Mechanische horloges en HAM-radio apparatuur

Dag allemaal,

Een aantal onder jullie weten dat, buiten horloges, ook HAM-radio een hobby van me is. Mijn vraag is; moet ik me zorgen maken over het dragen van mijn horloge naast mijn zendontvanger?

Alvast dank.

Kristof

1 like

Is het magnetisch veld sterk?

2 likes

Naast je zendontvanger is geen probleem. En naast je antenne ook niet. Die bouwt namelijk een elektrisch veld op en het magneetveld bouwt zich pas enkele golflengtes verder op. Zo ontstaat de elektromagnetische golf
Enige uitzondering zou een magnetic loop kunnen zijn, maar aangezien de frequentie zeer hoog ligt verwacht ik geen problemen. Horloges raken algemeen het ergst gemagnetiseerd van een permanent magneet zoals in een luidspreker of hoofdtelefoon.

Je demagnetiseert horloges met 50Hz dus een voeding transformator zou ook geen probleem moeten zijn. Bovendien werkt bijna alles met geschakelde voedingen tegenwoordig.

73
Folkert (ex PA3CQR, niet meer actief)

2 likes

Bedankt voor je duidelijk antwoord, Folkert!

73,
ON3WAB
Kristof

1 like

Maar, dus wel opletten met mijn tafelmicrofoon en headset??

Ja in de headset schelpen zitten permanent magneten. Niet te dicht naast het horloge leggen. Geldt uiteraard alleen voor mechanische horloges. Quartz is ook te beïnvloeden met een magneet maar dat is niet permanent.

1 like

Vriendelijk dank!

1 like

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken zolang je maar een demagnetiseer-apparaat hebt en die kosten 3x niks op Ali :+1:
Bij ons in huis is het vliegengordijn met magneetjes de grote boosdoener…

1 like

De permanent magneetjes dus. En blijkbaar hoeven ze niet zo groot te zijn om een horloge te ontregelen.

2 likes

Yep