Medium/Longread: Wanneer je een klein beetje medelijden hebt met de juwelier ook al is de verkoop zo goed als afgerond

Ik denk dat ik niet de enige ben hier op het forum. Die wanneer hij/zij een nieuw horloge gaat bezichtigen naast een gezellig praatje het horloge op de milimeter nakijkt.

Bij mij is dat in iedergeval wel zo, want je kan zomaar iets over het hoofd zien wat je later kan gaan irriteren. Als het door jezelf komt afijn maar voor het de drempel over gaat moet ie gewoon perfect zijn.

Vandaag ging ik best enthousiast een specifiek model bezichtigen. Gloednieuw uit de voorraad, ookal was ie al 2 jaar oud. Daar terplekke ging de enthousiasme niet weg. Iets om als vliegtuigliefhebber van te genieten. Geen enkele beschadiging op de kast alles ging soepel tot ik onder verschillende hoeken naar het glas ga kijken.

Het gesprek is dan al 10 a 15 minuten gaande voor mijn gevoel. Ik ben al aan het vragen of ze er een wat korter bandje kunnen krijgen om mee te verwisselen.

Maar terug naar het glas. Daar zie ik een kras. Niet dikker dan een haar en zeer oppervlakkig maar lang en zichtbaar. Eerst denk ik, misschien is het een streep, dus vraag om een doekje. De verkoopster neemt het horloge even mee naar een tafel waar ze met een loep kijkt en het wat oppoetst.

Ik kijk nog eens en helaas het zit er nogsteeds. Het kost me wel iedere keer 30 seconden om terug te vinden maar het is er wel degelijk. Mevrouw nogmaals proberen. Nog niet weg. De baas gaat er nog even onder een sterkere loep met lamp naar kijken. 5 a 10 minuten gaan voorbij alvorens mevrouw terug komt om weer te kijken. En nogsteeds. Meneer wil het nog een keer proberen.

Wanneer meneer terugkomt met horloge en vraagt of ik het nog zie kan ik zien dat er goed gepoetst is.

Maar helaas het zit er nogsteeds. Meneer vraagt dan waar het zit dus ik wijs het aan. Wanneer meneer kijkt stel ik voor dat hij even op mijn plek gaat zitten. Ik vertel de locatie en geef aan dat ie het horloge in dit licht een paar milimeter een bepaalde kant op moet kantelen. Nog geen seconde later ziet hij wat hem en mevrouw met de loep in een half uur niet echt lukte.

Wanneer mij de keuze wordt voorgelegd voor korting of het laten opsturen naar de fabrikant, twijfel ik geen moment en zeg stuur maar op. Want ik weet van mijzelf dat ik mij daar enorm aan kan irriteren. Vooral als ik het niet zelf heb veroorzaakt.

Geweldige inzet vanuit de juwelier dat ie echt probeert uit te sluiten of het iets anders kan zijn. Helaas gebeurt het eens in de 100 keer dat er toch zo iets kleins mis is en onopgemerkt blijft. Dus medelijden had ik wel wat met ze, dat het dan na een half uur toch niet meteen is gelukt. Nu maar een paar weken wachten en hopen dat het dan perfect is.

Hebben jullie ook arendsogen als het om nieuwe horloges gaat? Ik geloof dat 90% van de klanten fysiek dat krasje niet had kunnen zien. Het is een vloek en een zegen want ik zou er niet mee kunnen leven.

Dat is dan het einde van dit lange ‘first world problems’ verhaal. Nu maar even langer in spanning afwachten.

16 likes

Helaas was ik wat teleurgesteld in de kortheid van de tekst. Hier staan, voor je beeldvorming, wat echte long-reads:

Ik vond deze erg leuk:

Ik laat dat nog al eens schieten. Nu zie ik dingen tegenwoordig ook beter, want tot een jaar geleden had ik geen varifocus en zag ik toch geen moer.

Ergeren.

Nee. Uit nieuwsgierigheid, wat voor horloge was het en welk type glas zit er in?

Kom op, het was geen oorlog en vrede. Maar ik waardeer de inzet. :+1:

4 likes

Ik vind het leuk als een horloge iets uitstraalt. Daar mogen best wat imperfecties bij komen kijken. Gelikt is niet aan mij besteed.

2 likes

Hangt er vanaf, als ik iets nieuw koop en betaal er ook flink voor dan moet het wel tip top in orde zijn. Als ik een horloge overneem hier op HF bv ga ik niet lopen zeiken om haarlijntjes en minimale krasjes. Zeker als dat vooraf netjes is vermeld.

2 likes

Ik heb een keer een nieuwe Longines terug laten sturen omdat er een heel klein vlekje onder het glaasje zat. Ik was toen ook de enige die het zag met het blote oog, terwijl ik echt geen arendsogen heb. Zij moesten er een loepje bij pakken maar kon het gewoon aanwijzen. Die zou ik voor altijd blijven zien, dus gewoon terug laten sturen naar Longines, dan wacht ik liever een paar weken
(duurde uiteindelijk 4 maanden).

