Meekijken onder de motorkap van Breguet 491A

Ik wil jullie graag laten meegenieten van dit mooi uurwerk.
Uurwerk geblokkeerd door één astap die vastgelopen was met reeds sleetsporen na een paar jaar werken.
Uurwerk heeft dubbele veerton.

Zie ook de handtekening van Breguet op anker en ankerwiel.
Groetjes,
Freddy

93 likes

Fraai hoor! Mooi inkijkje zo. Bedankt voor het delen :+1:

2 likes

Wat mooie foto’s! Erg interessant om te bekijken. Hartelijk dank voor het delen.

1 like

Gaaf zeg; op zo’n uurwerkje wil je echt niet even uitschieten met je schroevendraaier :sweat_smile:

Wat ben je eigenlijk precies aan het doen op die draaibank? Tap weer polijsten?

Dank voor het delen van de prachtige foto’s :+1: :+1:

1 like

Zeer fraai om te zien. :ok_hand: Bedankt voor het delen. :+1:

1 like

Dat mag je wat mij betreft wel vaker doen!
Thanks voor het ‘inkijkje’ … :ok_hand:

1 like

Dank voor de mooie foto’s en het inkijkje!

:clap:

Maar dit is toch helemaal kut:

1 like

Dank je wel voor dit mooie inkijkje :clap:

1 like

Oef, wat een mooi uurwerk. Ik zie alleen niet wat je bedoelde met astap en sleetsporen met mijn ongeoefende ogen.

1 like

Erg leuk Freddy! Goed om te zien dat je nog steeds serieus aan het sleutelen bent. :+1:

1 like

Zie foto 5 de rechterkant van de as. De top daarvan heeft een verjonging. Dat noemt men de astap. Je kunt ook waarnemen dat deze slijtsporen heeft.

1 like

Erg leuk, dank hiervoor!

1 like

Bedankt dat we mochten meekijken ,mooie foto’s :+1:

1 like

Bedankt om dit te delen. Ik volg op YouTube een paar horlogemakers die hun herstelkunsten tonen. Voor mij heeft het iets rustgevends om naar te kijken.

1 like

Volgens mij heb ik al jouw oude topics al gelezen! Prachtig! Leuk om eens “iets nieuws” te zien.

1 like

Tof dat je dit deelt :ok_hand: prachtig stukje vlijt

1 like

Dat viel me ook op die ingezoomde foto. Klasse hoor :clap:

1 like

Het is moeilijk zuiver in beeld te brengen omdat de handtekening zo klein is, ong. 1mm.
De 2 handtekeningen op de wijzerplaat zijn wat groter.

3 likes

Wat ook speciaal is is het centraal secondenwiel, zijn fijne draadjes met aan het uiteinde een tand. Is ook zeer klein om zuiver te fotograferen.

6 likes

Dag Freddy,

Ondanks de toch wel snel optredende slijtage is dit een prachtig uurwerk. Het zit goed in elkaar.
Heb je enig idee waarom het centrale secondenwiel deze ‘draadjes’ heeft? Is dat wellicht gedaan om het zo licht mogelijk te maken?
Het lijkt te worden aangedreven door het grote wiel linksonder op foto 2.

2 likes