Mechanische horloges worden nog steeds als wegwerpartikelen behandeld ongeacht de verhalen eromheen

Ik zit al een tijdje met een gedachte en, ‘disclaimer-tijd’: dit is niet specifiek op iemand gericht; het is meer iets wat ik vaak zie en dat voor mij nogal tegenstrijdig overkomt.

Telkens wanneer de reden om horloges te kopen ter sprake komt, hoor je: “We leven in een wegwerpmaatschappij en het is fijn om iets te hebben dat niet wegwerpbaar is,” omdat onze telefoon tenslotte nauwkeuriger de tijd bijhoudt.

Daar valt wat mij betreft niets tegenin te brengen, maar de manier waarop er vervolgens met horloges wordt omgegaan, komt op mij nog steeds behoorlijk wegwerpachtig over.

Mijn punt is dit: de meerderheid van de mensen om ons heen is niet geïnteresseerd in horloges, en van degenen die dat wel zijn, bouwt het merendeel een collectie op. Binnen die groep zijn er vervolgens behoorlijk veel verzamelaars die hun collectie voortdurend aanpassen of upgraden. Ik heb het gevoel dat de one-watch guy, of mensen die een collectie opbouwen en daar vervolgens nooit meer iets aan veranderen, absoluut in de minderheid zijn. En dan hebben we het nog niet eens over flippers.

Dus hoewel een mechanisch horloge op zichzelf niet wegwerpbaar is, zie ik de cultuur eromheen het toch verrassend vaak behandelen alsof het dat wel is.

Waarom wordt dit concept dan zo geromantiseerd? Is het uiteindelijk niet gewoon weer een marketingtruc? Hoe zien jullie dit?

2 likes

Enige wegwerp horloge dat ik heb is een Apple Watch…

1 like

Hmm, ondanks dat ik in de loop der jaren best wel wat horloges gekocht en verkocht heb, zie ik ze niet als ‘wegwerpartikelen’. Ik ga er best zorgvuldig mee om, omdat ze voor mij (relatief) belangrijk zijn, ze zorgvuldig door mij zijn uitgekozen en ik er ook van geniet om ze te dragen en ernaar te kijken. Soms raak ik uitgekeken op een horloge of moet het plaatsmaken voor iets nog leukers. Dan ga ik op zoek naar een volgende persoon die er ook weer veel plezier van kan hebben. Nou ja, zo sta ik erin.

Ik ben uit principe een One Watch guy,
one voor maandag, one voor dinsdag, one voor… :blush:

3 likes

Ik gooi mijn telefoon ook weg na een jaar.
Moet wel de nieuwste Iphone pro max hebben natuurlijk.
En ondehoud aan het horloge doe ik ook niet veel te duur.
Gooi het weg en koop een nieuwe.
Goed voor de handel.

Dat is nog best een interessant punt, Ed. Want je kunt m.i. zorgvuldig met spullen omgaan en ze toch steeds na verloop van tijd vervangen. Jij ziet dat niet als wegwerpbaar en dat snap ik, ik zie dat wel zo. Want je houdt het niet voor het leven en als je het ook niet doorgeeft aan een volgende generatie maar verkoopt en er zelf iets anders voor terugkoopt is dat toch een vorm van wegwerpen in mijn beleving. En ik snap volledig dat het voor jou zo niet voelt, want je hebt het een nieuw onderkomen bezorgt.

Huh? Dus alles dat je verkoopt werp je feitelijk weg? Rare gedachtensprong. Ik gooi iets weg als ik het in de kliko dump. Als ik het verkoop wordt het nog steeds door de koper gebruikt.

1 like

Natuurlijk is een horloge verkopen niet hetzelfde als het in de vuilnisbak gooien. Het horloge verdwijnt niet. Iemand anders kan het kopen, dragen en er jarenlang plezier van hebben. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is doorverkopen zelfs aanzienlijk beter dan daadwerkelijk iets weggooien.

Maar dat is ook niet helemaal mijn punt.

Mijn punt is dat het object misschien niet wordt weggegooid, maar dat we het soms wel op een manier behandelen die opvallend veel weg heeft van wegwerpcultuur. Niet omdat het horloge kapot is. Niet omdat het versleten is. Niet omdat het niet meer functioneert. Maar simpelweg omdat er iets nieuws is dat we liever willen hebben.

1 like

Je mag dan dus ook, wanneer je je eerste huis hebt gekocht, nooit meer verhuizen naar jouw mening want dan heb je een wegwerp huis?

Mijn Eerste huis,wat ik kocht op m’n 24e, was nou niet echt een paleis dus dat zou wel balen zijn.

Ah ja welkom in de consumptiemaatschappij. Heb jij maar 1 horloge?

Het gaat voor mij puur om het veelgebruikte selling point voor mechanische horloges: dat ze niet bedoeld zijn om weg te werpen en hoe ik daar persoonlijk tegenaan kijk. Bij dat selling point wordt dan de parallel getrokken naar andere consumptiegoederen.
Een huis is allereerst een primaire basisbehoefte en geen luxeartikel dus dat is m.i. een heel andere discussie en geen passende vergelijking. [quote=“Chlorophyl, post:10, topic:617292, full:true”]

Ah ja welkom in de consumptiemaatschappij. Heb jij maar 1 horloge?
[/quote]

Dat is dus ook mijn punt: er wordt stelselmatig een aura omheen bedacht dat het niet wegwerpbaar is maar zoals ik al aangaf, ik vind continu vervangen en opwaarderen ook een vorm van wegwerpen.
En nee, ik heb niet maar 1 horloge. Maar ik ben ook niet zelf van mening dat een horloge niet wergwerpbaar zou zijn. Ik ben het er niet mee eens dat het zo aan ons verkocht wordt en vaak als reden waarom je een mechanisch horloge zou kopen. Wel probeer ik horloges te kopen met als doel ze echt te houden voor het leven. Wellicht ben ik daarin dan wel een hopeloze romanticus :upside_down_face:

1 like