Medana en Eska uit de Forties

Binnengekomen, een paar horloges uit de veertiger jaren.

Chris Kellner uploaded this image to

Een bekend merk, Medana dit was het goedkope merk van Meyer & Studeli, die ook het merk Roamer voerde.
Het horloge is niet zo groot, 33,3 mm, en kwam binnen zonder band en glaasje, maar gelukkig had ik die op voorraad.

Chris Kellner uploaded this image to

Het uurwerk is robuust en mooi afgewerkt, het is een MST 377 penankeruurwerk met 7 Jewels.

Chris Kellner uploaded this image to

Het tweede horloge is van het merk Esta, een rechthoekig horloge, 28 x34mm.

Chris Kellner uploaded this image to

Het uurwerkje vond ik in de boeken, het is een Buser kal. 50 met 15 Jewels.

Chris Kellner uploaded this image to

Voor de Medana vond ik gelukkig een passende band, dit heet een Bonklip of Bamboo band.
Uitgevonden in 1929 door een Amerikaans bedrijf, maar de bekendste is de Engelse Bonklip.
Deze bandjes werden ook wel gebruikt voor de horloges van de Piloten bij de R.A.F., en er werden ook Rolexen afgeleverd met deze bandjes.
Deze bandjes zijn ook gemaakt door Zwitserse bedrijven, maar ook in Hongkong.
Het een en ander is te vinden op deze website.

Bedankt voor het kijken.
Mvg. Chris.

Mooie horloges! Die medana ziet er véél duurder uit dan ie ooit was denk ik :slight_smile: Zo’n bandje moet ik ook ergens hebben liggen. (toch weer even in de rommelbak duiken)

Nou, Martijn… ik ben er achter gekomen dat deze bandjes best gewild zijn.
Ik vind de prijzen op ebay best hoog voor zo’n simpele band, ze liggen ook niet voor het oprapen.

Prachtig die Medana en die stalen kast ziet er nog prima uit. Had hij 5mm groter geweest dan was het helemaal perfect.

Ik vind beiden gaaf en dat geldt eveneens voor de Bonklips (tu)
Toen ik de urenwijzer van de Medana zag dacht ik, hé die lijkt
erg op een Precimax die ik hier in een doosje heb liggen, typisch
voor die tijd misschien?
Op het oog lijkt de Precimax een iets beter uurwerkje te hebben.
In ieder geval een leuk duo laat je zien!

Hier 2 plaatjes van de Precimax:

Ja, de kast ziet er prima uit, lijkt wel haast ongebruikt.
Alleen zijn er wat beschadigingen op de wijzerplaat, misschien veroorzaakt door een gebroken glaasje.

Leuk die Precimax, inderdaad dezelfde wijzers, maar dan goudkleurig.
Het zou een modeverschijnsel zijn geweest uit die tijd, ik kom af en toe wel eens een Omega tegen met deze wijzers op ebay, maar dat zijn er niet veel.
Ik vind het wel gaaf staan.

Wel leuk zo’n stijl. Volgens het overzicht heeft Omega niet deze stijl gehanteerd. Wijzers in de “moon” stijl lijken erop, maar dan zijn beide wijzers met een rondje en dichter naar de punt toe.

Dan zal ik me vergist hebben, als Omega afvalt wordt de spoeling wel heel erg dun.

diashock Schreef:

Dan zal ik me vergist hebben, als Omega afvalt
wordt de spoeling wel heel erg dun.

Maar dan hebben we wel iets unieks :smiley:

Dat kan je wel zeggen, ja, misschien verdienen deze horloges nu een plaats in de vitrine.