Na ongeveer 3 jaar is het weer is tijd voor een nieuw horloge, ongeveer 3 jaar geleden heb ik een Hamilton Khaki Field Automatic 42mm gekocht.
Sinds vorige week heb ik deze verkocht en ben nu even “horloge loos”, wat natuurlijk niet zou moeten kunnen…
Nu in mijn zoektocht naar een ‘‘premium’’ watch tot ongeveer €1500 ben ik aantal horloges tegen gekomen waaronder Tag Heuer Aquaracer WAY111A.BA0928.
Ik ben me er van bewust dat dit wel een quartz model is en geen mechanical zoals de Hamilton wel was, en dat de bezel niet van keramiek is.
De intentie die ik is om het horloge voor langere tijd te houden.
Nu vind ik een mechanical wel mooi, alleen zit ik me af te vragen of het toch wel het extra geld waard is.
Een mechanical is over een langere tijd waardervaster maar daarin tegen in onderhoud een stuk duurder dan bij Quartz.
Dus mocht ik het ooit verkopen gaat een quartz waarschijnlijk over de jaren heen goedkoper zijn?
Wat is jullie gedachten hierover?
Ten slotte heb ik al veel over bv de website chrono24 gehoord, iemand ervaringen daar mee?
Ik zie dat daar toch de kosten wel €300-400 lager liggen vaak.
Mocht iemand nog andere suggesties hebben als de Tag Heuer Aquaracer of een Oris Aquis hoor ik het graag!
Nu vind ik een mechanical wel mooi, alleen zit ik me af te vragen of het toch wel het extra geld waard is.
Een mechanical is over een langere tijd waardervaster maar daarin tegen in onderhoud een stuk duurder dan bij Quartz.
Een mechanisch horloge blijft idd veel waardervaster dan een quartz, vaak zit er qua prijs niet heel veel verschil bij aankoop.
Het onderhoudt is inderdaad wat duurder, maar goed sommige zeggen onderhoud om de 5 jaar een ander zegt pas wanneer het horloge slecht begint te lopen.
Het kan zo maar zijn dat dit pas na 8 jaar hoeft maar het kan ook na 4 jaar bij wijze van.
Ik zelf zou voor een mechanisch horloge gaan, iets meer techniek om de pols.
Als je een budget van €1500,- hebt, hoe relevant is het dan welk type horloge in de loop der jaren tientjes goedkoper is?
Voor dat geld wil je dragen wat je mooi vindt en waar je je lekker bij voelt.
Ik vind ze allebei juist mooi, alleen kan ze me niet allebei veroorloven. Dan ben ik maar gaan kijken wat het verschil gaat zijn in onderhoud en eventueel in verkoopprijs
Een mechanisch horloge heeft iets. Als je iets koopt met een gangbaar mechanisch uurwerk, is de aanschaf nu wel duurder, maar een mechanisch horloge heeft in totaliteit wel een langere levensduur dan een quartz, Hoewel… Mijn King quartz doet ook al ruim 40 jaar zijn best.
Daarnaast, als je het je nu kunt permitteren, of nog iets langer sparen en je budget wat oprekken, dan heb bij normaal gebruik minimaal de komende 5-7 jaar geen omkijken naar een mechanisch horloge.
Ondertussen zou je kunnen sparen voor een onderhoudsbeurt (elke maand € 10,-- in een pot)? Daarna geldt weer hetzelfde, je kunt er weer een aantal jaren tegenaan.
Vergis je niet, ook een hoger segment quartz heeft op zijn tijd onderhoud nodig (de Tag “duikert”) omdat waterdichtheid moet worden gegarandeerd, dus ook pakkingen vervangen etc. Dan praat je ook al gauw over een paar honderd euro. Tenzij je er voor kiest om bij de plaatselijke juwelier alleen het batterijtje te laten vervangen voor een paar euro. Met het risico dat 'ie een keer volloopt en het uurwerk vervangen moet worden (ik spreek uit ervaring met en Tissot).
Los van dat: je weet niet wat morgen brengt, dus nu aanschaffen en wie weet, gaat de carrière ineens hard en maal je over een paar jaar helemaal niet om de kosten van een onderhoudsbeurtje.
