Meekijken horloge glas vervangen

Hi!

Ik ben de afgelopen maanden begonnen met het in en uit elkaar halen van Seiko 5jes en andere goedkopere uurwerken. Puur om te leren, met wat basis materialen en vooral veel interesse.

Nu heeft een vriend gevraagd om het glas van zijn horloge te vervangen, deze is namelijk gebroken (goedkope pulsar quartz). Echter, heb ik geen gereedschap/machine hiervoor. Nu heeft Bergeon natuurlijk top spul, maar als beginnende amateur is dit natuurlijk nog een beetje te veel van het goede. Er zijn natuurlijk veel goedkopere namaak varianten, waar ik ook naar heb gekeken. Hier zijn de reviews natuurlijk een stuk minder goed over, maar alle waar naar zijn geld.

Nu zou ik graag een keer willen meekijken met iemand die een machine thuis heeft staan. Merk en type maakt natuurlijk niet uit. Dan kan ik kijken hoe dit werkt en de dingen leren waarop je moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke machine.

Ik woon in de omgeving van Alkmaar.

Ik hoop dat er iemand vanuit de buurt is waarbij dit zou kunnen. Ik hoor graag van je!

2 likes

[quote=“Daan738, post:1, topic:478420”]
, deze is namelijk gebroken (goedkope pulsar quartz). Echter, heb ik geen gereedschap/machine hiervoor. Nu heeft Bergeon natuurlijk top spul, m
[/quote

Ik ben ook benieuwd naar zo’n machine kan je een filmpje maken?

Hallo Daan. Heb je youtube al geprobeerd?

Bedoel je een glazenpers?

Hoi Daan,

Leuk dat je als eerste projectjes ook Seiko 5 horloges gebruikt, heb ik ook gedaan.
Hier heb ik toen ook m’n eerste glas vervangen.

Een paar glaasjes die ik had hadden net een te grote diameter dus ik heb toen in een bak met water en watervast fijn schuurpapier het glas op maat geschuurd.

Toen het glas de juiste maat was heb ik deze er met een glas pers ingedrukt, te zien op de achtergrond.

Om het verhaal even mooi af te ronden is hier een foto van het opgeknapte horloge, natuurlijk is het uurwerk ook schoongemaakt.

Hopelijk geeft dit een beeld hoe je het als beginnende hobbyist kan doen!

3 likes

Dat zal ik doen wanneer ik de kans heb! :ok_hand:t2:

Misschien een keer meekijken bij Timefix in Akersloot. Die zit naast de deur voor je.
Weet niet of hij daar open voor staat, maar vragen staat vrij natuurlijk.
Timefix

1 like

Yep! Alleen ben ik benieuwd waar mensen tijdens dergelijke dingen tegenaan lopen. Bijv. Speling in de goedkopere persjes.

Dat is zeker een hele goeie oplossing! Super handig! Ziet er strak uit op de laatste foto!

Met welke korrel heb je dit gedaan?

Dat is een heel goed idee! Ik zal eens een vraag stellen!

Thanks!

Hoi Daan,

Dit heb ik gedaan met watervast schuurpapier grid 400 fijn.

1 like

Hey daan

Aantal weeken terug heb ik m’n glas en bezzel op mijn seiko 5 snx vervangen. Ik wou ook niet de wereld uitgeven aan een press tool (dit omdat het voor mij ook een probeersel was) dus ik heb toen deze van ome ali beteld voor nog geen 2 tientjes

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €16,22 55%OFF | Ruipai Horloge Bezel Inserts Horloge Gereedschap Horloge Terug Horlogemaker Druk Repair Tools Kit Wathes Case Crystal Glas Druk Gereedschap Set

Werkte perfect! Natuurlijk geen top spul maar voor in het begin is dit alles wat je nodig hebt.

3 likes

Heel slim, en ik ben ook wel wat verbaast dat het werkte. Maar ja

1 like