Was overigens geen lange read hoor, prima lengte wat mij betreft!

1 like

Als ik iets nieuws koop moet t ook nieuw zijn. Dus 100% krasloos ect.

Ik ben echt zo een ***** die zijn telefoon pakt met zaklamp aan en alles naloop. 1e kras(je) maak ik zelf. Zit t er wel mogen ze me of nog meer korting geven of me een nieuwe bestellen.

1 like

Het is duidelijk dat een nieuw horloge smetteloos moet zijn.
Ook in de wetenschap dat er ooit krasjes op zullen komen.
Het is niet bekend om welk horloge het gaat en om welke prijsklasse maar eigenlijk moet het altijd ‘goed’ zijn.
En inderdaad, eenmaal gezien blijf je het zien.

1 like

Tja, in een soort van NOS dealtje voor een goede prijs zou ik niet zeiken over een haarlijntje op Acryl.

Als het mineraal, hardlex of saffier is
 dan blief ik krassen op het glas nooit.

2 likes

Zo’n klant had ik gewoon de winkel uit gebonjourd
verschrikkelijk. Mierenneukers kan ik wel hebben maar bacteriĂ«nneukers moeten mij niet bellen

6 likes

Vreemd genoeg ligt het er aan hoe de ondernemer reageert. Als ik na een opmerking gelijk serieus wordt genomen en men oprecht zijn best doet, ben ik behoorlijk geneigd als het echt niet lukt om dit te waarderen en verder niet op de spits te drijven. Als ik het gevoel heb dat mijn opmerjking niet serieus wordt genomen, kan het snel een ontzettend principieel verhaal worden.
Uiterdaard zijn hier vele “alleen als”, “in principe”, “ligt eraan” en andere nuances toe te passen

4 likes

Mijn sub kwam met krassen op de lugs van de AD.

:man_shrugging:

1 like

ok, dat kan dus natuurlijk gewoon niet :joy: :hot_face: :cold_face:

Ik heb dit ook maar zie vaak iets over het hoofd omdat ik vrijwel alleen vintage koop.

Had het van de zomer bij een aankoop van een premoon speedy

Er zat net na de 12 onder de plexi een klein stofje

Ik kon dit ook niet handelen echt een doorn in het oog zoiets. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt.

Vaak gaat het om veel geld dus mag je zeker kritisch zijn

1 like

Heeft een klant dan niet het recht om een horloge volledig te inspecteren? Daarnaast het recht hebbende op een volledig perfect product?

Ik zou het overigens ook niks vinden, als juwelier een b2c bedrijf runnen.

2 likes

Het gaat om een saffier crystal met aan beide kanten reflectie behandeling en een lichte bolling. Het horloge is bekent van ermee kunnen omrekenen, navigeren en tijdwaarnemen. Beetje cryptisch verwoord.

Breitling Navitimer?

Ah. Een Navitimer dus. Maak je niet te sappel, je hoeft niet voorzichtig te zijn hoor. Uit je vorige posts weten we dat je Breitling cool vind.

Dan is het waarschijnlijk een krasje in de AR coating. Die krasjes komen er sowieso op. Ik zou in het geval van dubbelzijdige AR waarschijnlijk de AR aan de buitenkant er af schuren.

Zelf heb ik een Sinn 356 Sa II incoming die ook helaas dubbelzijdig AR coated is, en ik vind enkelzijdig aan de onderkant eigenlijk de enig juiste coating.

d.

:blush:

1 like

Zeker, het heet ook een overeenkomst. Hij hoeft niks te kopen. Vele zouden het met een beetje korting geen probleem vinden. Zoals hij zelf al aangeeft het is ook z’n vloek. TS lijkt me het type dat een auto met 8km op de teller ook niet nieuw vindt.

1 like

Ik vind het niet zo vreemd dat voor de bedragen die wij hier soms uitgeven het product vlekkeloos moet zijn.

Perfecte horloges bestaan niet. Zelfs niet als er Grand Seiko op staat.

Kijk. Op één uur zit een heel klein polijstfoutje op de indice.

En hier: kleine korrel op de secondenwijzer.

Je koopt een horloge, of je koopt het niet. Als je iets ziet wat je stoort, dan kun je het laten of je kunt het er over hebben. Discreet, en vriendelijk. Dan kun je er uit komen of niet.

“Recht op een volledig perfect product” is bij mijn weten nog nooit ergens in de wet verankerd.

Ik kan mij in die aanname herkennen. :slight_smile: Toch heb ik begrip voor mensen die in hun beleving heel veel geld uitgeven aan iets, en dat met wellicht grotere voorzichtigheid dan normaal doen.

2 likes