Nog waarschijnlijker, je bent lid van HF… over een paar jaar is 't ie al lang geflipperd voor de volgende die een levenlang mee moet
Dat is een reële kans waar ik me best op moet gaan doen om het tegen te gaan houden.
Het gaat me op dit moment het meest over het verschil in aankoop prijs dat €400-500 verschilt. Mocht een mechanische nou 100€ duurder zijn is het geen probleem, maar 25% vind ik redelijk wat
Mijn advies zou zijn beide eerst eens om de pols te doen. Ik heb beide modellen gepast en daarbij sprong de Oris Aquis er duidelijk uit met betrekking tot het “kwaliteitsgevoel” , zeker ook door de band. Maar wellicht dat bij juist bij jouw de TH de voorkeur geniet door bijvoorbeeld de vormgeving.
Verdere tip: beide zijn voor onder de standaard retail prijzen te koop. De Oris Aquis date 43mm soms voor vele honderden euro’s. Dus een beetje rond zoeken nadat je een keuze hebt gemaakt kan de moeite lonen.
Staat inderdaad op de planning om binnenkort eens naar een juwelier te gaan om te “passen” vind het alleen moeilijk om naar binnen te stappen terwijl je van te voren eigenlijk al weet dat je er niks gaat kopen… chrono24 houd ik al een tijdje in de gaten.
Ik zou voor de aquis gaan! Ik heb nog geen aquaracer gehad, maar wel enkele andere tags en vele orissen, waardoor nu de aquis. En geen enkele Oris heeft mij ooit teleurgesteld.
Is ook best een behoorlijk verschil, aangezien de productiekosten van de quartz en mechanische versie elkaar nauwelijks ontlopen. Je betaalt dus voor het ‘idee’ van een mechanisch horloge.
Maar, voor een premium merk is TAG Heuer nog behoorlijk scherp geprijsd. Vergelijk de prijzen bijvoorbeeld eens met een vergelijkbaar model van bijvoorbeeld Omega. De prijzen voor quartz modellen liggen al een héél stuk hoger. Maar die van mechanische liggen maar liefst zo’n 200% hoger! Dat gaat echt helemaal nergens over.
Overigens zou ik inderdaad zeker de horloges die je overweegt passen. Vaak weet je, zodra je dit hebt gedaan, direct welke je voorkeur heeft.
Dat is niet onwaarschijnlijk, hoewel zeker niet iedereen hier aan flipperitus leidt. Er is een aantal leden dat echt een zeer ernstige vorm heeft. Maar anderen hebben slechts een milde vorm of houden, zoals ikzelf bijvoorbeeld, hun horloges jaaaarenlang en kopen alleen maar bij. Dat is overigens ook niet ideaal…
Maar hoe dan ook, als de horlogeverslaving toeslaat (en dat gebeurt vrijwel zeker als je hier een beetje rond blijft hangen) dan heb je waarschijnlijk binnen twee jaar meerdere mechanische en enkele quartz horloges. Dus eigenlijk maakt het geen donder uit wat je nu (eerst) koopt. Ze komen er toch allemaal wel. Ook als je nu denkt dat je hierna echt voorlopig niets meer gaat kopen. We’ve all been there.
Verder, als het je niets uitmaakt, is quartz gewoon wel praktischer. Het is veel minder schokgevoelig en veel accurater. Als het gaat om TAG Heuer quartz duikers; ik kocht mijn eerste ruim twintig jaar geleden en m’n meest recente (een Aquaracer) vorig jaar. En ik ben bijzonder tevreden over het merk. Nooit één probleem mee gehad en m’n eerste TH ziet er, ondanks jarenlang intensief gebruik, nog super netjes uit.
Anyway, een lang verhaal… Maar veel plezier en succes met kiezen!
Kort door de bocht gezegd, ga je het prijsverschil tussen een quartz en mechanisch horloge nooit meer goedmaken bij een doorverkoop. Houd er rekening mee dat horloges na een aankoop al behoorlijk in waarde dalen na een aankoop. Als dit bv. 50% is spreek je over 750 euro voor de quartz ten opzichte van 1000 euro voor de automaat. Quartz-horloges dalen nog sterker in waarde, maar zelfs dan nog gaat het prijsverschil onoverbrugbaar zijn. Maar anderzijds moet je niet veel rationaliteit verwachten bij de meeste horlogeaankopen