Mechanische klok zonder anker

"In het stadhuis van het Zwitserse Neuchâtel staat een nieuw type klok dat is uitgerust met een innovatief veersysteem. Het gaat om een vinding van de École Polytechnique Fédérale de Lausanne EPFL.

De klok beschikt over een bewegingsmechanisme dat gebruik maakt van een tweedimensionaal systeem met bladveren. Deze zogeheten IsoSpring vervangt de traditionele slinger van een klok en de balansveer in een horloge. De eerste klok die met deze IsoSpring werkt staat nu in het stadhuis van Neuchâtel."

Artikel: https://www.deingenieur.nl/artikel/klok-met-innovatief-veersysteem

Helaas nog geen filmpje kunnen vinden van het systeem in beweging. Het zal ook nog wel een tijdje duren voor zoiets in een horloge terecht komt, maar dan hebben we een echte zwevende seconde die puur mechanisch is. :sunglasses:

3 likes

'k weet niet of we dit systeem ooit in een polshorloge gaan zien.
Ondanks dat het een mooie gedachte is om een uurwerk op deze manier te regelen, zie ik toch een kudde beren op de weg.
-Hoe ga je dit afregelen?
-Hoe is de bestendigheid tegen schokken en trillingen?
-wat is de levensduur van lager en astap?

de “oscilator”, in feite een “Flexure” moet een zekere massa hebben zodat het toerental samenvalt met de eigenfrequentie van de flexure.
de boel zal in beweging moeten worden gebracht met een soort “krukasje” en het kruktapje zal dus zuiver gelagerd moeten zijn in de oscilator.
Wat je dan krijgt is een permanente belasting van tap en lager, ook het lager waar de “krukas” in draait krijgt “op zijn lazer”.
Tevens, als je de boel gaat verkleinen, gaat de frequentie, en daarmee het toerental van de “krukas” flink omhoog… hetgeen weer niet fijn is voor de gangreserve.

in het groot zijn dergelijke systemen al lang in gebruik, en wel in wolkenkrabbers in “aardbevingsgebieden” een 2-dimensioneel beweegbare massa wekt door zijn eigenfrequentie tegenwerkende krachten op als het gebouw beweegt tijdens een aarbeving, dat het werkt, weten we inmiddels, maar de hele constructie van een dergelijke “contra-oscilator” is hoewel ze op het zelfde principe gebaseerd is, totaal anders dan wat je in een uurwerk kan gebruiken…

Desalniettemin, interessant, maar ik ben nog sceptisch…

Ik ben inderdaad ook benieuwd of je bij het verkleinen van dit systeem nog bruikbare frequenties overhoudt of dat je dan tegen materiaalgrenzen aan gaat lopen. Ik heb ook geen foto’s kunnen vinden van het krukassysteem van de klok, dus geen idee of dat een beetje schaalbaar is.
Ook de schokbestendigheid is natuurlijk een punt bij horloges in tegenstelling tot bij zo’n klok. De “uitvinding” dateert al uit 2014 (of nog eerder), dus het heeft ze al twee jaar gekost om er een werkende klok mee te maken. Ben benieuwd of er nog wat van terug gaan horen.

Artikel uit 2014: http://www.ablogtowatch.com/will-isospring-steal-away-tick-tick-tick-wrist-watch/

een paar jaar geleden is ook een ander escapement gepresenteerd, ook gebaseerd op flexures, beetje een mix tussen het systeem van een accutron en het bestaande swiss-lever escapement, men was trots als een aap op dit systeem, maar wat mij opviel, vooral opviel was de enorme recoil op dit escapement, en dan schiet het zijn doel voorbij, immers… de oude ankerescapements met recoil zijn allemaal verdrongen
ook van dat systeem horen we niet veel meer nu…

1 like

Gaaf, alle nieuwe technieken zijn leuk om te onderzoeken, leuk hoor! dank! :slight_smile:

1 like

Volgens mij zie je hem hier in werking :slight_smile:

Dat filmpje had ik ook gezien, en je ziet inderdaad een simulatie van het trillende blok met bladveren, maar volgens mij zijn het verder weer andere typen uurwerken. (ook interessant overigens :smile:)

1 like

ok :slight_smile:

1 like