Zijn op dit forum liefhebbers of verzamelaars van mechanische vliegtuigklokken? De ons alom bekende merken zoals Jaeger - LeCoultre, Longines - Wittnauer, etc. fabriceerden ze ooit.
Ik verzamel ze niet, ik heb er wel 1 gekocht op een rommelmarkt, Russische klok uit een helikopter denk ik.
Ik heb er eentje. Jaren geleden eens gekocht op de rikketik. Het is een Russisch uurwerk naar voorbeeld van Jaeger LeCoultre. Deze zaten zelfs nog in de MIG straaljagers. Hij was NOS en kwam uit een militair depot.
Heb twee Breitling klokjes uit een Boeing uit de 705 als ik het goed heb.
Dit soort klokken waren voor mij nog geheel onbekend, wat vet!
Hoe groot is zoiets ongeveer, kan uit de foto van @Scudo niet echt de schaal opmaken.
Centimeter of 7-8 doorsnede
Ja Nice!
Waarschijnlijk voor een MIG-15 type
Links van witte streep onder.
Ik mocht er eens inklimmen.
Erg basic allemaal, je zit in een soort badkuip
midden in de luchtstroom naar de motor.
Grt.
In de MIG 29 zat ie ook nog.
Ik heb ook zo’n Rus, alleen een ouder model.
Het is een enkeldrukker chronograph, de draaiknop links is om het uurwerk op te winden ( 1x in de week ) en het uurwerk op tijd te zetten.
De drukknop rechts is voor de chronograph.
Aan de achterkant is een opening om de klok sneller of langzamer af te stellen en aansluitingen voor de verwarming van de klok.
Ik laat de secondewijzer altijd meelopen, hij loopt al jarenlang prima.
Het zijn zeer goede uurwerken
Ik heb deze oude Elgin. Hij staat nu nog los op mijn bureau, maar ik zou hem graag in een klein paneeltje willen inbouwen met misschien een ander instrument. (maar dat soort plannen duren bij mij altijd te lang…)

Cockpit & dashboardklokken, megacool
Even een oud topic nieuw leven in blazen…
Ik ben momenteel ook op zoek naar een gave oude Russische klok uit een vliegtuig-cockpit en zie aardig wat op Ebay voorbij komen met prijzen van 150 tot 400 dollar, mag ik vragen wat jij ongeveer hebt betaald? Ik kan namelijk buiten Ebay geen advertenties vinden om een beeld te krijgen van wat deze klokken nou waard zijn.
Ik heb een jaar of tien geleden op de rikketik €50 betaald voor de chronograaf.
Voor deze prijs zijn ze nog steeds te koop op ebay, zoeken op" Mig clock".
Het bedrijf Trintec verkoopt/maakt cockpit/instrument stijl klokken. Zijn echter niet mechanisch, maar zien er wel leuk uit. Ze hebben ook ander leuk spul.
hoeveel er van is nou echt uit de soviet tijd en geen namaak? Veel zien er gewoon in totaal mint conditie uit en met spierwitte lumen nog. Zijn dat niet namaak klokjes?
Zover ik weet is dit inderdaad oude ongebruikte voorraad, vooral de chronograven, dat zijn oude kopieén van LeCoultre uurwerken.
IK denk dat er nog wel meer ongebruikte oude (vliegtuig) onderdelen in allerlei militaire Russische magazijnen staan. Met een beetje zoeken heb je zo een complete MIG bij elkaar.
Maar alle gekheid op een stokje, zo’n leuk vliegtuigklokje zou ik ook wel willen hebben. Ik ga eens een poosje E-bay in de gaten houden. @Atrahddis, bedankt voor de link.
Ik denk dat je een heel eind komt om een oude Mig uit nieuwe onderdelen op te bouwen