Meekijken onder de motorkap van Breguet 491A

Is niet echt een secondenwiel maar een pignon seconde.
Een pignon heeft altijd een onrechtstreekse aandrijving, zit geen constante op en geeft aan de secondenwijzer een lichte heen en weergaande sprong. Bij andere caliber wordt er gebruik gemaakt vaan een veertje dat tegen de pignon drukt. Ik denk dat Breguet daarom dit systeem heeft ontworpen omdat de tandjes al verend werken, dus om het springen van de secondenwijzer “strakker” te laten voortgaan.

4 likes

In 't echt nog mooier: ik kom zoeven thuis van een (horloge)bezoekje aan @Freddy.
En amaai mooie handtekening details, maar vooral die hand ‘made’ dial (ben de juiste term die op het plaatje staat al (weer) kwijt :blush:

2 likes

Leuk uurwerk. Ooit door Longines ontwikkeld als de L990 series en daarna door Lemania geproduceerd onder kaliber nummers als de 8810/8815 en veel gebruikt door onder andere Breguet. Dus eigenlijk hebben we dit moois allemaal aan Longines te danken :grinning:

s-l300

Een Longines met L990.1 is nog wel te vinden voor minder dan 500 euro voor de mensen die geen Breguet moneys hebben :grin:

6 likes

volgens mij kijk ik hier naar een prachtig horloge …

2 likes

Bedankt voor de bijkomende info.
Er wordt dikwijls gebruikt gemaakt van een ander merk uurwerk maar er wordt dan wel een veredeling gedaan zoals in dit geval de balans of regelorgaan, verschil in materiaal, 3 dubbele polijsting enz. De balans bij Breguet heeft geen regelsleutel, dus minder isochronisme fouten, wel regelschroeven op balanswiel die dan ook in goud is.
Het prijsverschil moet ergens verantwoord zijn. Is discutabel. En of je deze kleine verschillen merkt in het gangresultaat … maar ja je houdt er van of niet en voor mij is dit “Kunst” .
Wij zien de wieltjes draaien en horen het getik van het uurwerk maar het is niet te onderschatten hoe moeilijk het is deze kleine wonderen der techniek te ontwerpen en fabriceren. Regeltechnieken , barometrische- en atmosferische invloeden op de materialen zijn heel complex om tot een goed resultaat te komen.

5 likes

Ik denk iets te zien maar twijfel…
@Freddy, zou je wellicht nog een foto kunnen plaatsen waarop je de slijtage wellicht kunt aanwijzen?

1 like

Thx Freddy, had ik toch es moeten langskomen om het in levende lijve te kunnen aanschouwen.

1 like

Een betere foto heb ik niet, Is moeilijk te fotograferen los uit de hand met mijn gsm.
Ik heb een foto hieronder van een wiel van een klok met aan één kant een uitgesleten astap zodat je een idee hebt wat sleet is. Deze as is nu wel extreem ingesleten en er moet een nieuwe tap gemaakt worden.

2 likes

Okee, deze zie ik wel inderdaad. Ga je nu een hele as draaien?

1 like

Deze as is nu wel extreem ingesleten en er moet een nieuwe tap gemaakt worden.
Dwz. as uit boren en een stift in gehard staal plaatsen.

1 like

Prachtig om te zien!! Dank voor het delen.

1 like

Bedankt Freddy voor je genomen moeite. Ik leer hier graag van. Los van goede demontage en montage is het fijn als je dit soort sleet op tijd vlot gaat herkennen.

1 like

Horloges herstellen is beginnen met zeer goed te kijken .
Tanden en asjes controleren op sleet of beschadigingen.

Wow! Hiervoor heb ik voor dit vak gekozen.

1 like

Hi Freddy. I have a Pronto Verdal Arbu to restore. Could you help me in finding the way to do it?

Thank you for any help

Massimo (Brussels)