Geachte medeforumers,
Ik heb een aantel klokjes met zwitserse uurwerken (eta en valjoux). Bij sommige hiervan draait de rotor mee tijdens het handmatig opwinden. Is dit normaal en/of kan het kwaad?
Geachte medeforumers,
Ik heb een aantel klokjes met zwitserse uurwerken (eta en valjoux). Bij sommige hiervan draait de rotor mee tijdens het handmatig opwinden. Is dit normaal en/of kan het kwaad?
Beste Mako,
Dat hangt van het specifieke caliber en het onderhoud af. In automatische uurwerken wordt tijdens het handmatig opwinden de automaat losgekoppeld, alleen de wijze waarop verschilt nogal. Wanneer de rotor tijdens het opwinden met grote snelheid ronddaait, dan is er zeker iets mis. Bij de Etarotor-calibers vindt de ontkoppeling plaats in de beide goed zichtbare omkeerraderen en die willen nog weleens verkeerd behandeld worden (verwaarlozing dan wel foutieve smering).
Met vriendelijke groet,
Robbert
Hallo Precisieman,
Aan het onderhoud kan het niet liggen. Het zijn zo goed als nieuwe horloges. Het gaat om de Hammilton Khaki automatic chronograph:
http://www.hamiltonwatch.com/webapp/en-us/collection/?c=KA&y=25&p=195
en de Tissot PRS516. Zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen?
Beste Mako,
Zo te zien beide caliber 7750: dat meedraaien zou gezien de eenvoudige constructie met slechts een enkel omkeerrad (het werk windt in één richting op) eigenlijk niet mogen voorkomen. Draait die rotor op hoge snelheid of lage snelheid mee? Indien op hoge snelheid, dan is er wel degelijk iets mis.
Vriendelijke groet,
Robbert
Hallo Precisieman,
Aan het onderhoud kan het niet liggen. Het zijn zo
goed als nieuwe horloges. Het gaat om de Hammilton
Khaki automatic chronograph:
http://www.hamiltonwatch.com/webapp/en-us/collecti
on/?c=KA&y=25&p=195
en de Tissot PRS516. Zijn er nog andere oorzaken
aan te wijzen?
Even dit: Ik had laatst een PRS516 met een 2824-2. Een van de overbrengingsraderen van de automaatkloof was zo slecht gesmeerd af fabriek, dat het lager volledig uitgelubberd was en het hele uurwerk onder het zwarte gruis (in feite messingslijpsel van het rad-lager) zat.
Af fabriek worden veel horloges erg ondermaats gesmeerd; ik heb dit bij dit specifieke rad al heel vaak gezien bij horloges die nog de fabriekssmering hadden. Vervanging van het rad en full-service losten alles op - het horloge was inmiddels zo vuil dat de amplitude niet meer meetbaar was op de machine.
Verder zit 't probleem van meedraaien inderdaad in de wisselaar(s), en vooral de (gebrekkige) smering daarvan.