Mechanische horloges en een kompas

Goedenavond!

Ik was vanavond alvast wat voorbereidingen aan het treffen voor onze vakantie naar Indonesië van volgende week en zo reeg ik mijn kompas aan mijn nato op de volgende manier:

En nu vraag ik me af… Een kompas werkt op basis van magnetisme en dat lijkt me voor een automaat als mijn Seiko geen gelukkige combinatie. Demagnetiseren is een veel gehoord devies voor horloges die niet goed lopen. Of kan dit geen kwaad?

Vorige keren gebruikte ik mijn mini-kompas in combinatie met mijn quartz. Maakt dat nog verschil?

Bedankt!

Een compas is zelf niet magnetisch.:smiley:
Het is slechts een meetinstrument die het magnetisch veld aanwijst.
Geen probleem dus.
Alvast, prettige vakantie gewenst.
Groet. Chris.

diashock Schreef:

Het is slechts een meetinstrument die het
magnetisch veld aanwijst.
Geen probleem dus.
Groet. Chris.

huh? een compas is toch een magneet die zich draait naar de magnetische noordpool/zuidpool?

diashock Schreef:

Het is slechts een meetinstrument die het
magnetisch veld aanwijst.
Geen probleem dus.
Groet. Chris.

Hoi Chris, bedankt voor je reactie!

Volgens mij bevat een kompas wel degelijk een lichte magneet hoor. Zie bijvoorbeeld:LINK
http://74.125.77.132/search?q=cache:wSEzeREuWd8J:www.monsterguide.net/ylang/nl/how-does-a-magnetic-compass-work.shtml+kompas+magnetisch&hl=nl&gl=nl&strip=1
.

Goed, goed.:wink:
Zowaar is het naaldje magnetsch, ik vond deze uitleg:

De naald in een kompas is magnetisch, maar het binnenste van de aarde is dat ook. Het zuidelijke uiteinde van de magneet ligt bij de Noordpool en het noordelijke uiteinde ligt bij de Zuidpool.
Het kenmerk van een magneet is dat tegenpolen elkaar aantrekken. Een zuidkant van een magneet trekt dus altijd de noordkant van een andere magneet aan, maar een zuidkant van een magneet zal nooit de zuidkant van een andere magneet aantrekken. Hierdoor wijst de naald van het kompas altijd naar het noorden.

In zeldzame oude zakhorloges zit zo’n kompasje zelfs in het uurwerkje gebouwd.
Ik zou het kompasje dus maar lekker laten zitten, hij is er speciaal voor gemaakt.:smiley:
Groeten, Chris.

diashock Schreef:

Ik zou het kompasje dus maar lekker laten zitten,
hij is er speciaal voor gemaakt.:smiley:
Groeten, Chris.

Geen risico op het magnetiseren van het horloge denk je?

Volgens mij niet.
Maar misschien melden andere forumleden zich nog wel.

Hier een horloge met ingebouwd kompas.
Ik kwam hem toevallig tegen op ebay.
http://cgi.ebay.ch/DALIL-AUTOMATIC-WELTZEITUHR-MIT-KOMPASS-P-NOS-swissMade_W0QQitemZ220461891040QQcmdZViewItemQQptZDE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren?hash=item33548d7de0&_trksid=p3911.c0.m14
Het horloge is bedoeld voor Moslims, ze kunnen dan zien wat het Oosten is voor het gebed.
Dit kompas zorgt dus niet voor problemen.

Wat een grappige functie! Ben nou niet echt moslim dus voor mij niet relevant, maar ik houd wel van dit soort dingen.

Het zal dan idd wel niet, misschien zie ik spoken! Ik heb altijd begrepen dat magnetisme een mechanisch horloge ontregelt en ik ging er dus vanuit dat door zo’n horloge in contact te brengen met een (klein) magnetisch veld dit gevolgen zou kunnen hebben.

Bedankt iig voor je moeite Chris!