Mechanisch zakhorloge, 1940?

Hallo iedereen,

Vandaag een oud zakhorloge van de broer van mijn opa tegengekomen. Ik weet niet precies uit welke periode, de broer is geboren in 1927, ik denk dat het zakhorloge dateert uit 1940.

Het zakhorloge loopt niet meer. Na inspectie bleek dat het een mechanisch horloge is, welke handmatig dient opgewonden te worden, het uurwerk is Zwitsers. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar het lijkt erop dat er een ‘spiraal’ geknapt is, ik denk denk dat dit het opwind mechanisme is. De opwindschroef is dolgedraaid, de wijzers bewegen wel.

Hier de foto’s ter verduidelijking;

Voorkant

Achterkant

Uurwerk

Uurwerk (macro, op de foto is de kapotte draad/spiraal te zien)

Heeft iemand misschien een idee om welk merk horloge het hier gaat? Ik heb helaas geen merk aanduiding kunnen vinden. Verder iemand een idee wat dit zakhorloge waard is? Kan iemand meer duidelijkheid verschaffen over datering?

Alvast bedankt voor de info!

Dit zakhorloge zal niet zo veel waard zijn. Het is een generiek model, zonder merk (aanduiding).

Ook is het een eenvoudig uurwerk met vrij weining stenen.

Volgens mijn gegevens is dit zakhorloge van net na de 2e wereldoorlog, toen de horloge industrie weer zo’n beetje opgang was gekomen. Wat mijn voorganger al schreef dat er weinig robijntjes inzitten, geeft aan dat de waarde niet hoog ingeschat moet worden. De wijzerplaat en wijzers komen mij heel bekent voor, want ik heb er ook nog zo één in de werkbank liggen. Weet niet of het uurwerk exact hetzelfde is.

Er is in het verleden waarschijnlijk geprobeert om een haar uit het uurwerk te halen. Zo ziet de spiraal er tenminste uit. Indien je een spiraal nodig hebt meldt je dan even, want waarschijnlijk heb ik er nog wel één voor je.

Veel plezier ermee.

Bedankt voor het aanbod Jovadca, ik vraag me alleen af of ik er zelf wel een nieuwe spiraal in kan zetten. Ik heb namelijk geen ervaring in het knutselen met horloges. Ten tweede: hoeveel kost mij zo’n nieuwe spiraaltje?

Thanks!

Hallo Jozias,

Het plaatsen van een nieuwe spiraal is idd niet de gemakkelijkste klus. Daar ik een voorliefde heb voor zakhorloges, wil ik je daar graag mee helpen. Ik stuur je even een prive bericht.