik vind een datumvenster alleen passabel als deze symmetrisch geplaatst is en in onopvallende kleur. Bij voorkeur eigenlijk een datumwijzer, zoals de meesten hierboven het weeknummer aangeven.

Ik heb helaas geen suggesties maar ik ga dit zeker met interesse volgen :slight_smile:

1 like

Inderdaad gebruik ik het weeknummer ook vaak. Het is daarmee inderdaad een van de nuttige complicaties :slight_smile:

1 like

Ik zat juist te denken denken om v day-date terug te gaan naar uren, minuten en secondes.
Kom je met week nummers aanzetten :laughing:

Maar snap t praktische wel. Ben blij dat de week nummers op Google kalender staan.

Met Google en mechanichal watch week kwam ik oa op deze nog uit

Handig om op je zeilschip te weten welke week je terug moet varen voor de volgende board meeting :smirk:

5 likes

Dit is inderdaad van alle opties één van de wat robuustere modellen. Dank voor de bijdrage! Deze is qua prijscategorie al wat aantrekkelijker, maar ik had echt nog nooit van het merk gehoord. Ook niet helemaal mijn smaak.

Ik ben benieuwd of er nog meer modellen voorbij komen. De bijdrages vallen tot nu toe wat tegen. Haha

Muhle Glashutte heeft een redelijk geprijsde , de Geshafts Zeitmesser :roll_eyes:

https://www.uhren-miquel.com/muehle-glashuette-business-timer_art_874a.html

1 like

De Sinn 6052, ongeveer rond de 3000€

4 likes

Opvallend, slechts een aantal getoonde modellen (Patek, A. Lange, Blancpain) is in staat weeknummer 53 aan te geven (die in sommige jaren (2015, 2020, 2026, 2032, 2037) voorkomt, ISO 8601).


Om dit in een mechanisch horloge te krijgen vind ik een ambachtelijke prestatie van formaat.

3 likes

Deze ex van me heeft een weekaanduiding.
FC Business Timer.

3 likes

Citizen Jet Auto Dater Monthly 1965

7 likes

Magnifiek, maar ik zie geen week nummer?

1 like

Gaaf horloge inderdaad, maar volgens mij geen weeknummer. Ik vind het toch wel bijzonder dat er zo weinig horloges zijn met deze bruikbare complicatie.

Dank voor je leuke bijdrage. Ik vraag me alleen af of de complicatie dusdanig geavanceerd is dat hij rekening kan houden met die 53e week eens in de zoveel tijd. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Je zal handmatig moeten corrigeren. Net zoals bij kalender horloges die geen rekening kunnen houden met een schrikkeljaar.

De ene horlogemaker kiest ervoor de 53e week wel weer te geven, omdat het nu eenmaal kan voorkomen en de ander houdt het denk ik gewoon bij 52 omdat nu eenmaal normaal gesproken de standaard is.

Of heb ik het mis? :thinking:

Deze had ik ook voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht, maar volgens mij is dit wel een quartz toch?

1 like

Dat is correct.
Ik las eroverheen dat je een mechanische weekkalender zocht.

1 like

Nee, je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik ging er van uit dat dit automatisch het geval zou zijn maar dat hoeft inderdaad niet (zoals je zegt, hetzelfde als bij de datum met schrikkeljaren).
Maar zou toch enigszins teleurgesteld zijn als dat bij de Patek het geval zou zijn…

1 like

Ik hoopte daar stiekem ook op, maar de handleiding verraadt anders…pagina 12.

3 likes

Leuk topic! Die Oris is wel een mooie optie zeg! Handwinder, 10 dagen power reserve. Wel redelijk aan de maar met 43mm, en dik 4k nieuw.
De weekaanduiding gebruik ik op werk ook veel. Ooit eens een aparte app voor geïnstalleerd in de vroege dagen van de iPhone…

1 like